Ik heb op 15 mei internet besteld bij freedom. Ik heb daarbij geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik heb daarna een bevestiging ontvangen ik op 19 juni zou worden aangesloten. Een monteur zou 5 werkdagen van te voren contact met mij opnemen over tijdstip installatie. Op 5 juni kreeg ik mail van het glasvezelteam ( een derde partij die blijkbaar ingehuurd wordt door Freedom) dat ik online een datum kon inplannen voor een monteur. Het bleek echter niet mogelijk om de monteur op 19 juni te plannen maar de eerst beschikbare datum was 29 juni. De boodschap van Freedom was dat ik dan op 19 juni de installatie zelf maar moest doen of de aansluitdatum kon verzetten. Ik heb zelf aan moeten dragen dat ik die tijd waarschijnlijk kon overbruggen door gebruik te maken van de NTU. Wat kon er nog fout gaan? Gisteren nog gecheckt of aansluitingsdatum nog correct was, dat was idd zo. Krijg ik vanmorgen een welkomstmail ; “Goed Nieuws. Je aansluitdatum is 2 juli”. Meteen om 10.00 uur naar de helpdesk gebeld en 20 minuten in de wacht gestaan. Daarna te woord gestaan door een helpdeskmedewerker die bijzonder begripvol was en na 10 minuten overleg met een andere medewerker niet verder kon komen dan dat ze zouden proberen de datum te naar voren te halen Geen garanties. Dat Freedom een maand eerder had bevestigd dat de aansluitdatum 19 juni was, ik de Fritzbox vorige week heb ontvangen en ik een monteursafspraak heb op 29 juni was blijkbaar niet genoeg om mij ook op de juiste datum aan te sluiten. Volgens de helpdeskmedewerker was het netwerkbeheerder die blijkbaar buiten Freedom om beslist wanneer iemand wel of niet wordt aangesloten. Dat vind ik op zijn zachts gezegd nogal ongeloofwaardig. Ik had verwacht dat Freedom een professionele organisatie zou zijn die terecht door de Consumentenbond als beste provider is uitgeroepen. Niet dus, Freedom heeft zijn zaakjes niet op orde. Ik verwacht geen oplossing van de kant van Freedom en het liefst zou ik mijn contract opzeggen. Mocht er van de kant van Freedom nog een nette oplossing komen dan laat ik het weten.
Hoi @KlSi . Vervelend dat de aanvraag en oplevering op deze manier loopt. Alleen verwacht ik niet dat hier op de community mensen je kunnen helpen.
In dit geval zou ik je willen adviseren om het contact met Freedom via de mail te laten gaan (scheelt ook in de wacht staan). Mocht je dat nog niet hebben gedaan, stuur mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl en dan pakken we dat zo snel en goed mogelijk op.
Hoe dan ook welkom en heel vervelend wanneer een verwachting niet uitkomt.
Ik denk dat je als (overstappende) klant, het beste altijd wel gebruik maakt van de overstapservice.
Dit voorkomt ook dat een klant zelf moet gaan stoethaspelen over betere tijdstippen of planningen.
Mogelijk dat Freedom nog net wat beter de verwachtingen van aanvragers kan managen door:
a) Overstapservice bij aanvraag, tot een standaard(vinkje) te maken
b) Bij daarvan afzien, direct duidelijk maken dat tijdsafspraken minder zeker zijn.
Een idee, los van andere operaties, is dat Freedom in een blog Helpdesk-artikel verteld cq duidelijk maakt met hoe het achter de schermen qua (over)stappen gaat en wat daarbij in complexe gevallen vaak bij komt kijken.
Als (nieuwe) klant (kan je?) ook bedenken dat als Freedom alles goed doet, zij nooit bij machte zal kunnen zijn om de planning van betrokken partijen zoals zeg een Ziggo, KPN of anderen te sturen die bv een klant afsluit voordat die daadwerkelijk is (her)aangesloten.
