Freedom DNS-testers gezocht

We hebben 2 nieuwe DNS servers. Deze worden op dit moment nog niet gebruikt door reguliere klanten, maar kunnen wel ingesteld worden door klanten die ons graag willen helpen met het testen. We nodigen jullie uit om wanneer je het leuk vindt mee te testen.

LET OP: Dit zijn tijdelijke IP-adressen. Wanneer de nieuwe servers gebruikt gaan worden voor al onze klanten, zullen deze servers bereikbaar zijn op de IP-adressen die we nu voor de huidige DNS-servers gebruiken.

De tijdelijke adressen voor de nieuwe DNS-servers zijn:

(1) 185.93.175.47
2a10:3780:2:52:185:93:175:47

(2) 185.232.98.83
2a10:3780:2:53:185:232:98:83

We zullen in dit topic melden wanneer de omzetting plaats heeft gevonden of aanstaande is.

Hoe te gebruiken?
Als je mee wil helpen om te testen kun je deze in je FRITZ!Box instellen. Hoe je dit kunt instellen kun je vinden in de instructie op de website van AVM.

Natuurlijk mag je de DNS-servers ook via andere wegen en op andere apparaten instellen. Weet wel dat een verbinding via Freedom een vereiste is.

Bekende issues
Omdat er relatief weinig gebruikers zijn kan het voorkomen dat een domein dat je opvraagt nog niet in de cache staat. De DNS servers doen dan hun werk en recursen over het internet op zoek naar het IP adres dat je wil hebben. Dit kan in extreme gevallen 3 seconden duren, dat ligt aan de TLD en hoster van de site die je opvraagt. De tweede keer dat je dit domein opvraagt is het gecached en daardoor sneller beschikbaar (sneller dan met onze huidige DNS servers). Dit gedrag is normaal en wordt minder naarmate er meer gebruikers van deze DNS servers zijn.

Waarom willen we het testen?
We zijn vooral benieuwd naar hoe deze servers zich gedragen onder wat load.

Als je zin hebt: schrijf vooral een scriptje en gooi er een berg domeinen tegenaan en dan meteen nog een tweede keer om te zien wat een cache uitmaakt qua snelheid. Een lief verzoek van onze beheerder: “DIT IS GEEN UITNODIGING OM ME OP EEN BEWUSTE DDOS TE TRAKTEREN! “

Waar kan ik Feedback naartoe sturen?
Feedback kan gestuurd worden naar info@freedomnet.nl. Telefonisch kunnen we je niet te woord staan over deze test.

Graag wel in het volgende formaat, anders zal de feedback niet aankomen:

  • Begin het Onderwerp met: Feedback DNS-test
  • Geef duidelijk aan wat je precies gevonden hebt of welke feedback/compliment/fout je gevonden hebt.
  • Deel ook de parameters waarmee je getest hebt.
  • Geef aan welke stappen je hebt ondernomen, zodat wij dit ook kunnen reproduceren/oplossen/nakijken.

Wat levert het mij op?
Je helpt Freedom hiermee om de nieuwe DNS servers te testen en te zorgen dat deze zo goed mogelijk werken wanneer we ze voor onze volledige klantbase gaan inzetten.

Mocht jij DE fout of verbetering doorgeven die onze beheerder helemaal over het hoofd heeft gezien, dan kunnen we je mogelijk ook een leuk bedankje toesturen.

3 likes

De IPv6 adressen staan niet in hun reverse zone voor FCrDNS.

  • dnsdist3.freedomnet.nl
  • dnsdist4.freedomnet.nl

Wat is het DoT adres?

Navraag staat uit. Mocht ik een antwoord van mijn collega hebben, laat ik dat weten en voeg ik het even toe in het bericht.

2 likes

ik heb 'm zojuist even in de router ingesteld

nou voor de zekerheid even Fritz van de stroom af, zodat-ie 'm ook gaat gebruiken … … ( tot zó )

1 like

slechts op 3 sites de eerste keer lange tijd kwijt:
o.a. Mastodont, NpoStart ; tweede en derde keer ging vlot (want in DNS-cache)

Bijna een week al ‘om’ en ik merk geen vertragingen meer :+1:

Zijn er nog meer testers ?

Dit is jouw gelegenheid om :spraydot: Freedom vooruit te helpen.

2 likes

Werkt hier ook erg goed, 1 a 2 keer wat vertraging bij opvragen NLZIET en wat Amerikaanse sites maar nu al dagen supersnel dus.

