Fijn dat Freedom voor Discourse heeft gekozen! Mooi modern systeem met veel mogelijkheden en voor zover ik weet het enige forum dat direct (zonder tussenkomst van dataverzamelaars als Tapatalk) als web-app goed bruikbaar is op mobiel. Een paar opmerkingen:
een FAQ of “forum hulp” categorie specifiek voor Discourse kan misschien geen kwaad. De desktop-gebruiker die klassieke forums obv phpBB of SMF gewend is zal zich niet direct thuisvoelen. Omgekeerd is de web-app juist weer erg wennen voor wie opgegroeid is met native iOS of Android apps.
Zaken als de Discobot (hier Freedombot) en al die badges en levels die je moet verdienen voordat je voluit mag gaan komen op mij erg betuttelend over. Op het Discourse forum dat ik beheer heb ik die dingen zoveel mogelijk uitgeschakeld.
Wel cool hoor, een “Freedom app” op mijn telefoon:
Nou, dat vind ik wel een goede suggestie. Ik ben ook alleen maar bekend met de klassieke forums en ik ben nog steeds aan het zoeken hoe het allemaal werkt. De eerste melding kwam van een bot en dat was even schrikken. Ik dacht dat ik iets fout had gedaan, maar gelukkig gaat het nog goed. LOL.
Ik was dus ook aan het zoeken naar een soort handleiding wat je wel vaker tegen komt op forums maar ik kon het niet vinden.
Goed te horen dat er positief wordt gedacht over het gebruik van Discourse voor dit forum. Er wordt door Freedom voortdurend gekeken hoe het forum beter kan worden ingericht voor iedereen.
Discourse biedt naast de basis legio mogelijkheden door o.a. de beschikbaarheid van de vele plug-ins. Op basis van tijd en inzichten kunnen deze worden toegevoegd. Ook over een passende, aantrekkelijke en begrijpelijke FAQ wordt goed nagedacht. Ditzelfde geldt ook voor de meest efficiënte manier om deze te onderhouden en up to date te houden.
@Michael er staat een moderator-symbooltje achter je accountnaam, maar ik denk dat het goed is als Freedom medewerkers zich iets duidelijker kenbaar maken. Je profiel is verborgen.
@loopen er is geen gebruikershandleiding in PDF vorm o.i.d. voor Discourse. Een veelgehoorde klacht. De bedoeling is dat de bot je wegwijs maakt. Kijk hier voor uitleg in het Engels. Dat ook zoiets wat even wennen is.
Je punt begrijp ik daar waar het de herkenbaarheid van Freedom mederwerkers aangaat, ik ben alleen geen Freedom medewerker. Het Team van Freedom en waar zij individueel voor staan is heel zichtbaar aanwezig, daar waar zij op het Community Forum aanwezig zijn staat ook expliciet ‘van Freedom’ vermeld en daarmee duidelijk herkenbaar.
Er zijn een aantal mensen die met passie willen bijdragen aan de groei van deze community die hun eigen interesses en/of waarden weerspiegelen.
Zij zijn in de eerste plaats net zoals andere gebruikers hier Freedom klanten, iets vaker aanwezig door hun betrokkenheid en/of specifieke kennis die ze bereid zijn uit te dragen. Wat ze in ieder geval allemaal gemeen hebben is dat ze proberen deze plek overzichtelijk, leuk en gezellig te houden voor iedereen.
Edit: voor de mensen die hun mening willen geven over dit forum en deze community in niet-technisch opzicht is het topic ‘Forum: Jouw ervaring en gewenste richting’ opgezet
Zwaar in Alpha fase en het kan zomaar eens zijn dat er kleurtjes en achtergronden gewijzigd worden ‘on-the-fly’.
Zoals het er nu uitziet blijft het waarschijnlijk wel even een tijdje bestaan. Ben nog wel naar een wat betere achtergrond aan het kijken, maar aanpassingen komen wanneer ik er tijd voor heb.
@bastiaan : het logo komt wel veel mooier uit, met deze achtergrond.
Ik ga wel testen en meld hier mijn bevindingen wel.
Nou zit ik met een probleem:
enerzijds hoop ik dat je ‘veel tijd’ hebt om via Beta naar definitief te gaan,
anderszijds hoop ik dat je niet veel tijd overhoud, door de groei van het aantal klanten.
Correct, die widget heb ik geïnstalleerd. Daarna geprobeerd om de “verbinding” te leggen met de genoemde fout als resultaat
ondertussen uitgevonden dat in het beheersgedeelte van discourse om de instelling " min trust level for user api key" gaat.
Daarnaast is een toevoeging nodig aan " allowed user api auth redirects" met de waarde “web+nextclouddiscourse://auth-redirect”
Dit lijkt me iets dat vooral bedoeld is voor Nextcloud en Discourse installaties die onder hetzelfde beheer vallen. Mijn “dashboard” is mijn desktop en homescreen, maar ik werk dan ook op veel verschillende platforms tegelijk, waaronder heel erg proprietary zoals Office 365.
Van de ene dag op de andere is het niet meer mogelijk om met Morph browser het forum van de Freedom Community te gebruiken. Alleen (gedeelte van) de home-pagina wordt getoond.