Freedom over Delta ervaringen

Op dit moment maakt ik gebruik van Freedom over (bonded)VDSL. Op zich is het een stabiele verbinding maar ik haal maximaal 100/16mbps en daar kom ik soms net te kort aan. In de meterkast ligt inmiddels al sinds 2022 een Delta glasvezel aansluiting. Omdat Glaspoort dit jaar ook een glasvezel aansluiting zou realiseren in deze wijk heb ik tot nu toe gewacht met het overstappen naar glas, Glaspoort is nl net wat minder duur dan Delta. De afspraak met de aannemer voor het monteren van de aansluiting in de meterkast was al gemaakt maar op het allerlaatste moment is de installatie door KPN afgeblazen en is het “project in onze regio (Groene hart) stil gelegd”.

Voor ik een stabiele bonded VDSL opgeef en ben ik opzoek naar ervaringen met Freedom over het Delta netwerk.

Het klinkt voor mij als een déjà vu…
In 2012 stond nog een mooi bericht in de krant hier: Tegen eind 2012 heel Eindhoven glasvezel (zoals het eigenlijk gewoon hoort in een high-tech regio). Maar toen KPN/Reggefiber ongeveer 2/3 van Eindhoven had aangesloten is de verdere uitrol door KPN afgeblazen. Het heeft dan nog bijna 10 jaar geduurd voordat er in het resterende deel ook glas kwam, niet meer van KPN maar in opdracht van T-Mobile / Odido. Daarop kwam dan ook Freedom beschikbaar (en toen ben ik van XS4ALL overgestapt naar Freedom).
Met Delta dus geen ervaring hier, maar wel met de verbroken beloftes van KPN.

Komt het glasdraad initiatief groene hart niet langs op jouw adres? Die verbindingen zijn prima. De twee Delta lijnen met Freedom die ik ken hebben naar mijn mening een vrij jittery latency (zo’n 6-8ms verschil tussen hoog en laag, stddev van ~1.2ms) maar omdat het hele dure lijnen zijn, zijn die maar 100Mbps dus veel valt er niet te zeggen over hoe goed/snel die lijnen zijn.

Er was bmw iets beloofd door Reggefiber in die omgeving.

Ik vermoed dat vraagbundeling in bepaalde wijken minder was dan 30% en daarom - toen - commercieel niet verantwoord werd geacht.
Voor veel mensen bood het goedkopere ADSL ook meer dan genoeg.

Daarbij speelde in de Eindhovense achtergrond allerlei afwegingen. Eindhoven had afspraken met Reggefiber en KPN die haar (in meen 2014 formeel) overnam, zag daar meer haar koperkoers.

Wat discussie ook lastig maakt dat een “glasvezel” belofte niet als definitie inhoudt dat die tot in elke meterkast beschikbaar is gemaakt.

In de wijken waar KPN/Reggefiber glas heeft aangelegd is niet eerst een vraagbundeling gebeurd. En Reggefiber legde te kabels overal tot in de meterkast (tenzij de bewoners de monteurs niet wilden binnenlaten, want dat konden ze niet verplichten). Bij ons is helemaal geen enkele vraag gekomen. KPN (die in 2012 Reggefiber dat al gedeeltelijk van hen was helemaal voor 100% heeft overgenomen) is botweg met verdere uitrol gestopt om de focus op VDSL te verleggen. Eindhoven had gewoon een heel slap contract afgesloten waarbij KPN/Reggefiber niet verplicht was om het glasvezel overal uit te rollen. Het was maar een “intentie” of zoiets.
Voor veel mensen was ADSL/VDSL voldoende, maar voor ook heel veel mensen in onze tech-regio was dat absoluut onvoldoende. 10 jaar verder en dan kwam T-Mobile met glasvezel en met de mogelijkheid om freedom te nemen. Dat was rijkelijk laat. De gemeenten rondom Eindhoven hadden al lang glasvezel, en een groot deel van Eindhoven ook. Ons deel van Eindhoven kwam helaas te laat om nog aangesloten te worden voordat KPN er de stekker uit trok.
Ook bij het glasvezel initiatief van T-Mobile is helemaal geen bevraging (vraagbundeling) geweest: de kabels zijn gewoon overal gelegd (maar pas vanaf de straat naar de meterkast gekomen nadat de bewoners een abonnement namen bij een van de aangesloten providers.
KPN is nu heeeeel veel potentiële klanten kwijt omdat ze in 2012 niet verder wilden investeren in de aanleg van glas.