1 like

Hedenmorgen -don 04 apr- geen DNS van nieuwe test-server:

  • geen enkele site is vindbaar via nieuwe DNS-srvr
  • zet ik in de Fritz de DNS weer om naar “door provider aangeboden” dan wèl
  • zet ik het weer terug naar test-DNS dan niets
  • zet ik weer om naar “door provider aangeboden” dan weer alles OK
    ( telkens met 5 min tussentijd )
    Ik zal een mail sturen naar info@ FreedomNet.NL

( update 09:00 uur )
misschien een staartje van het item
Onderhoud aan het core netwerk woensdag 3 april op donderdag 4 april 2024 - STORINGEN - Freedom Community
… … en die nieuwe PC vergeten te (her-) starten ?

De nieuwe DNS servers zijn momenteel inderdaad onbereikbaar. Dat is hoogst waarschijnlijk gevolg van onderhoud van vannacht.

dank voor de melding; zet je hier even een melding zodra ze er weer zijn ?

Bij deze. Het werkt weer.

fijn!
Dus ‘zit ik’ weer op de test-DNS-servers

Het vinkje bij “Bij DNS-storing uitwijken naar publieke DNS-servers” heb ik UIT staan,
dus ik werk vanaf nu alléén op de DNS-testservers.

Is de eerder gestelde vraag van @net naar

al beantwoord ?

Dan stel ik die ook in … …

We leggen de lat graag hoog voor onze :spraydot: Freedom :smiley:

Dat zijn:

dnsdist3.freedomnet.nl
dnsdist4.freedomnet.nl

Voor de visueel ingestelden onder ons :
dat stel je als volgt in op jouw FritzBox :

Let wel op, dat je de DNS-server-namen goed invoert:
in dit geval .FreedomNet.NL

( edit: wel zèlf ook goed invoeren: Punt-FreedomNET-Punt-NL en geen apenstaartje )

1 like

ik zoek momenteel dus via dnsdist3 en 4 .Freedom.NL
maar … …
kan nu ( vrijdag 09:00 - 09:45 ) is er geen DNS-resolve voor … …
Webmail.Freedom.NL

(andere websites zijn wèl bereikbaar)
Ik zie geen melding bij storingen.

( edit: eigen tip )

Reboot van de PC hielp in deze; al snap ik niet waarom.
De ‘hele’ buitenwereld lijkt weer bereikbaar.

't is wel erg luxe:
met een paar gebruikers een ‘eigen’ verse DNS-server … …

Wie testen er nog meer, naast @mlohnen en ik ?!?

Laat het hier even weten met een melding,
zodat we een idee krijgen hoe druk die gloednieuwe apparaten worden belast.
En ook ik ben benieuwd naar jullie ervaringen … …

Tijdelijke adressen zijn, zoals al eerder genoemd

Ik doe nu ook mee !
Ingesteld op 9-4 om 15:00
Het zijn tijdelijke adressen begrijp ik: hoe kom ik te weten wanneer ze adressen blijvend zijn of niet meer geldig zijn ?

@Reijer

Super dat je ook mee wilt doen! Zie mijn oorspronkelijke bericht voor het antwoord op je vraag. :wink:

Ik heb de nieuwe DNS-servers ingesteld op mijn laptop, en gebruik ze al een paar weken zonder problemen. Op https://test-ipv6.com krijg ik alleen wel maar een score van 9/10 bij gebruik van de deze servers, vanwege dit:

“Your DNS server (possibly run by your ISP) appears to have no access to the IPv6 Internet, or is not configured to use it. This may in the future restrict your ability to reach IPv6-only sites.” [more info]

Test lijkt me dan niet te kloppen mits goed ingesteld, want de IPv6 adressen staan er ook bij. Daarnaast kan een IPv4 only nameserver ook prima antwoorden (over IPv4) wat de waarde van een AAAA-record is. Als je als cliënt dan wel IPv6 connectiviteit hebt kan je ook gewoon IPv6 only servers bereiken (voor zover die er in de praktijk al echt zijn, buiten test setups), terwijl je een IPv4 only nameserver gebruikt. Maar nogmaals, wat hier dus niet van toepassing is.


Onderaan die more info pagina, zeggen ze dat Confirmation: dig aaaa aaaa.v6ns.test-ipv6.com should return back an aaaa record without errors.” de daadwerkelijke test is hiervoor.

Als ik dat doe naar 183.93.175.43 (de officiële dns1.freedom.nl) krijg ik ook gewoon een antwoord.

Maar naar 185.93.175.47 (een van test dns-adressen) krijg ik geen answer section.

Dus er is toch een verschil. Ook bij gebruik van de ipv6-adressen van de dns-servers krijg ik bij de officiële wel antwoord maar bij de testserver niet.