Freedom en Netflix op Samsung TV

Nu ik Freedom internet heb, moet ik voor Netflix gebruik maken van de app op mijn Samsung TV (>7 jaar oud). Samsung geeft geen updates meer voor dit toestel.
Ik heb de TV aangesloten op LAN4: gasttoegang. Zo heeft Samsung in ieder geval geen toegang tot mijn netwerk.
Nu wil ik ook de internettoegang voor de TV beperken tot wat Samsung en Netflix nodig hebben. Kan dat en vergroot dat de veiligheid?
En welke site(s) moet ik dan instellen bij toegestane websites ?
(Internet / Filters / Toegangsprofielen / Filters voor websites )

Reijer.

Hi,

Ik denk dat je opstelling niet goed gaat werken.
Ik heb geen Fritszbox en kan dus niet zeggen of de firewall & routing voldoende mogelijkheden heeft.
Maar… (onvermijdelijk?)…

VLAN4 is het broadcast deel van TV uitzendingen.
Beter is om op je eigen netwerk een VLAN aan te maken en dat te koppelen aan VLAN4 en Internet via een filter.
Ik betwijfel of je dat op een Fritzbox kan instellen.
Je heb daarvoor waarschijnlijk een meer volwassen firewall nodig (OPNSense, PFSense, ZyWall, etc. etc.).
Die ook overweg kan met Multicast.

Wil je Samsung toegang geven tot je TV?.. (overigens geldt dat voor alle “Smart” TV’s, veel van de SMART functionaliteit is om data te uploaden naar een Samsung (or andere ) server waar het geanalyseerd wordt en het antwoordt weer terug komt.
De CPU in een TV is niet krachtig genoeg om stem herkenning oid te kunnen doen. Stem synthese is een andere waarvoor een aardig setje servers nodig is. Voor de beeld verwerking zitten er speciale uitbreidingen op de CPU.
Daarnaast is voor een film advies oid een hoop data over kijkgedrag nodig.

De Echo putten (Amazon Alexa, Google, etc.) kennen zelf alleen het “wek woord” voor de rest is analyze in de netwerken van Amazon, Google etc. nodig.

Wat Reijer bedoeld is LAN poort 4, en niet VLAN4, op de Fritzbox. Deze poort is als gast in te stellen zodat deze geen toegang heeft tot de reset van het netwerk.

@Reijer: Ik weet niet of dit mogelijk is maar ik zie niet veel veiligheids voordelen hiervoor