Freedom Internet en TriNed gaan strategische samenwerking aan

Jee, TriNed… had ik nog nooit van gehoord. Langdradige video nodig om iets over de geschiedenis te weten te komen.

Het zéér Amsterdamse Freedom gaat dus samenwerken met een Brabantse dorpsondernemer. Mooi.

2 likes

Gaat Freedom dan op korte termijn ook TriNed TV leveren?
Dat is blijkbaar niet los te bestellen bij TriNed.

Is het beter dan Canal Digital?
Of is het gewoon een rebranded versie van Canal Digital?
Is de beeldkwaliteit op de Chromecast wel HD, en niet zo slecht als bij Canal Digital in de Chromecast App?

Zo te zien gebruiken ze ook de Amino, is het dan beter dan bij Canal Digital?

1 like

Er zijn momenteel nog geen concrete plannen voor wijzigingen op TV gebied

Jammer, dan zal ik toch serieus moeten gaan overwegen weer terug te gaan naar KPN. Ik woon thuis niet alleen.

1 like

Ik ga vooral hopen dat er ook geïnvesteerd zal gaan worden op techniek die idealen mogelijk maken. Idealen zijn mooi maar zonder functies, is dat een holle dop.
Techniek hier API interface tbv alle instellingen en SSH toegang tot data zoals Website content.

De samenwerking met TriNed is zo te lezen volledig gebaseerd op de focus het aantal klanten te vergroten. Dat is blijkbaar nog steeds nodig om winstgevend te worden.

Dat betekent in mijn ogen dat er voorlopig niets terecht zal komen van de geciteerde wens. Ook van de plannen genoemd in augustus vorig jaar en bij de plannen voor 2023 is tot nu toe niet veel gerealiseerd.
(Ref. Freedom wenst jullie een gelukkig nieuwjaar! , tot nu toe is maar één van de daar genoemde 7 punten deels gerealiseerd en waarvan er al twee in de plannen voor 2022 stonden, en Freedom en privacy - kink in de kabel? - 53 van PeterB)

Dus ik deel de frustratie volledig, het blijft afwachten.
Hoewel ik het thuis waarschijnlijk niet meer voor elkaar krijg om bij Freedom te blijven, omdat CD nooit aan de verwachtingen zal gaan voldoen. Die functie was bij KPN(4ALL) dik in orde, dus dan is dat de wens hier in huis.
Als er inmiddels een goede cloudopslag functie, dus met rsync over SSH, bij Freedom was geweest was dat voor de gezinsgenoten een aanvullend argument geweest om toch bij Freedom te blijven. Maar die dienst neem ik inmiddels bij Strato af. I.v.m. de privacy had ik dat veel liever via Freedom gehad.

3 likes

De samenwerking met TriNed is zo te lezen volledig gebaseerd op de focus het aantal klanten te vergroten. Dat is blijkbaar nog steeds nodig om winstgevend te worden.

Als je weet wat voor contracten bijvoorbeeld KPN WBA er op na houdt om belichter te zijn voor anderen, snap je wel waarom schaalgrootte nodig is.

Dus ik deel de frustratie volledig, het blijft afwachten.

Klant zijn van KPN, Ziggo of T-Mobile geeft weer heel veel andere frustraties. Ik heb net het incassobureau van Ziggo van me af weten te schudden, voor rekeningen van ver na mijn opzegging aldaar. En dan hebben we het nog niet eens over een vast IP adres, IPV6, eigen domein, privacyfocus, etc.

Ik wacht geduldig af bij Freedom.

2 likes

Ik vrees ook dat Freedom vooral - ook intern - heel erg druk bezig is met acquisitie en die weten aan te sluiten. Ik zie hoegenaamd niets qua techniek gericht voor klanten.

Ik begin inmiddels het idee te krijgen dat Freedom zelf vooral een ideële organisatie wil (gaan) zijn dat via haar klantenvolume partij kan zijn in een imo reeds verdeelde markt.
NB: Mijzelf boeit het overigens geen ene zier wie of wat mijn huisaansluiting faciliteert zolang ik daarmee maar mijn daarop gebruikte functies kan verrichten.

Zelf ‘dacht’ ik ooit dat Freedom techniek “tijdelijk” zou inkopen om die dan zelf verder te kunnen vermaken om uit te bouwen tot haar eigen meerwaarde.
Inmiddels is het muntje gevallen dat dit een utopische gedachte (b)lijkt omdat Freedom simpelweg niet de capaciteit noch strategie had (en heeft ?) dat te doen.

Ook wij hebben hier inmiddels onze technische gebruiksbehoeften op een andere wijze ingevuld. Ik zou liever die (alle) mailfuncties, website en laat staan cloudfuncties bij Freedom zelf hebben ondergebracht. Ronduit jammer is dat we onze relaties - buiten soms puur voor mail van feitelijk Soverin - ook niet echt hebben kunnen overtuigen dat (het duurdere) Freedom een meerwaarde heeft.