1 like

Reggefiber onderhandelde idd met alleen de Gemeenten.
In mijn omgeving was de gemeente wat doortastender waarbij zij Reggefiber (en haar opvolgers) qua netwerkkosten ook prijsafspraken oplegde.

Dat KPN de stekkers uit haar aankoop trok, was toen in de “Slim” verdienperiode en commercieel de koers om aandelen te versimpelen. Strikt genomen was/is ook xs4all daarmee het slachtoffer geworden.

Jammer blijft dat de netwerkinfrastructuur niet vanuit overheid wordt gereguleerd en telecombedrijven in staat zijn daarmee hun verdienmodel op te leggen.

Inzake TS vermoed ik dat wanneer eenmaal de belichter de aansluiting heeft ingeregeld naar Freedom, dit als “ervaring” prima zal gaan werken.
Het onderliggende netwerk heeft immers weinig tot niets te maken met de kwaliteit van applicatieve diensten die Freedom als makelaar (ver)bindt.

Nou… de belichter heeft een ernstige invloed op de verbinding. KPN doet bijvoorbeeld traffic-shaping (begin van je download is snel – initial burst, daarna wordt je afgevlakt naar de snelheid van je abbo, of de maximum snelheid per flow die rond de 200Mbps ligt, welke van de twee lager is), fiberoperator geeft gewoon 1Gbps en niks meer of minder dan dat, Delta doet ongetwijfeld ook trucjes met de lijn om die te “verbeteren”.

Freedom kan daar helemaal niks mee volgens mij.

Wat ik zei, als eenmaal de belichter de boel heef ingeregeld.
Dat van initeel bursten kan ook goed komen door eigen buffering.
Wanneer ik ga backuppen/clonen is de snelheid hier initieel ook hoog om na een paar seconden in de kakken.

Wat dan vanuit welk persepectief een verbetering is, is dan een perceptie. Langdurige load beperken kan verbetered worden door die af te knijpen. Iets dat Freedom ook zal doen want ook die heeft niet voor alle gebruikers gelijktijdig bandbreedte.

tldr; er zijn tal van factoren waarbij het verrekte lastig is een oorzaak aan te wijzen wie daarin de blaam heeft.

Na aanvankelijke problemen (bij Delta gaat nooit iets vanzelf goed) die keurig door Freedom zijn opgelost werkt alles al geruime tijd goed en stabiel (200/200 glas).
.

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Voor mij is voornamelijk de stabiliteit (als in beschikbaarheid) van de verbinding die ik belangrijk vind. Wat jitter in de reactie tijd vind ik wat minder van belang.

Wat het stoppen van Glaspoort/KPN aangaat. Dat was wel wat bizar. Ik had gereageerd op een brief van KPN om een afspraak te maken met de aannemer om de aansluiting in de meterkast te realiseren, dat verliep soepel en kon op een redelijk korte termijn (echt iets minder dan een week oid). Dat was mei van dit jaar. Op een maandag zouden ze komen en de vrijdag daarvoor werd ik gebeld door de aannemer dat de afspraak niet door ging omdat de KPN het project had stilgelegd. EĂ©n van mijn buren had net in de weer daarvoor een afspraak met de aannemer en daar hebben ze de aansluiting in de meterkast daadwerkelijk gemaakt en deze aansluiting werkt ook. Ik weet van andere buren in de straat dat ook zij een afspraak hadden die is afgezegd. Voor zover ik weet is er dus Ă©Ă©n adres waar er een werkende aansluiting is opgeleverd. Verder hebben we nooit meer iets vernomen van Glas/poort.

Maar goed, wie weet dat ze het ooit nog eens af gaan maken zodat ik de keus krijg uit het Delta netwerk vs het KPN netwerk.
In het nieuwe jaar maar eens een verhuizing naar glasvezel van Delta aanvragen bij Freedom en door de (mogelijk zure) appel heen bijten.

Hier dezelfde ervaringen, idd gaat bij Delta zelden iets direct goed maar de initiele problemen zijn door Freedom top opgelost. Ben een tevreden klant met inmiddels een kleine anderhalf jaar een goede en stabiele internet verbinding (1000/1000).

1 like

Dank je Jeroen.
Overigens weet ik van een collage die onlangs overstapte van Ziggo naar Freedom over KPN glasvezel dat dat ook niet vlekkeloos ging. De monteur kwam, zag en ging weer onverrichter zake omdat er geen signaal op de aansluiting stond. Het was wel binnen een week alsnog geregeld.