[ Freedom-Community: ] Sporen ongevraagd openbaar maken?

Soms zie ik boven een reactie op dit forum een tekst staan, die lijkt op zo iets als:

We hebben FlipjeFluitketel 5 maanden niet gezien. Welkom terug FlipjeFluitketel !

Ik vraag mij dan twee dingen af:
.1. Moeten wij weten dat Flipjefluitketel er 5 maanden niet is geweest ?
( is zo iemand dan ‘minder waard’ op ons forum ? ) :face_with_raised_eyebrow:
( natuurlijk mag deze melding wèl bij FlipjeFluitketel zèlf op het scherm komen )

Maar nog belangrijker:
.2. Is aan FlipjeFluitketel wel gevraagd of de hele wereld mag weten dat-ie hier 5 maanden niet is geweest ?
( ik meen dat de privacy hier belangrijk is … )

Natuurlijk begrijp ik wel, dat jouw laatste login-moment wordt bijgehouden.
Op deze manier kan worden aangegeven wat er nieuw is sinds jouw laatste bezoek hier.
Maar of de hele wereld dat moet weten … :question:

Disclaimer: zojuist heb ik gecontroleerd dat er niemand is met een naam die lijkt op de hier genoemde.

3 likes

deels: De begroeting aan het terugkerende forum-lid zelf mag natuurlijk blijven !
Het is leuk, als je -zelfs na maanden- welkom wordt geheten op het forum.
Dus als het kan:
de melding aan de persoon zelf laten.

Fijn dat jullie dit punt zo snel oppakken! :ok_hand:

1 like

Ik vind het wel handig. Ik zie het als een heads-up dat iemand niet helemaal up to speed hoeft te zijn met de laatste discussie. Je kunt die melding er uit slopen, maar als ik op de profiel pagina ga kijken dan kan ik precies zien wanneer iemand voor het laatst op het forum gekeken heeft en voor het laatst gepost heeft.

Voorbeeld van wat (gecharcheerde) willekeurige aannames:


Als je 3000+ berichten hebt gelezen, en 188 berichten gemaakt, is iemand dan beter dan iemand die af en toe eens op het forum komt? Krijg je 112 likes en je geeft er maar 10 weg? Hij/zij moet dan wel egoïstisch zijn. Je moet de likes dan maar weghalen. Misschien je profiel niet openbaar maken. Misschien alle profielen standaard op niet-openbaar? Profielen er uit slopen?

Helemaal mee eens, maar vind je nou echt dat deze melding een vorm van “ongelijkheid” introduceert?

Kijk ik op de moderators pagina, dan kun je blijkbaar dus ook iets vinden van een moderator die al bijna een jaar niet op het forum is geweest. (Hi @andre!). Is hij een minderwaardige moderator, of is hij gewoon druk met andere dingen?

Ik chargeer het nu, maar ik vind het een beetje ver gezocht.

1 like

Veranderen in legendarische woorden zoals:
Welcome to the machine
Where have you been?

1 like

… totale leestijd …

telt alleen de ingelogde-leestijd. Ik kan me voorstellen, dat iemand niet-ingelogd de nieuwste items doorneemt; en als er gereageerd moet worden,
pas dan gaat-ie inloggen. Dus evenzo:

… 90 gelezen en 88 berichten gemaakt …

zegt niet veel: misschien leest deze persoon nog-niet-ingelogged, en log-ie pas in als er een reactie wordt geplaatst
(Voorbeeld: enkele AVM-medewerkers lezen dit forum zaken over de FritzBox-modems. Zij loggen in om te kunnen reageren vanuit hun deskundigheid. Dat kan zo een verhouding geven).

… 144 likes ontvangen en maar 12 gegeven …

is een andere kwestie: geef je een like omdat je het er roerend mee eens bent (komt waarschijnlijk vaker voor)
of juist omdat je deze inbreng bijzonder of waardevol vindt, gezien de geheel nieuwe frisse blik op de zaak (zal minder voorkomen)

Het aantal gegeven likes hoeft dus niets met egoïsme te maken te hebben.

Over profiel:

Volgens mij kan ik nu alleen kiezen:
hele profiel openbaar of niet …
Tip:
Laat de gebruiker per-profiel-item kiezen of dat
.1. verborgen is voor iedereen
.2. zichtbaar voor ingelogde forumleden
.3. helemaal openbaar (ook voor niet-ingelogde mensen)

.2a. bijzonder tussen-geval: wèl-open voor moderatoren (verder verborgen)

Dit item ben ik begonnen, omdat :spraydot: Freedom “iets” met privacy heeft.
Niet omdat alles precies zo moet lopen als Drs_W wil…

1 like

Zoals ik als zei, ik heb een en ander gechargeerd neergezet. Dat van die likes en egoïsme is daar een voorbeeld van.

