Freedom spreekt op IDnext over het beschermen van de digitale identiteit van onze klanten

Vandaag spreken we op het jaarlijkse IDnext event in Utrecht.
Bibi zal het publiek meenemen in de denkwijze van Freedom Internet en de acties die Freedom onderneemt in het beschermen van de digitale identiteit van onze klanten.

Wat doet Freedom dan anders dan andere providers?
Vanwege privacy- en veiligheidsoverwegingen vragen we zo min mogelijk gegevens uit bij onze klanten en slaan we deze gegevens zo min- én zo kort mogelijk op. We houden van opruimen, dus hebben wij klantgegevens niet meer nodig, dan ruimen we zo ook snel mogelijk op.
Dit noem je 'privacy by design', waar anderen vaak zoveel mogelijk informatie van je willen weten om een zo compleet mogelijk beeld van de klant te hebben, vragen wij enkel de minimale gegevens om ons werk te kunnen uitvoeren.
Simpele voorbeelden hiervan zijn dat wij onze klanten niet vragen om hun geslacht, of om hun geboortedatum. Wij sturen (helaas) niet alle klanten een appeltaart voor hun verjaardag, en hoeven alleen maar te weten of iemand 18 jaar of ouder is om een bestelling te plaatsen en het welkomstpakket komt echt wel aan als het naar J. Jansen wordt gestuurd zonder dat daar meneer, mevrouw of iets anders voorstaat.

Een ander mooi voorbeeld is dat Freedom gebruik maakt van het zogenaamde sine nomine e-mailadres. Dit is een uniek (tijdelijk) en zelf te beheren alias voor onze klanten. Dit alias geven wij door aan partijen die met onze klanten communiceren zoals de monteursorganisatie die de installaties uitvoert. Op deze manier krijgen deze bedrijven nooit het echte e-mailadres van onze klant in handen en voorkom je schade bij een mogelijk datalek.

IDNext
IDnext is het open en onafhankelijke platform dat innovatieve benaderingen in de wereld van de digitale identiteit ondersteunt, bewustzijn creëert en als Europees expertisecentrum een ​​kennis- en netwerkplatform biedt voor experts in IT, Business en Marketeers.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-spreekt-op-idnext-over-het-beschermen-van-de-digitale-identiteit-van-onze-klanten
2 likes

Nou nou nou ik lees dat elke cent die betaal echt op haar plaats terecht komt.

Nu ook nog de helpdesk op orde krijgen dan ben ik helemaal blij.

1 like

Dit is geheel nieuw voor me.
Zover ik weet, is het niet te veranderen.
Op 1 mailbox, heb ik zelfs 2 van die adressen.
Als een spammert daar lucht van krijgt, heb je de helpdesk nodig om de alias kwijt te raken.

Die adressen timen vanzelf uit en ik heb er nog eentje te gaan zo te zien:

Wel raar dat de mijn.freedom omgeving, weergeeft dat ik nog geen een jaar bij Freedom zit terwijl dit sinds 2021 zou moeten zijn.

Drie jaar wachten voordat de tijdelijke e-mail adressen niet meer actief zijn is wel erg ruim.

Terzijde: de anonimisering is een door Soverin ontwikkelde (eigen) functie, dat niet zelf is te beheren en anderen ook kunnen vaststellen dat het adres dus sws bij/via Soverin c.s. uitkomt.
Kortom, het is niet helemaal anoniem als dat het “voordeel” wordt uitgebeeld.

Voor Bibi: altijd wat voorzichtig zijn om op grond van faciliteiten van derden iets te roepen over geboden veiligheid dat Freedom zelf niet onder eigen/in beheer heeft.

1 like

Ik denk dat een van die adressen hier, van 2020 is.
Ik zie die ook niet meer in mijn.freedom
Alleen het vaste adres, van de mailbox.

Het is een goed idee, dat gewoon niet af is.

@Larry
Klopt, het is een fopspeen van het merk Soverin.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.