Het risico van samenwerken en andermans (ingerichte) spullen moeten gebruiken, is dat de organisatie zelf niet vrij meer kan bewegen. Samenwerken en verplichte nering vereist immers dat het bedrijf zich voegt naar met wie zij samenwerkt en wat daarin wordt geleverd. Even een setting of instelling veranderen, zoals destijds prima kon bij xs4all, is niet mogelijk.

TriNed krijgt in ruil voor geld een stem in de strategie, iets dat mij tegenstaat omdat zij zo (indirect) invloed verkrijgt op het beleid. Voor ons overigens een extra reden om zelf niet verder (meer) te overwegen om te investeren.

Dat Freedom idealisme nastreeft heeft onze sympathie dat beperkt een inhoud heeft omdat het niet uitmondt in een bijbehorend technische voorziening.
Het sponsoren van een vrij internet en doelstellingen, is wat ons betreft beter op zijn plaats via een BifsOfFreedom.
Ook omdat er dan geen bedrijfsbelang is om aangesloten klanten te moeten (be)houden en naar tevredenheidscijfers te lonken.

2 likes

Precies verwoord zoals ik er tegenaan kijk!

De focus zou tweeledig moeten zijn:

  1. nieuwe klanten binnenhalen op basis van filosfie en techniek.
  2. De techniek in eigen beheer bouwen, verbeteren en uitbreiden ter ondersteuning van die filosofie.

Ik ben overgestapt naar Freedom met als reden 1) met als belofte 2).
Van 2) komt nauwelijks iets terecht, ondanks de daarover door Freedom gefomuleerde plannen, omdat men alleen met 1) bezig is.
En daardoor raken mensen zoals jij en ik gefrustreerd, en we zijn vast niet de enigen. We zijn Freedom aan het vaarwel zeggen, ook ik heb besloten geen geld meer te investeren in Freedom. En bij mij thuis wil men ook niet verder met Freedom omdat er geen goede TV functionaliteit te krijgen is en er ook niet zal komen. De overige voordelen van Freedom zijn ook in technische zin voor hen te beperkt, het blijft te veel een filosofie, en wegen niet op tegen het gebrek aan TV functionaliteit.

2 likes

Ik zie de voordelen wel van de samenwerking met TriNed, ruimere openingstijden van de helpdesk is zeker een welkome aanvulling, zelfs zo simpel als buiten kantoortijden doorgeschakeld worden naar de TriNed helpdesk, je zal daar wellicht geen diepgaande technische vragen neer kunnen leggen, maar als je een storing hebt, dan ben je wel in beeld, en kan er actie ondernomen worden.

En je kan gaan klagen dat er een minderheidsbelang in Freedom is genomen door TriNed, maar aan het eind van het liedje moeten er wel voldoende klanten zijn voordat je je idealen kan najagen. En simpel gezegd, TriNed heeft al bestaande contracten met een heel aantal glasvezelnetwerken, en ja, hoe meer aansluitingen je afneemt onder zo’n contract hoe goedkoper de aansluiting wordt voor de reseller (en met deze samenwerking is dat Freedom+TriNed). Plus dat je interessanter wordt voor de ‘glasboer’ als je een aanzienlijk marktaandeel hebt.

Ik hoor Anco ook zeggen dat er op gebied van TV geen concrete plannen zijn, maar ik durf rustig te stellen dat er wel gekeken gaat worden of de TV dienst van TriNed interessant is om via Freedom aan t staan bieden. En zelfs als het voordeel gering is, bied het wel een extra koevoet om CanalDigital in de gewenste richting te bewegen.

Ik zie vooral voordelen, voor zowel Freedom als voor TriNed.

3 likes

Mijn interesse in Trined werd gewekt omdat zij hier in Eindhoven-Noord voor lage prijzen glasvezel verbindingen leveren in het KPN aon gebied.
Na wat verbazing over het gebrek aan detail info op hun website kwam ik bij verder snuffelen de volgende link tegen: trined.nl reviews | Bekijk consumentenreviews over trined.nl
Van de reacties daar werd ik niet erg vrolijk, een paar positieve reacties maar de meerderheid was erg negatief. Ook over de helpdesk.

Gewoon lekker bij Freedom blijven was mijn conclusie, en hopen dat de TriNed helpdesk niet zo slecht is als die reacties doen voorkomen.

Wel vroeg ik me af waarom TriNed hier wel voor lage T-mobile-achtige prijzen over de AON structuur van het KPN glasnetwerk kunnen leveren, en Freedom niet.

Gaat TriNed dan die klanten aan Freedom leveren ?

