Formule 1, waar ga je heen?

Afgelopen jaar werd bekendgemaakt dat de rechten van de Formule 1 vanaf komend seizoen in handen zijn van ViaPlay. De Formule 1 kan daarom niet langer gekeken worden via Ziggo Sport, zoals de afgelopen jaren wel het geval was. ViaPlay gaat de Formule 1 als streamingdienst aanbieden in Nederland. Je kunt dit vergelijken met diensten zoals Netflix, NLZiet en Videoland.

Wat is een streamingdienst?

Een streamingdienst kun je vergelijken met een enorme digitale bibliotheek aan materiaal. Dit materiaal kan bestaan uit muziek, video’s, podcasts, maar ook live uitzendingen. Door middel van een Smart TV of mediaspeler in je TV zoals een Chromecast, Apple TV of een Nvidia Shield, kun je het materiaal uit die digitale bibliotheek afspelen op je tv. Je hebt hiervoor wel een app nodig van de streamingdienst. Om die app te gebruiken moet je in veel gevallen een abonnement afnemen.

Op een Smart TV kun je de apps rechtstreeks op je TV zetten en navigeren door de app met de afstandsbediening van je tv. Gebruik je een apparaatje zoals een Chromecast of NVIDIA Shield, dan kan je die bedienen via een app op laptop, telefoon of tablet of met een losse afstandsbediening.

Hoe kun je als klant van Freedom het aankomende seizoen zorgeloos F1 blijven kijken?

Ben je klant bij Freedom en heb je een tv-abonnement, dan maak je gebruik van de diensten van Canal Digitaal. Canal Digitaal heeft ons laten weten voorlopig geen ViaPlay rechtstreeks vanaf hun dienst te kunnen tonen. Hoe kun je dan wel F1 blijven kijken? Heb je een Smart TV of een Chromecast, Apple TV of Android TV, dan kun je rechtstreeks een abonnement afsluiten bij de streamingdiensten ViaPlay of F1TV Pro.
 

  1. Neem een abonnement rechtstreeks bij ViaPlay

ViaPlay heeft nu tijdelijk, namelijk t/m 28 februari 2022, een aanbieding waarbij je het eerste jaar 8,25 euro per maand betaalt. Na 12 maanden kost het abonnement 13,99 euro per maand, tenzij je je abonnement opzegt. ViaPlay biedt naast Formule 1 ook andere live sporten, Hollywood films, series en kinderprogramma’s.
 

  1. Stream de Formule 1 via het officiële F1TV Pro

Via F1TV Pro kijk je live naar de Formule 1 voor 7,99 euro per maand. Wil je alleen de herhalingen van F1-sessies kijken, dan betaal je 2,99 euro per maand.


De nieuwe manier van televisiekijken

Streamingdiensten zijn booming. Voornamelijk omdat je zelf kunt bepalen wanneer je welk programma kijkt, maar ook omdat reclames vaak ontbreken. Lineaire tv wordt mede daardoor steeds minder aantrekkelijk. Lineaire tv betekent dat je kijkt op het moment dat een programma wordt uitgezonden. Je ziet dat CNN deze trend ook volgt. Onlangs maakten we bekend dat deze zender niet meer aangeboden wordt in het zenderoverzicht van Canal Digitaal. CNN heeft namelijk besloten wereldwijd de streamingdienst CNN+ uit te gaan rollen.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/formule-1-waar-ga-je-heen

Viaplay laat nog weinig los over wat we inhoudelijk mogen verwachten. Mijn advies zou zijn om even te wachten met een jaarabonnement en zien of er ook een maandabonnement beschikbaar komt.

Dan heb je altijd nog de mogelijkheid over te stappen op F1TV Pro…

Wellicht omdat er over F1 wordt gesproken binnen de Freedom community?

Ik ben afgelopen november in eerste instantie voor F1TV gegaan (met kortingscode) omdat ik geen idee had of het dit jaar nog verkrijgbaar zou zijn in Nederland (gezien het in Duitsland bijvoorbeeld niet meer af te sluiten is voor nieuwe klanten). Mocht Viaplay nou zo denderend gaan worden dan zou ik nog over kunnen stappen maar tot nu toe valt de (beeld)kwaliteit mij verre van tegen. Hopelijk kan de stream ook tegen een stootje, bij Ziggo Go had ik namelijk zelden uitval.

Snap ik maar hoe moet de Freedom klant anders F1 kijken? Er wordt om gevraagd en dit zijn de opties.

Eensch, dat Freedom het meldt als optie is tot daar aan toe maar het (streamen) promoten door o.a. een beroep te doen op FOMO (fear of missing out) zou zij zich verre van moeten houden.

Het Via Play Privacy statement , stemt mij niet vrolijk om zelfs maar te overwegen om een abbo te nemen. In nette bewoordingen staat er dat ze ongeveer naar eigen goeddunken alles met je (verstrekte) data mogen doen.

5 likes

Het klantbestand van Freedom is een stuk diverser dan de gemiddelde persoon die deze community bezoekt. Er zijn ook klanten die gewoon een goede verbinding willen met goede service en de rest is bijzaak. Dan vind ik het ook fair dat die klanten gewezen worden op de alternatieven voor Ziggo Sport. Anders komt die klant vervolgens weer klagen dat ze “opeens geen F1 meer hebben en waarom wisten ze dat niet”

Dat er beter in het nieuwsbericht gewezen kan worden op de privacy statements van die bedrijven, sure. Zodra je je eigen klanten gaat doorverwijzen naar derde partijen dan moet je ook als bedrijf zelf onderzoek gedaan hebben wie die partij uberhaupt is en wat ze doen. Ik geloof meer in transparantie over pros en cons dan om partijen buiten beeld te houden.
Zolang ze maar voor hun eigen diensten hogere standaarden aanhouden zie ik geen probleem.

