Freedom start nieuwe crowdfunding! Koop jij een stukje Freedom Internet?

We riepen het al vaker: het gaat goed met Freedom. “Zo goed, dat je een nieuwe crowdfunding start om extra geld op te halen?”, zal je misschien denken. Het antwoord is ja. We zullen je uitleggen waarom.

Let op: heb je al eerder meegedaan aan een crowdfunding van Freedom, dan heb je al een account bij CrowdAboutNow. Wil je nu weer meedoen? Klik dan op de pagina www.crowdaboutnow.nl/freedom2022 op de knop ‘koop’ en kies vervolgens bij ‘Gegevens’ voor: ‘Ik wil inloggen’.

Waarom een nieuwe crowdfunding?
Steeds meer klanten weten Freedom te vinden. Dat komt omdat we op steeds meer plekken een internetabonnement kunnen leveren. En omdat we op steeds meer netwerken actief zijn, zoals onder andere E-Fiber, ViberQ en Glaspoort. Sinds kort kun je een pre-order plaatsen in gebieden waar DELTA een nieuw glasvezelnetwerk uitrolt en zijn we bezig met de aansluiting op het netwerk van Open Dutch Fiber. Dat betekent dat we nog meer groei verwachten in klantaantallen. Super goed nieuws natuurlijk! Alleen klanten kosten in eerste instantie vooral geld. Er moet namelijk voor iedere nieuwe klant een aansluiting gerealiseerd worden, een modem geleverd, er zijn kosten voor de monteur (meer dan we doorberekenen aan de klant) en de lijnhuur bij het netwerk moet voor een jaar betaald worden. Dat betekent dat we deze kosten pas terug gaan verdienen na ca. 18 maanden.

Meer klanten betekent dus ook hogere investeringen. Bovendien is dat niet het enige waar geld voor nodig is, want we groeien ook qua team, we optimaliseren onze huidige diensten, we bouwen aan nieuwe diensten en last but not least: we laten onze stem horen en vechten voor een meekijkvrij, veilig en open internet.

Om verder te groeien is geld nodig en mede daarom organiseren we wederom een crowdfunding. We verkopen net als in 2021 certificaten. Daarmee schaf je eigenlijk een klein stukje ‘Freedom’ aan.

Extra doel
De verwachting is nog steeds dat we in kwartaal 4 van 2023 EBITDA positief worden. We willen dat punt echter graag wat meer naar voren halen. Dit willen we bewerkstelligen door naast autonome groei ook een kleinere provider over te nemen. Zo maken we in één keer een grote stap. Onze klantenbase groeit dan met naar schatting een kleine 3000 klanten. Met een grotere groep bestaande klanten kom je sneller tot een positief bedrijfsresultaat. Ook ontstaat er een grotere achterban. Dit samen maakt onze strijd voor een meekijkvrij, veilig en open internet een stuk sterker. Verkopen we tijdens de crowdfunding het maximale aantal certificaten, dan kunnen we dit mogelijk ook realiseren. Verkopen we de helft, namelijk 3000 certificaten, dan realiseren we met het bedrag alleen een rustigere, verdere groei van Freedom.

De certificaten die in 2021 zijn gekocht zijn nog steeds 250 euro per stuk waard. De certificaten die nu verkocht worden, zijn eveneens 250 euro per stuk waard. Meer weten over de juridische vorm? Bekijk het hoofdstuk ‘Onze juridische vorm’ in de prospectus op de pagina www.crowdaboutnow.nl/freedom2022.

Voorinschrijving zeer succesvol, al 3.345 van de 6.000 certificaten verkocht!
De crowdfunding ging een paar dagen geleden al open voor de bezoekers van het Freedom Festival en voor degenen die al eerder meededen aan de crowdfunding. Dit bleek een groot succes; in 7 dagen tijd is er al 836.250 euro geïnvesteerd. Het minimum bedrag van 750.000 euro is hiermee al binnen! Vanaf vandaag kan iedereen een certificaat bemachtigen. Wil jij ook een stukje Freedom kopen, wees er dan snel bij!

Koop hier een stukje Freedom!

3 likes

Wat dbetekent dat voor de waarde van de oorspronkelijke certificaten? Dara stond de waarde van Freedom tegenover. Is die waarde dan met 1.5 M gestegen?

hi Peter, de waarde voor de oorspronkelijke certificaten is nog gelijk gebleven. Je kunt wat meer vinden over de juridische vorm in de prospectus: https://freedom.nl/files/Crowdfunding%202022/freedom-prospectus-v2022-final.pdf

Ligt het aan mijn setup of gaat er wel heeeeel veel mis op de site van CrowdAboutNow?