Het moet duidelijk zijn/worden wat de kernmissie van Freedom is:

  1. markt/aansluitvolume die zij nodig acht voor:
  2. ontwikkeling techniek, functionaliteit of kwaliteit van wie/wat dan precies ?
  3. Maatschappelijke idealen bewerkstelligen die wmb net zo goed (en beter) via BoF kunnen verlopen.
  4. anders ?

Denken dat het voornoemde - de zaak en missie - te verenigen is, lijkt niet goed mogelijk. De prioriteit van het één, zal ergens prevaleren.
Dat Freedom qua techniek samenwerkt(e) valt in beginsel te billijken maar niet als dat vooral haar methode wordt. Freedom is dan een weinig zelf toevoegende combiprovider die dan afhankelijk is van hoe/wat anderen bieden.

Beter zou zijn om te voorzien in de best mogelijk autonome functies & privacy voorzieningen waarna klanten zich net als destijds ongeëvenaard “xs4all” zich graag voor wat meer geld, zullen aandienen. Ook niet gaan kijken hoe een ander het doet maar “simpelweg”; meer dan goed, het best mogelijke bieden.

NB: terzijde, mij bevalt het geen ene sikkepit dat een ander bedrijf, hoe ook geschetst of ingekleed, een belang “neemt” en laat staan krijgt in Freedom.

Die klanten gaat TriNed niet direct leveren.

Wat TriNed wel op gaat leveren is een gunstiger wholesale tarief voor een aantal netwerken. Ondanks dat er een kleine groep is die principieel voor Freedom kiest, kiest de massa met de portemonnee.

Maar op het moment dat de portemonnee als factor niet meer meespeelt in de keuze, is een grotere groep geneigd om toch voor Freedom en haar missie te kiezen. En op het moment dat je daar voldoende groot uit geworden bent, pas dan ben je voor de grote wholesale spelers een factor om rekening mee te houden.

En dan kun je het niet leuk vinden dat een ander bedrijf een minderheidsbelang heeft genomen en dat ze een stem krijgen aan de tafel samen met Stichting Appeltaart, maar de realiteit is dat het zonder samenwerking héél lang gaat duren voordat Freedom groot genoeg is om eisen te kunnen stellen aan de wholesale spelers, en daarmee bedoel ik dus de glasvezel netwerken en de TV providers.

Daarnaast durf ik rustig te stellen dat Freedom en Stichting Appeltaart niet over één nacht ijs zijn gegaan. En ook kan ik me voorstellen dat TriNed graag een vinger in de appeltaart heeft, want dat minderheidsbelang, dat is waarschijnlijk toch een flinke sloot met geld die ze even in Freedom steken.

1 like

Het doel moet zijn een volwaardig alternatief te bieden, niet om eisen te kunnen stellen of daarmee een factor te zijn om ergens aan een tafel te mogen aanzitten.

Ik merk - ook - dat visies “hoe dingen te doen”, wat uiteenlopen. Freedom lijkt momenteel vooral bezig om in aantal aan kracht cq macht te willen groeien. Zich laten omkopen met een flinke sloot geld, waar een andere partij ongetwijfeld wat voor terug zal verwachten, lijkt mij geen goed plan.
Onderbouw waarom en vraag dat dan maar aan je leden om te investeren. Hierbij zeg ik gelijk dat ik zelf geen geld ga steken in een plan om anderen of puur vanwege marktaandeel op te kopen.

Zelf vind ik dat (je als) Freedom ook niet moet willen concurreren op de basale aansluitmarkt. Dat is (helaas) niet haar chapiter. Ook omdat zij zelf geen (distributie)netwerk heeft en geen eigenaar kan zijn van die netwerken. Dat Freedom doorschuif abbo’s wil verkopen, kan ik billijken omdat daarmee geld wordt verdiend via impliciet af te nemen diensten.
De koppeling daarvan verfoei ik inmiddels omdat het gebruik en de toepassing van zaken niet zouden moeten worden gedaan. Geef de keuze of iemand één of tien mailboxen wil hebben, wel of geen dns of website, wel of niet Antivirus, ssl/tls of whatever vul-in wil hebben etc.etc.

Wat Freedom - daar(in) - moet blijven doen is blijven aangeven dat diensten en functies op het gebezigde netwerk; los, vrij en kwalitatief toegankelijk moeten zijn voor eender welke aanbieder. Door die zelf hoogwaardig en kwalitatief te bieden, zal een gebruiker als vanzelf zich niet als klant maar als partner willen verbinden met Freedom.

2 likes

Kern is volgens mij:

  • Er gaat geld naar Freedom.

Hoeveel geld blijft onduidelijk. Kan een symbolisch bedrag zijn, of een Substantieel bedrag (bijvoorbeeld een hele of halve crowdfundingsronde). Ik denk Substantieel, immers, waarom anders zoveel invloed.