2 likes

Ik vind lineaire tv dan weer wel belangrijk. Baal er ook van geen F1 te kunnen kijken.
Maar ik ga er ook vanuit dat de Freedom leden zich bewust zijn van de privacy risico’s (en dan druk ik mij extreem zachtjes uit) van de streamingsdiensten en de smart tv’s. Maar ook hier komt geen streamingsdienst in huis zolang er geen een op zijn minst de minimale privacy regels kan garanderen.
Maar omdat ik het gemiddelde Freedom lid toch hoog inschat, zie ik geen enkel probleem met dit bericht van Freedom. Een extra waarschuwing had dan weer geen kwaad gekund.

Heb zelf trouwens wel een smart tv die ik ook geen toegang gegeven heb tot internet, anders dan tijdelijk om de Firmware te updaten.

Hear, hear! Volledig mee eens.

En dan nog de reden waarom al dit gezeur. Ze willen gewoon een boel geld verdienen en verkopen dan de rechten aan de hoogste bieder.

Groot F1 fan maar ik kan ook zonder.

1 like

Dat is ook wel mijn gedachte… dat het wringt om als Privacy partij iets van anderen te promoten dat schuurt met eigen uitgangspunten. Dat Freedom het, desgevraagd, aanbiedt moet dan gepaard gaan met een heldere uitleg zodat gebruikers bewust ‘weten’ wat ze aangaan. Niet dat ik denk dat fanatici zich daarmee laten tegenhouden, iets met uitnutten van Cognitieve dissonantie - Wikipedia

Anderzijds kan een situatie ontstaan dat de aanbieder (bv een ‘Viaplay’) een streamingsdienst ‘blokkeert’ omdat de doorgevende ISP, hier ‘Freedom’ dan ongeschikt wordt (gevonden).

Het hele afgelopen F1-seizoen heb ik (gratis) bekeken via http://f1livegp.me/f1/live.html. De stream gecast naar mijn tv. Het was meestal nodig de stream te verversen met de knop Refresh Stream. Meestal minder dan drie keer per uitzending en het was gedurende het seizoen steeds minder vaak nodig. Commentaar heb je van Sky Sports, wat ik persoonlijk beter vind dan het Nederlandse commentaar via Ziggo.

Bij het lezen van de laatste alinea van het bericht hierboven van FreedomBot “De nieuwe manier van televisiekijken” bekruipt me het gevoel dat we klaar worden geboetseerd voor freedom zonder tv-abo: “Lineaire tv wordt mede daardoor steeds minder aantrekkelijk.”

Sorry, dat bepaal ik zelf wel.

De eerste testimonial van nieuwe klant Hindrik, die alleen maar internet afneemt en geen tv, is denk ik ook een teken dat freedom graag een toekomst voor zich ziet met tv-loze klanten.

Forum regels al een keer doorgenomen? Lijkt me niet de bedoeling dat er wordt gerefereerd naar illegale content.

Helemaal met je eens!

Beste zou nog zijn dat de infrastructuur (het glas, koper, coax) ook volledig los van de ISP’s zou komen, analoog aan elektra en (zolang het nog duurt) gas.

2 likes

De kans dat de infrastructuur los komt te staan van ISPs is verkeken. De gas-licht-en-water infrastructuur leeft toch meer de liberaliserende politici dan ‘kabel TV’. De telefonie-infrastructuur zat zo vast aan de PTT dat de mogelijkheid van splitsing volgens mij niet eens is overwogen. Bovendien is dat voor het spoor geen denderend succes gebleken.

Je wilt denk ik ook geen overheid die de techniek voor de komende 25 jaar vastlegt. Ik heb vrienden in Berlijn die vlak na de Wende al glasvezel naar hun appartementencomplex kregen maar met een actief apparaat erop waarop ze voor een jaar of 20 alleen ISDN op konden afnemen.

Ik bedoel dan “donker” glas tot in de PoP onder beheer van een ‘netbeheerder’, en daarin doorgepatched worden op de infra van een belichter.

Ik ben ook bang dat de kans verkeken is, maar het zou een situatie opleveren waarin de markt beter zou functioneren, zonder extreme beperkingen zoals 20 jaar op ISDN blijven steken.

De vezel van huis tot PoP is niet zo spannend, en in de PoP kan elke techniek gebruikt worden, van AON tot XGSPON of welke toekomstige techniek dan ook.

Even naast het privacy statement van Netflix gelegd. Ze ontlopen elkaar niet veel. Maar het zou mooi zijn als Freedom eens al die streaming services tegen het licht houdt qua privacy enzo. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat Prime hier nog wel een stukje beroerder uit komt maar heb die policy niet bekeken. De privacy policy van F1TV-Pro ook niet bekeken.

Wat betreft deze mededeling van Freedom: enkele internetproviders bieden nu kortingsvouchers op Viaplay. De vraag of Freedom dat ook gaat aanbieden lijkt me legitiem. CanalDigital gaat hier, niet echt verrassend, kennelijk niets mee doen.

15 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Tweakers.net en hoe onafhankelijk zijn ze nog

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.

We krijgen veel vragen over Formule 1 op onze supportdesk. Gesprekken hierover met Viaplay door de kleinere providers en Canal Digitaal lopen tot op heden op niets uit. Viaplay heeft nog geen echte interesse in kleinere spelers op de markt. Toch zullen we de vraag moeten beantwoorden waar Formule 1 te kijken is. Vandaar het artikel/nieuwsbericht.

De suggestie om eens dieper naar privacy-statements van verschillende streamingdiensten te kijken is wel een leuke!

2 likes