Freedom email als failover / secondary mx

Even een vraag voor diegene die ook zelf hun mailserver runnen.
Heb je een failover MX/secondary geconfigureerd? en is het mogelijk hier je freedom mail - mx.soverin.net. voor te gebruiken?

Die heb ik zelf niet en (afkloppen) nog nooit nodig gehad. Als mijn server down is, komt de mail binnen als deze weer is opgestart. (Dat hoort ook volgens het protocol) Mail die dan niet meer binnenkomt is vaak spam. (Lijkt dan op een soort greylisting)

1 like

Klopt tegenwoordig (meestal), al zijn er nog steeds wat (legitieme) mailservers in gebruik die zich niet (helemaal) aan de RFC’s houden. Het is een beetje afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt dat in zo’n situatie mogelijk een hele enkele mail niet aankomt (waar de afzender meestal ook nog van op de hoogte gebracht wordt).

Dit alles mits je domeinnaam kan resolven. Stel je zou bij Freedom een IP subnet afnemen en zelf ook je DNS (primair en secundair) draaien op je Freedom verbinding dan heb je wel een probleem. Dat los je overigens niet op met een fallback mailserver, dan heb je ook minimaal 1 externe DNS nodig (anders resolvt die ook niet).

1 like

Dank voor de antwoorden. Het artikel over de secondary MX kwam ook uit 2005 :-).
Goed om te weten dat het dus in principe niet nodig is, maar je weet eigenlijk nooit of je een mail gemist hebt mocht het een keer voorkomen…

Ik heb m’n eigen mailserver aan m’n DSL lijn hangen (primair), en heb een secondary draaien op een VPS. Deze VPS is in de loop van de tijd een beetje manusje van alles geworden (backups, secondary mail, secondary DNS, webserver). Als extra security laagje staat de spool directory van postfix op de VPS in een LUKS gecrypte logical volume.

Vooral tijdens updates maak ik hier gebruik van. Dan zet ik postfix uit en wordt alle inkomende e-mail gebufferd op de VPS. Nadat de update klaar is en ik wat checks gedaan heb zet ik de (verse) postfix weer aan en komt de e-mail vanzelf binnen via een VPN die ik tussen de VPS en m’n thuisnetwerk heb.

Of het mogelijk is de mailservers van freedom als secondary te gebruiken weet ik niet, dat heb ik simpelweg nooit geprobeerd of uitgezocht. Mijn doel met het draaien van mijn eigen servers is deels hobbywaarde en onafhankelijkheid van een provider, dus dan past het gebruik van een provider server als backup niet in het plaatje.

1 like