Ik ben het met je eens dat de communicatie van Freedom naar nieuwe klanten zeker beter kan. Als in de mail met de een bevestiging van de installatiedatum een disclaimer was opgenomen dat het mogelijk is dat deze na een maand een dag voor de bevestigde datum, nog zomaar verzet kan worden naar een andere dag ( 2 weken later), had ik het contract meteen geannuleerd. Freedom heeft een maand de tijd gehad om met KPN een afspraak te maken, de monteursafspraak was al geregeld en ze hadden ook de Fritzbox opgestuurd. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat de bevestigde installatiedatum tijdig met KPN wordt gecommuniceerd , en het lijkt mij dat je dat moet doen voordat je de bevestigingsmail stuurt van de installatiedatum aan je nieuwe klant.
Alles heeft te maken met verwachtingen die - zeker bij zelf overstappen - soms niet goed te garanderen zijn en je mogelijk onbewust was van daarin aanwezige risico’s.
Kernvraag is, heb je vanaf vandaag geen (vast)internet of is er - los van je privacy/overwegingen - toch iets anders ?
Eventueel kun je je mobiel koppelen aan de (geleverde) Fritz zodat je daarmee via de USB poort (Tethering) toch internet hebt.
//–//
Elke organisatie kan gedwongen zijn om ingeplande afspraken eventueel toch onverhoopt te moeten wijzigen. Dat kan 2 weken of 2 uur of zelfs 2 seconden zonder voorafgaand bericht zijn. Dat is, zeker wanneer je het al druk of daarin afhankelijkheden hebt, vaak heel vervelend.
Gebruikers doen er zelf altijd goed aan om zelf iets van een plan te maken voor wanneer dingen wat anders gaan dan gedacht. Qua onderwerp best interessant te (be)kijken hoe dingen dan mogelijk, nog beter zijn te tackelen.
Freedom heeft voor een oplossing gezorgd. Ik heb vandaag een 4G leenmodem ontvangen die ik kosteloos mag gebruiken tot ik wel aangesloten wordt.
In de bevestigingsemail die ik had ontvangen stond trouwens expliciet dat de aansluitdatum de datum was die je kon gebruiken om op te zeggen bij de huidige provider als je geen gebruik had gemaakt van de overstap service om dubbele kosten te voorkomen. Dat heb ik gedaan en het internet is wel precies op tijd afgesloten. De reden om geen gebruik te maken van de overstap service is dat ik bij KPN mijn lopende contract eerder kon opzeggen vanwege veranderingen in de contractvoorwaarden, maar dat moest wel voor 23 juni gebeuren.
Toch heel, heel erg mooi opgelost en nog fijner dat Freedom
hier een mobiele* oplossing biedt.
*iets als failback dat sws al vaker in de community is aangedragen om zo in voorkomende gevallen, gebruikers toch maximaal ten dienste te kunnen zijn.
//–//
Maakt iig hopelijk uidelijk dat je in alle gevallen, het beste gebruik maakt van (het recht tot) overstapservice. Dat iemand dat niet wil of om eigen redenen niet kan, is imo niet direct iets om Freedom te verwijten.
Wanneer een gebruiker “vanwege wijziging voorwaarden” opzegt, is soms een erg lastige. Ms iets voor de belangenorganisaties (of zelfs ACM) dat een leverancier een connectie pas daadwerkelijk mag losnemen, wanneer de nieuwe contractant die verbinding heeft overgenomen.
Strikt juridisch kan iemand bij opzegging gebruik maken van een recht tot technische continuering van een dienst in afwachting van contractoverdracht, dit iig zover het dan een gedeelde infrastructuur betreft.
Hetzelfde geldt omgekeerd, dat de nieuwe leverancier pas een rekening stuurt wanneer het contract effectief is geĂŻmplementeerd.
Dus opzeggen of aangaan van een contract waarbij de klant sws duidelijk aangeeft dat de nieuwe partij contact opneemt inzake operationele afhandeling.
Zou iemand bv van Ziggo overstappen naar Freedom; of van ADSL naar glas of weet ik veel Starlink, speelt die voorwaarde minder of niet omdat er in die gevallen geen gemeenschappelijk gedeelde infrastructuur is.
Los van alles, zou ik zelf(s) voor die paar euro geen enkel risico willen lopen en dan liever zaken even dubbel laten overlappen.
Maar goed, eind goed, al goed in huize KISi (denk ik dan), markeer het als oplossing en laat tzt weten wanneer je definitieve connectie er alsnog is om te genieten van je vrijheid.