Freedom Internet - VoIP - Fritz!box (pfSense)

Situatie:
Nieuwe FI klant (<- XS4ALL) + Fritz!Box 7170 (FW: 29.04.83) + analoog telefoon toestel
Router: pfSense met NAT voor VoIP. Fritz!Box is geen router en wordt alleen als VoIP device gebruikt

FI VoIP helppagina: Telefoonnummer instellen | Freedom
pfSense inspiratie: pfSense® software Configuration Recipes — Configuring NAT for VoIP Phones | pfSense Documentation

Problemen:

  1. Registratie van F!B’ VoIP verbinding naar FI lukt niet
  2. Uitbellen vanaf F!B lukt, maar inbellen naar F!B niet

Oplossing probleem 1 (reeds genoemd in andere topics):

  1. Log eerst in https://voip.freedom.nl EN PAS HET WACHTWOORD AAN
  2. Log opnieuw in met NIEUW wachtwoord (-> controle wachtwoord)
  3. Beheer → VoIP account → noteer “Account-ID” en “Wachtwoord”

Let op! Gebruik NIET de accountnaam (“gebruiker@freedom.nl”) voor de VoIP instellingen op de FB

  1. Gebruik deze gegevens:

User name: “Account-ID”
Password: “Wachtwoord”
Registrar: sip.freedom.nl
Proxyserver: sip.freedom.nl
Configureer DTMF: RTP/In-band

Oplossing probleem 2:

FritzBox → Internet Telephony → Advanced Settings → vink AAN: “Keep port forwarding of the Internet router for Internet Telephony”, zet/laat instelling op 5 minuten

2 likes

Welkom op het forum! Dat is nog eens een binnenkomer! :slight_smile:

1 like

Probleem 2 blijft jou achtervolgen tenzij pfSense een timeout van 5 minuten heeft op de verbinding.

Beter is een in de NAT een regel te maken die de inkomende verbinding doorgeeft aan de fritz.
Zelf gebruik ik nu, een route regel in Mangle, die de inkomende verbinding direkt doorgeeft aan de fritz.

Ik limiteer de toegang tot Voip tot alleen mijn aanbieder, dat werkt hetzelfde als je zelf uitbelt dan accepteerd pfSense alleen retour verkeer van dat doel adres (Voip provider).

Dan heb je ook nog de Stun server die dan de spraak doet.

ps. ik gebruik zelf geen pfSense.

Toch in de documentatie gekeken en zij bevelen dit aan:

A keep-alive or re-registration on the phone set for 20-30 seconds or so can also help, and is often a better solution.