[Freedom Server:] locatie IP-adres

Sedert een vijftal dagen zijn wij aangesloten door Freedom.
Wij hebben echter een probleem met onze internettoegang. Als wij van bepaalde diensten gebruik willen maken, zoals Uitzending Gemist van ons aller publieke omroep stuiten wij telkenmale op de boodschap “Vanwege uitzendrechten is het niet mogelijk om deze uitzending buiten Nederland te bekijken.” Dat geldt ook voor andere diensten die nationaal gebonden zijn.

Als we dan aan het surfen slaan, en bijvoorbeeld de plattegrond raadplegen op Qwant.com/maps, dan gokt die webstek dat we ons in de omgeving van San Francisco bevinden. Daar wringt 'm vast de schoen. Waarom geeft Freedom Internet ons een internetverbinding die ons tamelijk het bos in stuurt?

Wellicht handig om te weten:
We gebruiken geen virtuele toegangspoort (vpn), althans niet standaard. Als wij inschakelen via een vpn-locatie in Nederland en de webdienst ingelogd komen we overigens wel in contact met Hilversum, of andere dienst.

Los van het feit dat het met de bescherming van ons privédomein wel snor zit op deze manier, levert het wel veel ongemak op. Wat moeten we opnieuw instellen? Of is dit iets die Freedom moet foefelen? Dat laatste lijkt ons logisch, maar het wachten is lang op antwoord vanaf de Freedomburelen…

1 like

Er zijn inderdaad een aantal IP-adressen die een buitenlandse bestemming hebben. Deze staan in sommige databases nog niet helemaal goed. Helaas is dit iets waar we als Freedom niet heel veel meer aan kunnen doen dan de beheerders van deze databases aanschrijven en vragen om hun database een update te geven. Dit is al bij ons bekend en zijn we mee bezig, we zijn alleen dus wel afhankelijk van andere partijen…

1 like

Het zou kunnen helpen om dit kenbaar te maken bij die diensten dat jou IP-adres van Freedom is en dat dit bevestigd wordt door de RIR whois database (zoals van RIPE) en dat ze bij de dienst hun database moeten bijwerken.
En misschien helpt het nog om alle diensten hier te posten, zodat Freedom ook contact op kan nemen met die partijen.

2 likes

Bij Qwant zitten ze er 200m naast met mijn adres.
Dat kan niet van mijn IP komen.

De enige waarmee ik problemen heb is, AliXpress die springt steeds op Afghanistan.
Maar dat is de eerste op de lijst. Wel grappig de taal hebben ze wel netjes in NL.
Waarscheinlijk uit de browser.

Veel websites en andere services maken gebruik van geo IP databases. Helaas zijn er veel verschillende geo IP databases, en niet alle databases worden even regelmatig geupdated. Zelfs als databases geupdated worden, en correcte informatie bevatten, dan nog is het niet zeker dat de website / web service een update doorvoert van de kopie van de database in hun data center.

Betrouwbaardere bronnen van geo IP informatie zijn onder andere ARIN, RIPE, en ik neem aan dat Freedom er voor zal zorgen dat de adressen die in gebruik zijn in ieder geval daar goed geregistreerd zijn of worden.

Een interessante website om de geografische locatie van je IP adres te controleren is https://www.iplocation.net/, waar je ook algemene informatie kan vinden.

Updates van geo IP databases zijn door te voeren op veek sites op het Internet, maar het kan best wat tijd kosten voordat wijzigingen doorgevoerd worden in alle geo IP databases. Het is moeilijk / niet beinvloedbaar.

Met de tijd zal het zich wel oplossen denk ik.

Aha, de IP-locatie is dus inderdaad Amstelveen.
Prima, dan. Als ik het goed heb is dus een kwestie van wachten en terwijl we wachten telkenmale de webstekken doorgeven die ons positioneren op een andere locatie dan, pak 'm beet, Amstelveen?