Maar daardoor heeft Freedom gewoon de mogelijkheid om zaken beter te maken:

  • Wellicht diensten bij TriNed “afkijken” en integreren.
  • Of processen optimaliseren met TriNed kennis of TriNed als “extra handjes”

Goede deal @Anco
Maar waarom zou TriNed dit doen? Wat zit er voor hun in?

  • Wellicht wil TriNed de focus verleggen, en dan inderdaad dus uiteindelijk klanten netjes kunnen overdragen aan Freedom. Of… TriNed uiteindelijk over laten nemen door Freedom.
  • Ik kan niets anders verzinnen, welk belang TriNed zou hebben om een aandeel in Freedom te nemen.

Denk eerder andersom.

Wanneer het gaat om helpdesk e.d., kan ik mij iets bij voorstellen omdat simpele standaardzaken iemand aan te sluiten eender door welke helpdesk (nofi: script afdraaien) kan worden gedaan.

Qua profiling & (prijs)opzet - triple play over andermans netwerken - heeft/lijkt TriNed veel (daarmee competitief?) overeenkomsten met Freedom. Iets dat dan een technische samenwerking, voor de hand maakt. Wat bij TriNed, zo ik begrijp, wel interessant is dat zij TV (DVB-C) via het glasmodem (lijken te) leveren. Er is dan geen brakke CD ontvanger nodig. Of en hoe dat past in andere netwerken, is de vraag.

Ook TriNed heeft baat bij de samenwerking net als Feefom, en dat zit gewoon in het punt dat het wholesale pakket dat je afneemt goedkoper wordt per gebruiker bij elk glasnetwerk. Dus als je die pakketen samen afneemt via een joint venture is dat gewoon een groot voordeel. Daarnaast wordt je als grotere klant ook gewoon meer gezien door de glasboeren.

Ook voor de helpdesk zijn er voordelen voor beide partijen: voor Freedom de ruimere openingstijden, voor TriNed een zéér capabele 2de lijns helpdesk.

Inkoop van modems kan mogelijk goedkoper worden, TriNed levert ook een FritzBox, hier ook weer schaalvoordeel.

De servers van Freedom en TriNed staan op fysiek verschillende locaties, in plaats van dat ze beide elk minimaal 2 locaties aan moeten houden voor redundantie, kun je nu samen 2 a 3 locaties delen. Scheelt wederom een bak met geld elke maand

Deze samenwerking maakt dat de operationele kosten dalen, de doelgroepen verschillen voldoende dat je elkaar niet in de weg zit, dus dit is alleen maar een win, win, win situatie voor beide partijen.

T.a.v. inkoop (gladsvezelboer/modems) en wie weet helpdesk, zal je gelijk kunnen hebben. Qua bereikbaarheid kan ‘samenwerking’ een voordeel hebben voor eindgebruikers dat vooral vraagt om afhandelingsvolume en kennis beperkt zal zijn tot RTFM en moeilijker issues die door schuiven naar de leverancier.
Ik kan verder niet beoordelen of en in hoeverre er in de achtergrond van welk aard kennis nodig is om iemand aan te (kunnen) sluiten.

Ik neem (en hoop) dat (‘je’) aangaande servers, wordt bedoeld die van & voor de bedrijfsvoering cq organisatie. De gebruiksdata (mail/website/mijnfreedom) lijkt mij niet wenselijk om die te mixen. TV/telefonie/hosting zal imo blijven waar het nu is.
Het Win-Win adagium doet mij als wat afvragen wie daarbuiten (wanneer) nadeel gaat ervaren.

Maar goed, de gebezigde koers is inmiddels een gegeven en verder afwachten wat het concreet gaat brengen. Zelf ben ik wat minder enthousiast, vooral omdat er (een stukje) invloed wordt verkocht.

Providers huren geen servers, die huren meerdere racks in een datacentrum. En ga ervanuit dat de toegangsprotocollen zodanig zijn dat je nooit zonder toezicht binnen handbereik van een rack komt.

Dus mixen van (gebruikers)data zal iig geen sprake van zijn. Met uitzondering dan van de helpdeskmedewerkers, maar ook hun handelingen en toegang tot de gegevens wordt gelogd én gemonitord. (lekker in de database spitten als helpdeskmedewerker terwijl er niemand belt dat gaat niet ongemerkt)

En wat betreft het verkopen van invloed, tsja, als je een bak met geld ergens in investeert (het gaat hier als ik het in zou moeten schatten om een bedrag met minimaal 6 nullen) dan zou ik ook een stoel aan de tafel willen hebben om mee te kijken of het geld goed besteed wordt. Dat zou je zelf ook willen met zo’n investering.

En nogmaals, Freedom en Stichting Appeltaart hebben hier best een paar nachtjes over geslapen voordat ze deze samenwerking aan zijn gegaan. Mijn vertrouwen hebben ze.

1 like