Freedom 5530 Fritzbox met eigen SFP en Patchcover op XGS.PON?

Vraag aan @FreedomBot :slight_smile: / @arien

Kan een nieuwe klant, waar een XGS.PON (KPN) glasvezel aangelegd is ondertussen wel een Freedom aansluiting aanvragen met een gehuurde Freedom Fritzbox 5530, als deze klant zelf voor een TK-01 patchcover en XGS.PON SFP module zorgt?

Modems | Freedom suggereert nog steeds dat de 5530 alleen voor AON is, maar technisch gezien kan die ook op PON ingezet worden volgens AVM.

Ik vraag dit voor een familielid. Zelf heb ik een eigen FB5590 met SFP tot volle tevredenheid draaien op een KPN WBA XGS.PON aansluiting.

Goede vraag!

Als ik vandaag kijk op Modems | Freedom , dan worden daar zowel AON als GPON genoemd.

Maar op de website van leverancier avm staat bij FRITZ!Box 5530 Fiber Edition XGS-PON | AVM Nederland rechts in beeld een keuze tussen 5530-AON en 5530-AON+PON

Daaruit concludeer ik dat er dus 5530-AON-only in omloop zijn (kan ik mis hebben natuurlijk). Wellicht heeft :spraydot: Freedom aanvankelijk een kist 5530-AON besteld, omdat dĆ t toen nog veel voorkwam in ons land ?

Misschien kan @Avm of @Erik hier uitsluitsel over geven ?

verder:

Jouw vraag is ook relevant voor wijken waar straks de AON-wijkast wordt vervangen door PON-achtig systemen; (ik meen te hebben gelezen dat de groene kabelaar op den duur alles richting PON-achtige systemen wil hebben)

Ben benieuwd ā€¦ ā€¦

Standaard is de 5530 met 2 SFP modules in de winkel.
AON en GPON
En XGS-PON moet je er bij kopen.

2 modules is onzin. Betalen voor iets wat je niet gebruikt.
Zo ontstaan aangepaste verpakkingen.

Voor zendingen naar Nederland doen ze ook geen TAE adapter bij.(Duitse telefoon)

En voor de stekker repeaters ook niet de Schuko adapter voor een randaarde WCD,
die ook in NL heel nuttig is.
Als je hem omdraait geeft dat steun in een ongenaarde WCD.
Schuko Adapter

Wanneer ik op de Freedom bestelpagina kijk (KPN xgs.pon), kan ik alleen kiezen voor een Fritzbox 7590, en niet voor de 5530.

Wanneer ik aangeef dat ik een eigen ā€œmodemā€ wil gebruiken, kan ik geen monteur kiezen. Vreemd, want bij mij kwam er een KPN monteur om de ONT mediacconverter aan te sluiten (om die daarna te vervangen door een TK-01 patchcover en rechtstreeks glas aan te sluiten op de Fritzbox). Kennelijk komt er geen KPN monteur met ONT mediaconverter meer? Wordt die los opgestuurd?

Ik zal maar eens gaan bellenā€¦

UPDATE 31-5
(bestelling maar gedaan en zelf de router en SFP+ geregeld, ik had geen zin om op een antwoord van Freedom te wachten)
De monteur in het bestelproces is de monteur die je router (modem volgens Freedom) aansluit, TV aansluit etc. In het geval van KPN Wholesale / xgs.pon, krijg je een bericht van KPN dat er monteur langs moet komen om je aansluiting op te leveren. Die zal dan met de ONT mediaconverter langs komen neem ik aan. Misschien een tip om dit in het bestelproces nog even helder te verwoorden @bastiaan ?

De monteur die je bij Freedom aan kunt vinken als je een abonnement neemt is een andere als die van KPN (of Delta, of een andere kabelaar). Die laatste komt om de huisaansluiting op te leveren, de monteur van Freedom komt vervolgens het modem aansluiten.

Zelf zit ik op Delta glasvezel en ik had gekozen voor eigen modem en geen monteur, maar kreeg alsnog een monteur van Delta op bezoek: die kwam een ONT aansluiten en de verbinding controleren. Vervolgens heb ik die ONT weer weggehaald en mijn eigen modem direct op glas aangesloten.

Dat je met eigen modem geen monteur van Freedom kunt kiezen vind ik logisch: je werkt met eigen apparatuur, dus het aansluiten en instellen ervan is je eigen verantwoordelijkheid.

Eens, maar mijn verwarring zat erin dat ik bij mijn aanvraag 2 jaar geleden wel een monteur moest laten komen. Dit bleek dan weer de KPN monteur te zijn die de ONT mediaconverter kwam plaatsen en de verbinding controleerde.

Lekker verwarrend; je besteld eigen ā€œmodemā€ zonder monteur, en na korte tijd krijg je dit bericht:

Enige uitleg is wellicht handig.

Het is niet mogelijk om een 5530 als huurmodem te bestellen bij KPN verbindingen vanwege het feit dat KPN de verbindingen oplevert met een Nokia (of Genexis) ONT. Ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn anders zal zijn.