  • Ik krijg een TLS certificaat fout (unknown issuer)
  • Ga ik toch langs de grote foutmeldingen van firefox dan doet de link naar crowdaboutnow.nl/freedom2022 een redirect naar hun homepage
  • Ondanks dat ze erg content zijn met hun AVG compliance in hun privacy policy zit de site vol met trackers van Google Analytics, Google Tag Manager, Facebook

Iets zegt me dat er voor een privacy en security bewuste provider betere opties beschikbaar zijn …

Geen probleem gehad met inloggen bij CrowdAboutNow. Weer een stukje Freedom gekocht. :grinning:

Zoeken jullie dan wel een provider uit met een goed werkende TV-oplossing? Dan hebben bestaande klanten er ook nog wat aan…

1 like

Best wel vervelend, ik denk dat jullie alweer de 60 dagen voor de crowdfunding campagne niet gaan redden :rofl: :rofl:

4 likes

Wat ik daar wel zie in hoofdstuk 4 is dat de verhoiding aandelen Stichting Appeltaart naar STAK Appelpunt verschuift van 50/50 naar 25/75.

  • Is dat geen risico met betrekking tot het zeggenschap over de onderneming?
  • Als het geen probleem is waarom heeft Stichting Appeltaart dan eignelijk nog aandelen en ligt niet alles bij STAK?

Er is geen risico mbt zeggenschap. Appeltaart beschikt over prioriteitsaandelen (gouden aandeel) en houdt altijd de zeggenschap ten opzicht van de gewone aandelen. Ze moeten wel aandelen houden natuurlijk want anders is er ook geen prioriteitsaandeel meer en uiteindelijk wil Appeltaart ook dividend ontvangen om aan haar doel te kunnen werken als fonds voor andere initiatieven op internet die passen in onze missie en visie.

3 likes

WOW, de 1 miljoen is inmiddels aangetikt, gaat echt heel erg hard :+1: :+1: :+1:

1 like

Hartetlijk dank voor de uitleg! Dat stelt gerust.

Ben stiekem wel benieuwd welke provider dat zou zijn. Meest logische (Tweak) is net al overgenomen door T-Mobile.

Hier ook nog een stukje over Freedom: Hoe gaat het met Freedom Internet na de oprichting?

1 like

Tweak zat op 18000 aansluitingen, Freedom wil op 21000 volgend jaar zitten.
Tja, 3000… Wie?
Ik denk in 4 richtingen:

  1. Een provider die nu op een lokaal Glasvezel initiatief actief is. Eentje die nu als “belichter” in de lijst staat. Freedom heeft daar veel contacten, en loopt met hun MoKa de “deur” plat, en scoort daar goed (gedeelde grafiek). Helmond, Hoogeveen, zoiets
  2. Een bekende landelijke speler, maar ik krijg de vingers niet achter getallen/marktaandelen. Ik denk aan 1 specifieke mogelijkheid wat heel logisch zou zijn in meerdere opzichten, maar ik kan me niet indenken dat deze maar 3000 aanslutingen heeft, die zal meer richting 100000 gaan lijkt mij. Valt wat mij betreft af.
  3. Een van de vele kleine providers die af en toe bij Provider-vergelijkers naar boven komen. Ook daar geen gevoel van aantallen. Beetje googelen: CheapConnect is dat iets? Er vallen er veel meer in die categorie.
  4. Er zijn redelijk wat providers voor de zakelijke markt. Wellicht willen die hun ISP activiteit afstoten. Freedom wil juist zakelijk groeien. Freedom is ook op Datacenter-markt actief (Alticom-torens), alhoewel we daar weinig meer van horen de laatste tijd.

Ik zat te denken aan Plinq.

Het is onduidelijk welke TV provider die hebben, maar het lijkt niet op Canal Digital als ik het zo bekijk:
https://www.plinq.nl/televisie/
Misschien ook wel iets voor Freedom.

Ik geloof dat Plinq niet heel groot is en wel bepaalde idealen nastreeft die mogelijk ook bij die van Freedom passen.

Als ik op website van Plinq de handleiding van installeren TV bekijk, is de afstandbediening dezelfde als van de Animo.

2 likes

nog minder dan €160k te gaan, en nog 37 dagen, dat moet lukken!

Toen ik dit las, dacht ik: Jonaz! Als Freedom daarmee ook TV over DVB-C kan aanbieden, slaan ze twee vliegen in één klap: een paar duizend extra klanten én een alternatief voor CanalDigitaal.

@voorstad Ik wilde specifiek die naam niet noemen omdat het inderdaad de meest voor de hand liggende is :grinning: - Valt onder kopje 1, “goede contacten met belichters”.

Maar de link met “Televisie” had ik nog niet gelegd. Als dat gewoon geroepen wordt, dan is die laatste 100k toch vandaag nog binnen? Televisie (deels) in eigen hand, dat zou echt een killer zijn.

Ik vraag me wel af hoe het Televisie-platform in elkaar zit. De GPON/DVB-C truc werkt alleen met de specifieke Huawei techniek die daar gekozen is, en omdat de belichter in de PoP aanwezig is. Da’s dus voor 99% van de huidige Freedom klanten niet het geval en onmogelijk.

1 like