[Freedom Server:] locatie IP-adres

Ziet er beangstigend uit als je die kaart uitzoemt en bekijkt.
Mij hebben ze in ieder geval -nog- niet op de kaart staan :smiley:

wellicht op de achterkant? :smiley:

Mijn SSID van jaren geleden stond er op.
En op een plek een paar huizen verderop.
Er is toen iemand uit de buurt met een laptop rond gegaan.
Het toegangspunt was een oude Speedtoch.

WiGLE verzamelt de locaties van MAC-adressen. Er is geen koppeling met IP-adressen. Zoals @Noci hierboven zegt, denk ik dat het meest logische is dat iemand die bij mij op bezoek is geweest, op mijn gast-WiFi heeft ingelogd met GPS aan.

@Erik: Ik zou er niet op vertrouwen dat de locatie van je huidige SSID lang onopgemerkt blijft. Nederland staat in de top 4 van meest actieve WiGLE wardrivers in de wereld: https://wigle.net/stats#geostats

Zelf heb ik WiGLE verzocht mijn MAC-adressen (locaties waren wél correct en actueel) van de kaart te verwijderen. Ik heb een mailtje gestuurd waarop prompt werd gereageerd. Daarnaast zet ik WiFi uit 's nachts en als ik het huis verlaat.

Ik heb nog eens bekeken.
Een straat verderop zijn ze wel recenter geweest.

Maandag is het zover: Freedom Internet.

Ik zie dat mijn toekomstig IPv4 adres inmiddels overal wel bekend staat als Nederlands IP. Wat me opvalt is dat het IP eigendom is/was van TnR Technologies. Wie of wat zijn dat?

KvK zegt dit.
TnR Technologies B.V. Financiële holdings Advisering op het gebied van management en bedrijfsvoering (geen public relations en organisatie- …
Zo te zien zitten er meerdere bedrijfjes op hetzelfde adres.
In Google, zie je een spandoek aan de gevel.

Interessant. Wellicht verhuren ze een blok IP’s aan Freedom?

Op https://bgp.he.net/AS206238#_prefixes kun je ook Whois doen.
Dan zie je daarin PREFIXBROKER staan.

2 likes

Sinds vandaag een Freedom verbinding en heb ook geo-block problemen met NPO, NLZiet en Videoland. Volgens NordVPN iplookup zitten we in de UK. Moet ik NPO, NLZiet zelf aanschrijven of kan Freedom in deze nog iets betekenen?

Antwoord van NLZiet:

4 likes

Als ik mijn IP adressen opzoek bij maxmind.com krijg ik keurig Nederland (en Freedom) te zien.
De locatie zelf klopt niet, maar dat gokken ze aan de hand van de locatie van een “naburig” adres waarvan ze toevallig de locatie weten. Daar klopt vaak niets van.

Ik zou zeggen test dat ook even want wat voor mijn IP adres geldt hoeft niet voor dat van jou te gelden, dit gaat per subnet. Maar als het daar goed staat dan ligt “de schuld” bij de website waar je toegang toe probeert te krijgen, die de maxmind database niet vaak genoeg download.

Dank voor de tip. IP adres stond bij MaxMind inderdaad nog op UK. Meteen even een correctieverzoek gedaan.

Dat is eigenlijk iets wat Freedom zou moeten doen, zij zijn de “eigenaar” van de IP space en kunnen het voor heel het subnet regelen waar zij meerdere klanten in hebben zitten.
Ik heb zelf wel eens een subnet bij Maxmind aangemeld met locatie en dat ging vrij snel en soepel.

1 like

We (Freedom) zijn ook regelmatig in contact met MaxMind en een dozijn soortgelijke partijen om ‘onze’ IPv4-prefixes met de juiste gegevens in hun databases te krijgen. We huren deze adressen vanwege het tekort aan IPv4 adressen en de verhuurder doet ook het nodige. Het is meer werk dan je je kan voorstellen.

10 likes

Het gaat ook vaak goed. Ik ben een nieuwe klant en heb nog geen enkel probleem ondervonden. Vermoedelijk omdat jullie er al een tijd actief mee bezig zijn.

1 like

Hallo, ik heb ook “het” issue met TuneIn, zie: https://community.freedom.nl/t/tunein-geeft-melding-this-station-is-not-available-sinds-overstap-naar-freedom/ Ik heb TuneIn gecontact, evenals Clovider (waar kennelijk in sommige databases mijn adres nog toe behoort) en een bericht naar helpdesk@freedom gestuurd. Mijn adres zit in de 45.83.4.x range :wink:
Ik hoop dat er door een van de 3 partijen iets aan te doen is. (liefst natuurlijk TuneIn).

Je moet er achter zien te komen welke geolocatie dienst TuneIn gebruikt. DAAR moet het worden aangepast.
Helaas, zoals dat altijd gaat, er zijn meerdere van dat soort diensten. De genoemde Maxmind is een grote, maar daar is het kennelijk al geregeld.
Gisteren heb ik contact gehad met ipinfo.io (ook zo’n partij) mbt foute vermeldingen van “mijn subnet” (niet bij Freedom) en dat was in een halve dag opgelost.
Maar wat natuurlijk vervelend is, is dat je bij meerdere partijen moet aankloppen met dit verhaal. En een dienst die registreert welke geolocatie diensten er allemaal zijn die is er vast ook niet. Daarom moet je dan vragen bij de site waar je problemen hebt welke dienst die gebruiken, en wellicht is dat er dan wel een waar je (of Freedom in dit geval) nooit van gehoord hebt. En waar het dus ook niet is aangemeld.

1 like

Thanks!

Ja, ik heb TuneIn gemailed, echter ervaring leert (anderen op het Internet) dat dit niet echt een directe oplossing sorteert (weinig responsive). Er zijn meerdere diensten (of frontends, sites) die mijn IP# in Londen localiseren, wellicht zijn er ook meerdere bronnen die eea niet goed hebben staan. Welcome to the world of ipv4 depletion :frowning: .

We wachten even af.
Rudi

1 like

Als ik bij ipinfo gegevens daar oproep in FF, kom ik in de buurt van de locatie die ik vast in Windows heb gezet.
Als FF het doorgeeft, is het een plek in de buurt van de Google locatie.
FF vraagt altijd, als een site het wenst te weten.