Wel kun je natuurlijk altijd zelf kiezen om een 5530 (of 5590) met XGSPON SFP aan te schaffen en deze door Freedom te laten registreren. Wel zal KPN de ONT die ze leveren altijd als eerste actief willen hebben op de verbinding. Dit is voor ons ook handig, want dan zien wij ook of de verbinding goed werkt.

Over de monteurs is het ook lastig om aan te geven wanneer er wel of niet een KPN monteur de ONT moet komen plaatsen of zelfs vervangen. Eigenlijk kun je aannemen bij een XGSPON verbinding waar KPN de belichter is en er op klant locatie geen ONT geplaatst is, dat KPN altijd ook langs moet komen om deze te plaatsen. Dat is namelijk voor ons ook de datum dat de verbinding opgeleverd zal gaan worden.
In sommige gevallen hangt er al een correcte ONT. In zulke gevallen zal KPN niet langs hoeven te komen om deze te vervangen/verplaatsen. Dan wordt deze ONT softwarematig voor onze verbinding geregistreerd.

Als je een internetverbinding besteld via de website kies je voor een monteur die de diensten van Freedom installeert en staat dus los van de eventuele monteur van KPN.
Zie voor meer informatie over deze monteur: Installatie door monteur | Freedom

Modems | Freedom suggereert nog steeds dat de 5530 alleen voor AON is, maar technisch gezien kan die ook op PON ingezet worden volgens AVM.

Zover ik kan zien is onze website redelijk duidelijk dat de 5530 voor GPON en AON ingezet kan worden. De techniek van de verbinding zal bepalen welke van de 2 versies je van ons zal ontvangen.

Hoop dat dit het iets duidelijker maakt.

Hoi @bastiaan Mij is het wel duidelijk, ik ben zelf al een keer door het proces heengegaan. Het was meer voor potentiele klanten bedoeld. Maar In alles klinkt door dat Freedom bij XGS.PON dus vooral de KPN ONT wil laten gebruiken.

Ondertussen ligt de FB5530, SFP+ XGS.PON en TK-01 patchcover klaar. Zodra de KPN monteur geweest is, krijg je een belletje om het ā€œmodem-idā€ te registreren.

fb5530

Technisch gezien kan dat ook rechtstreeks met de Fritzbox 5530 van Freedom bij XGS.PON :slight_smile:

Je kĆ¹nt ā€¦

OF
je kiest er voor om het ONT-serienummer in de FritzBox over te nemen:
bij uitval van de FritzBox kun je dan na 15 minuten over naar een verbinding met de originele ONT en een willekeurig andere router daarachter (b.v. oude Fritz die je nog hebt liggen)

Maar 't is :spraydot: ā€œFREEdomā€,
dus het is (gelukkig) jouw eigen keus :smiley:

1 like

Werkt dat ondertussen? Heb je meer informatie voor me?

Toen ik twee jaar geleden als een van de eersten hier mee aan de gang was, waren er tegenstrijdige geluiden over, dus heb ik maar de officiele weg gevolgd,

Sorry,
maar ik ā€˜weetā€™ niet veel meer dan de inbrengers hier op de FreedomCommunity vertellen en wat AVM in de handleidingen zet.

Ik heb nog geen Fritz direct aan het glas zitten,
ĆØn we hebben hier AON,
dus kan ik het niet met scherm-afdrukken laten zien ā€¦ ā€¦

Hopelijk weet :spraydot: Freedom of wellicht @Erik ons hierover meer details te geven.
( aan de andere kant:
als ik het SerieNummer van de ONT in de Fritz zet, dan hoeft Freedom juist niets te doen ā€¦ ā€¦ )

Ik heb hier AON en hoop ook dat het zo blijft.

Afgelopen vrijdagmiddag is bij mijn familie de xgs-pon glasvezel opgeleverd door KPN netwerk.

Gisteren heb ik de Nokia ONT eraf geklikt en de patchcover erop geschoven. Vervolgens het glasvezel kabeltje verbonden met de SFP+ van de Fritz!box 5530. Ziet er zo een stuk beter uit.

Ik had vervolgens moeten wachten om op een werkdag (want het was weekend) Freedom te bellen om het modem-id aan KPN door te geven, aangezien de service tool hiervoor alleen door KPN klanten is in te vullen. Het spoofen van het Nokia serial (Pon) nummer in de GPON PLOAM instellingen van Fritzbox werkte helaas niet. Ook niet na rebooten, wizard opnieuw doorlopen, etc.

Gelukkig was er iemand op het Tweakersforum die dit bij KPN Netwerk kon instellen. En nu werkt alles als een zonnetje.

Ik blijf vinden dat het het Freedom zou sieren als ze een passieve glasvezel aansluiting met xgs-pon en Fritzbox 5530 zou faciliteren.

3 likes

ik meen hier gelezen te hebben dat er een FritzOS was waarbij het niet werkt;
dus tip: altijd eerst opkrikken naar nieuwste versie.
( is momenteel 07.81 voor de 5530, zie goed-leesbare-Duitstalige AVM-site: )
https://avm.DE/service/status-der-produktunterstuetzung/fritzbox/

Zoals eerder vermeld: hier kan ik het helaas niet testen.