Als ik mijn IP op vraag, staat er Amsterdam.
Ik neem aan, in het kader van de privacy dat dit de locatie van de provider blijft.
Nog beter zou zijn, Juinen of Wisp.

1 like

Wisp is misschien een betere locatie, anders staat Stichting BREIN binnen de kortst mogelijk tijd te handhaven in de Gedoogstraat.

1 like

Edit: originele header
‘Ons ip-adres is gekoppeld aan San Francisco (of zo), wij wonen in Nederland’

aangepast naar de meer algemene titel ‘Locatie IP-adres van Freedom’ voor betere vindbaarheid.

@Koneksi : ja, precies. Het is een kwestie van afwachten tot uiteindelijk steeds meer databases de juiste informatie bevatten. Naast het updaten van de informatiebronnen is het soms mogelijk om de gebruikers van die informatie (dienstenleveranciers) er op te wijzen dat het IP adres toch heus in Nederland behoort te zijn, en soms kunnen zij zelf hun gegevens updaten zodat het probleem verdwijnt.

Je bent hier afhankelijk van 2 groepen van instanties…

  1. leveranciers van GeoIP data dat zijn er verschillende die tijdig adresupdates moeten verwerken (daar is geen echt abonnement voor).
  2. gebruikers van de GeoIP data, meestal zijn dat gedownloade bestanden. En die moeten ook regelmatig bijgewerkt worden.

Als een van beide of allebei niet regelmatig updates doen … dan kijk je alleen maar naar historische data.

Goh, best wel gek dat dat op het www niet continu gesynchroniseerd wordt. Dat is dacht ik juist bedoeld voor snelle synchronisatie en gelijktrekken van alternatieve routes ter fall back en zo :slight_smile:
Overigens lijk ik ook nog steeds ergens uit het midden oosten te komen :smiley:

Nee, daarvoor is www (of http) niet bedoeld. De routes worden doormiddel van BGP geregeld en daar zit inderdaad de mogelijkheid in tot alternatieve routes.
Voor websites worden vaak CDN’s gebruikt.

1 like

Adres locatie gegevens worden vaak voor commerciele doeleinden verzameld en verkocht. Als zodanig kosten ze geld.
Sommige organisaties bieden real time access dmv. (meestal) DNS queries. Voordat dergelijke toegestaan worden moet er een donatie in de kas van de betreffende bedrijf gedaan worden. GeoIP ( https://github.com/maxmind/geoipupdate ) levert een vrij grof bestand om niet, maar die kun je niet al te vaak ophalen.
De gedetailleerde informatie zal veel geld kosten, mogelijk meer omvangrijk zijn.

Het internet is niet speciaal bedoeld voor snelle synchronisatie etc. het is een communicatie medium. En afhankelijk van gebruikte afspraken (protocollen) zijn er allerlei varianten van communicatie mogelijk.
Routering is al aanwezig, er is een protocol set om de routeringsinformatie te verspreiden, (NIET localtie data), Dat gaat alleen over als je adres reeks X wil bereiken (Address Space) dan kun je het sturen naar het volgende adres…
En dat voor alle Address Spaces op het internet. Dat zijn er grote tabellen, die worden regelmatig verspreid niet adhoc en continue.
Zo is er meer informatie die ivm. de omvang niet continue rondgestuurd wordt.
(Freedom adressen zijn te vinden als AS206238 )

1 like

Het is goed te weten dat we niet de enige zijn. Of, althans, uit het oogpunt van gedeelde smart.
Het voelt toch gek; bij XS4all hebben we dit probleem nooit als zodanig, noch bij enige andere aanbieder van internetaansluitingen.
Heeft u ook nog hinder bij het bekijken van videokanalen op het internet?

Ik ben iets verder gaan graven in dit onderwerp. Het lijkt er op dat met name 45.138.228.0/22 een issue heeft. In geo-ip databases staat het netwerkadres zowel in Nederland als de VS geregistreerd. Vreemd.

