Freedom domein - website via mijn.freedom

Net gezien dat je een eenvoudige Jekyll website via mijn.freedom kunt aanmaken. Maar: de editor laadt bij bij niet (goed). Edge, Brave, Firefox, Safari op iPad, het maakt allemaal niks uit: kleine ronde symbooltjes in de ‘header’ van het tabblad en verder een grijs scherm. Meer mensen last van?

Dit werkte ooit heel even maar mijn Jekyll websites doen het nu niet meer.
Ik kan ze nog wel (prima) editen.

De hele Jekyll omgeving is inmiddels ontoegankelijk ( was kennelijk WIP) en ik ben voorlopig nog niet van plan om €15/maand neer te leggen voor landingsplaats van mijn simpele homepages.

Benieuwd of Freedom nog gaat overwegen om een goedkopere webhost variant voor hobbyende eindgebruikers gaat lanceren. Ik zou ruimschoots genoeg hebben aan een Php/MySql met zeg 100-200MB webspace en 1-2GByte/maand doorvoer. Ben daar nu elders op jaar basis €20-25 voor kwijt.

Heb je de helpdesk al benaderd dat de Jekyll omgeving het niet doet?

Je krijgt deze gewoon gratis bij Freedom, zie:
https://freedom.nl/helpdesk/faq-webhosting

1 like

Goed idee. Benieuwd waar dat dan gebleven is.

Je kan volgens mij alleen nog webhosting aanvragen, wat dan €15/maand kost. Vroegûh - 2/3 weken geleden - kon ik nog een gratis Jekyll site - net zoals bij Soverin - maken die het nu niet meer doet noch te editen is.

Maandag maar 's contact opnemen. Gelijk maar het idee opperen dat voor die paar centen het best een simpele php/sql site kan zijn. Dat iemand een compleet hosting pakket moet hebben voor zijn simpele website, is vooral omdat het kan.

Ik zie in ieder geval een editor. Bij: Dashboard > Domeinen > (domein) > Website

Ik zie dat ik wel een nieuwe site kan aanmaken en bewerken. Bij het opvragen van de url van mijn domein krijg ik de melding “Safari kan geen verbinding met de server maken”. Ik gebruik de standaard dns instellingen voor de domeinnaam.
In het verleden heb ik dit inderdaad wel zien werken, wellicht dat er onlangs iets is aangepast.

Beide poorten (80 & 443) van het betreffende ip adres zijn closed. Zou er een andere serveromgeving zijn waarvan de ip adressen nog niet zijn bijgewerkt bij het DNS-beheer. vragen, vragen,…

1 like

Die bedoel ik niet.

Ik neem aan dat de DNS-instellingen voor een website overeen moeten komen met die van de server waar de Jekyll sites gehost worden.

Kloppen deze nog?

Kan geen kwaad om hierbij te vermelden dat dit de adressen zijn die Freedom zelf bij het domein plaatst. Ik ben niet bekend met de infrastructuur en niet in de positie om te controleren of deze (nog) kloppen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn statische Jekyll website op het Freedom domein: Unable to Connect.
Ping geeft een “Request timed out”, dus er zal inderdaad iets in de DNS gewijzigd zijn.

Ik heb de Freedom helpdesk vandaag gemaild (met alle details) en de vraag gesteld wat ik kan doen om de site weer in de lucht te krijgen.

1 like

Het is eerste antwoord van de helpdesk was dat ik het ip adres in de DNS instellingen liet wijzen naar een template van Freedom. Wanneer ik het ip adres zou aanpassen naar mijn “eigen ip adres van de website” zou alles weer moeten werken :upside_down_face:

Ik heb vervolgens gevraagd naar het ip adres van Freedom voor mijn statische website. :grinning:

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een melding te maken. Ik heb zojuist ook een melding gestuurd. Het moment is helaas ongelukkig, net wanneer de Webhosting dienst live is gegaan. Dan kan ik mij voorstellen dat een reactie meer geschreven is op die omgeving :wink:

1 like

Curieus… om je eigen IP adres te gebruiken als doorverwijzing van je eigen Jekyll-website. Dat zou betekenen dat je op je eigen aansluiting zou moeten hosten.
Kan mij niet voorstellen dat dit (zo)werkt en vermoed dat de helpdesk nog aan het uitvinden is hoe dit werkt.

Bij Soverin, waar de functie vandaan komt, wordt je website als CNAME afgevangen en dan omgeleidt naar de daar residerende webfunctie. Dit eenvouding op grond van de gebruikte ‘cname’ (bestaande uit jou eigen sitenaam.jouwdomein.nl) dan de sitenaam-directory publiceert. Die CNAME verwijst naar één van de Freedom servers (van Soverin?).
ik vermoed dat Freedom nog even aan het worstelen is dit om te zetten en te laten landen op de eigen webspace.

Zelf zou ik het een toegevoegde gebruikswaarde vinden dat ook “gewone” gebruikers een volledige website toegang hebben incl PHP7/MySQL/Webdav/Space.
Mijn part ‘experimenteel’ en beperkt in Fair-Use afmeting en doorvoer.
Het onderscheid is puur en alleen, omdat het dienstverlenend kan en heeft technisch verder geen nut.

Sinds afgelopen vrijdagmiddag werkt de (statische) webpagina weer!

(Vanuit de helpdesk heb ik geen verdere terugkoppeling ontvangen.)

1 like

Thx… iets werkt er :roll_eyes: … alleen kan ik niet achterhalen waarom er één site van mij nu wel en de rest weer niet (die het voorheen wel deed).
Eén van mij Jekyll/markdowns doen het dus weer, hoewel erg langzaam (omdat ze kennelijk kon the fly bij aanroepen worden gegenereerd).
Het beheer is een crime vanwege het botertrage online-web-deel dat, goed bedoeld (voor wie weet ik niet) weinig intuïtief is.
Ik hoop dat men het rapido snel afstapt van dat Woezel en Pip gedoe en gewoon een platte sftp/ssh neerzet.

Dingen gaan nu een stukje beter.

Moet er rekening mee houden dart wanneer ik een CNAME heb aangemaakt (5-10minuten) er tijd overheen gaat voordat die actief kan worden opgepikt to the Website/routine.

Verder gemerkt dat het voor mij makkelijker is om gedownloade zip-website offline te editen en die dan middels dropdown weer up te loaden. Ook handiger indien je een website wilt kopiëren, die ik dan download, integraal hernoem, van naam verander en dan als zip weer (dropdown) upload.

Heb een homepage aangemaakt. www.drschrisjacobs.nl

Doet het goed. Zie verder je mailbox.