Je kunt alle cijfertjes natuurlijk interpreteren zoals je wilt, likes, login tijd, aantal berichten, datum van laatste login, maar men moet oppassen dat je niet de verkeerde conclusies trekt.

Je orginele statement vind ik dus een heel rare conclusie, en ik probeer te begrijpen hoe je tot dit oordeel komt, of hoe je denkt dat anderen dit misschien gaan denken. Omdat je minder vaak komt, telt je mening dan minder? Ik begrijp de logica niet.

Als je door onlogisch of onjuist geïnterpreteerde cijfertjes beren op de weg gaat zien en meteen forum-functionaliteit gaat slopen, dan hou je straks niks meer over.

Ja, @WarnerJan , inderdaad het laatste! ( … als iemand zo lang wegblijft, dan kàn de gedachte opkomen, dat die persoon geen interesse heeft voor ons forum … )
Zelf probeer ik niet te oordelen over wat mensen niet zèlf expliciet zeggen. Maar ik weet dat er mensen zijn, die op heel veel dingen reageren met een direct-klaar-oordeel.

Het gaat mij niet om het slopen. Maar ik zie dingen, die -in mijn ogen- strijdig zijn met zuivere privacy.

En dan begin ik een discussie om te zien waar ‘we’ met z’n allen terecht willen komen …

Het Freedom community forum is nou niet echt een “general purpose” forum, dus dat mensen er niet vaak zijn snap ik wel. Veel hebben alleen hun ongenoegen geuit over CD, of melden storingen.

Wat de discussie betreft, @anon17744841 heeft het in ieder geval niet afgewacht en is naar het management gegaan met de sloophamer :slight_smile:

Ik deel je gevoelens over privacy. Ik blijf wel argwanend staan tegenover conclusies uit aannames in plaats van feiten. We gaan zien wat er over blijft :smiley:

Dan is er nog een optie om dat vinkje bij nieuwe gebruikers aan ze zetten.
Zodra je meer leert hoe het hier werkt, kun je het vinkje naar wens verwijderen.

1 like

@Sven , volgens mij is deze Community gebouwd met een standaard-applicatie (in eerste instantie zelfs voor INTERN gebruik)

Langzamerhand evolueerde dit tot een open gemeenschap.

Voor mij hoeft Freedom ook niet bij te houden

  • hoeveel keer ik er ben geweest
  • of ik wel elke dag ook echt inlog
  • of ik meer likes uitdeel dan ontvang,
  • enz.

Dan verdien ik maar geen zilveren of gouden badge.
Zelf probeer ik met zinvolle antwoorden (ongeziene) waardering te ontvangen, en natuurlijk de discussie een zet te geven.

Maar …
ik heb afgelopen maand ook een item gelezen van een mede-Community-lid
die hier duidelijk anders over denkt.

Als je badges wilt uitdelen, dan zul je dingen (langdurig) moeten bijhouden.

Het enig nuttige kan voor mij zijn, dat mij (persoonlijk) wordt gemeld dat er van een vreemd apparaat of rare plek is ingelogd op mijn account.
(dan kan ik kijken of ik dat wel zelf was)

Ik zal even kijken in hoeverre we zaken strakker kunnen gaan maken.

@Drs_W De community is niet per se eerst voor intern bedoeld. Het is ten allen tijden voor openbaar (als je Freedom klant bent) gebruik bedoelt geweest.

Wel is het zo dat we hebben aangegeven dat er zeker dingen zijn die misschien beter kunnen en strakker afgesteld kunnen worden, maar daarin zijn we ook afhankelijk van de mogelijkheden in Discourse zelf.

Op dit moment zijn we heel druk bezig bij Freedom, dus het kan misschien nog heel even duren voordat je verandering ziet, maar we zullen zeker gaan kijken naar hoe we Discourse kunnen gaan africhten en inrichten.

2 likes

Ja, ik weet het (en heb er begrip voor) :

@bastiaan en alle Freedom-werkers:
ik heb geen haast,
ik geniet al iedere dag van het steeds-mooiere product dat jullie steeds verder uitbouwen :ok_hand: TOP !
Met mijn lastige kwesties probeer ik jullie alleen te kietelen om hiermee door te gaan :wink:

2 likes

@Sven Zoals in What’s cooking? #2 staat, zijn we bezig met het kijken naar de community en de verschillende onderdelen hiervan. Dus ik wil hierin dit ook mee gaan nemen.

We hebben het niet rustiger gekregen, dus dat betekend dat er een aantal dingen even op de backburner staan. Je wordt in ieder geval in Gedragsregels Freedom Communityserver | Freedom geïnformeerd over deze zaken. Ben je het daar niet mee eens? Dan kun je er voor kiezen om geen gebruik te maken van de community. Dat is ook Freedom. Gewoon eerlijk en duidelijk zijn.