Freedom Subnet op Ubiquiti Dream Machine Pro

Sinds een maand maak ik gebruik van Freedom als internet provider met glasvezel en die glasvezel zit direct (dus zonder additionele Nokia ONT) in een XGSPON SFP in mijn Ubiquiti Dream Machine Pro. Hierbij ben ik trouwens heel goed geholpen door Sébas.

De Dream Machine zet zelf de verbinding op met PPPoE en dat werkt perfect. Nu heb ik in mijn netwerk een aantal servers die ik nu naar het internet presenteer met HTTPS en dus via een reverse proxy (NGINX). Dat werkt ook best goed, maar het heeft wel zo zijn beperkingen. Ik wil dus waarschijnlijk een “Freedom Subnet” gaan afnemen, maar die moet dan geconfigureerd worden in de Dream Machine.

De PPPoE-configuratie ziet er als volgt uit:

Mijn vraag is nu: Heeft iemand al eens een extra /29 gebouwd of toegevoegd op de WAN van een Dream Machine Pro?

Ik hoor het graag.

Ik verwacht dat je een antwoord kan vinden op Subnet in samenwerking met een UDM Pro SE :wink:

Dat ziet er veelbelovend uit! Dankjewel. Ik had wel gezocht op het forum, maar ik heb waarschijnlijk niet de juiste keywords gebruikt. :crazy_face:

Je krijgt alle 8 adressen naar je firewall … gerouteerd.
Als je op je firewall een 1:1 nat (zonder expliciete subnet aan te maken) naar een interne machine kan maken kun je alle 8 gebruiken.

Ik gebruik ook een andere methode nl een host route naar een interne machine
Ik heb intern een paar machines in een DMZ lan, die het publieke adres als primary hebben en het DMZ adres als secondary adres., De default GW van de interne machine verwijst naar het DMZ adres van de Firewall.
Op de firewall staat dan een route: via .
De route is er feitelijk alleen voor ARP afhandeling.

(Firewall was vroeger een zelfbouw Linux based firewall (en mail etc. server), en is tegenwoordig een OpnSense firewall op een NUC achtig systeem).

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.