Foutmelding bij aanmaken nieuwe portforwarding

Momenteel gebruik ik Wireguard om een VPN verbinding op te zetten tussen verschillende devices en mijn Fritzbox en LAN. Dit werkt uitstekend met alle clients. Ik kan zowel mijn Fritzbox als de diensten op mij lokale netwerk bereiken. Een groot probleem doet zicht voor zodra ik de Wireguard client opstart vanuit mijn (Dell) werk laptop. Dit gaat goed, maar na een minuut of 2 verbruikt het al mn resources. Eindigend met een haperende muis en een BSOD(!).

Als alternatief wil ik nu voor mn werk laptop OpenVPN gaan gebruiken. dit heef in het verleden goed gewerkt. Nu mijn vraag:

Voor OpenVPN moet ik UDP poort 1194 (of om het eender welke poort je in OpenVPN hebt toegekend) openzetten op m’n Fritzbox 7590 (Ik heb een VDSL verbinding).

Vrijgave aanmaken:

Dat resulteert in onderstaand scherm:

So far, so good. Echter, wanneer ik op “Toepassen” klik, zegt ie dat er al een apparaat met deze interface-ID is aangemaakt:
Schermafbeelding 2023-10-28 174643

Ik de Fritzbox al een keer herstart, maar krijg hetzelfde resultaat.

Wat doe ik fout?

Toevallig ook last van gehad onlangs. Lijkt een bugje te zijn. Ik heb er omheen kunnen werken door de poort vrijgave voor die host helemaal te verwijderen, daarna onder home netwerk de host ook te verwijderen (reset), zodat die dus uit de DHCP tabel is. Daarna de poort vrijgave opnieuw aanmaken waar je in 1x alle poorten invoert en opslaat, belangrijk lijkt te zijn dat dat gebeurd voordat de host een nieuw DHCP verzoek naar de FB stuurt, want als die weer in de DHCP tabel staat kan je de poort vrijgave niet meer aanmaken.

Apart. Ik zal de host eens verwijderen en opnieuw aanmaken. Het verschil met jou configuratie is dat de betreffende host (een NAS) buiten de DHCP-range valt en een fixed IP heeft.

EDIT: zojuist de bestaande configuratie verwijderd en opnieuw aangemaakt, nu inclusief de OpenVPN poort. En het werkt :smiley: .

Bedankt!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.