Maxmind, een van de grotere geo-ip providers geeft als resultaat van een query dat 25% van de adressen in het netwerkadres als locatie Nederland heeft en 75% als locatie VS (het netwerkadres bestaat uit 4x /24, dus misschien is daar een verband qua percentageverdeling).

Je kan de query zelf uitvoeren door naar Maxmind-query te gaan.

Overigens zie ik in de RIPE database dat de volledige /22 bij Freedom Internet behoort, maar in andere bronnen staan (delen van) hetzelfde netwerkadres toegewezen aan anderen.

Zie informatie afkomstig van RIPE. De inconsistentie zou te maken kunnen hebben met de problemen die ervaren worden. Het zou ook routing problemen veroorzaken, want volgens sommige databases behoren delen van de adresruimte toe aan andere Autonomous Systems (AS397651 en AS35913).

Ik hoop dat dit snel opgelost kan worden, maar het vereist coordinatie met onder andere Level3 (die 45.138.229.0/24 annonceert) en RADB (die 45.138.230.0/23 annonceert). Als 45.138.229.0/22 aan Freedom toebehoort mogen delen niet toegewezen zijn aan andere autonome systemen, zo lijkt me.

Als die consistentie er eenmaal is, dan kunnen geo-ip database providers wellicht de hele range als Nederlands classificeren?

Wat een rommeltje, maar niet iets waar Freedom zo makkelijk iets aan kan doen lijkt me. Het heeft te maken met schaarste van de IPv4 adressen en hergebruik van adresranges. En medewerking van betrokken partijen om hun gegevensverzamelingen up-to-date te houden.

4 likes

Met alle IPv4 adressen uitgegeven in de afgelopen jaren en bij algemeen gebrek aan een doortastende doorvoering van IPv6 is dat inmiddels een vast gegeven.

Bij het opstarten heeft de organisatie dan ook veel moeite gedaan om (goede) IPv4 adressen te vergaren om vanuit een basis te kunnen starten. Het is Freedom niet aan te rekenen.

3 likes

Vraagje:
Kan het een probleem worden voor een (te) snel groeiende Freedom dat er geen IPv4 adressen meer zijn te vergeven ?
:thinking: ( … en hoe lossen we dat dan op ? )

Dat ligt eraan hoeveel blokken er zijn toegewezen/verkregen. Freedom heeft dual-stack als standaard en zet in principe in op IPv6. Een deel van de (Nederlandse) websites maken nog geen gebruik van IPv6 anders was Freedom daar direct klaar voor geweest.

Doordat de noodzaak om het IPv4 te vervangen nu extra onder de aandacht wordt gebracht en IPv6 gebruik gestimuleerd, is het hopelijk snel gedaan met het tekort. Hoeveel blokken Freedom van IPv4 heeft zullen we denk ik niet te weten komen.

Als het erop aan komt mag mijn IPv4 ter beschikking worden gesteld, ik betwijfel of ik websites bezoek die niet IPv6 accepteren.

Dat is een serieuze uitdaging…,

  • Meer adressen zijn er niet, mogelijk worden er te koop aangeboden.
    Inkoop van adressen kan riskant zijn, als een reeks een tijdje door een spammer oid is misbruikt dan worden de adressen voorlopig op allerlei plaatsen ge-blacklist en dat kan lang duren om recht te trekken.
  • Sommige ISP’s (Ziggo, T-Mobile) lossen het probleem op dmv. CGNAT. maar dan heb je een serieus probleem met oa. VOIP omdat in een dergelijke context geen port forward mogelijk is. Maar Ziggo en T-Mobile hebben daar juist geen boodschap aan omdat die VOIP in eigen beheer willen houden…
  • De echte oplossing is natuurlijk al bijna 30 jaar oud (ok pas een jaar of 10 bruikbaar): IPv6.