Freedom via eigen modem: ZYXEL VMG8825-T50

Hallo, net nieuw hier, vandaag Freedom internet aangesloten gekregen.

Ik wilde kijken of mijn bestaande modem gebruikt kan worden. Men zei mij dat het gewoon kon werken. Maar automatisch niet dus. Kan iemand mij helpen waar ik de juiste instellingen zet?
Voorheen zat ik via glas bij online.nl

Modem ZYXEL VMG8825-T50

Deze instellingen kreeg ik van Freedom medewerker:
https://helpdesk.freedom.nl/algemene-instellingen-eigen-modem

Maar geen idee hoe deze in te stellen. Ik ben niet geheel onhandig, maar dit gaat mij wel boven mijn huidige pet.

Ik hoop op een mooie tip.

groet,
remco

Komend van een andere provider, heb grote kans dat je hoegenaamd niets hoeft te veranderen Inprikken en aanvinken dat je PPPoE cq glas wil doen.

Deze video kan je verder op weg helpen: op tijdstip 3m30 gaan ze de breedband instellen:

Belangrijkste om te begrijpen is dat een router/modem meerdere dingen doet:

  1. De Internet (PPPoE) connectie maken over/via vlan 6. Userid/passsword mag van alles zijn.
  2. Die connectie 1) gebruiken om je normale vlan 1 verkeer overheen te transporteren.
  3. zo ja routeren van aanvullende netwerken, waar moet wat naartoe.
  4. beschermen van toegang (firewall) en andere gerelateerde zaken.
  5. aanbieden van aanvullende netwerken zoals Wifi2, Wifi5 etc.etc.
  6. Voorzien in allerhande functies zoals ftp, voip, telefonie, etc.etc.etc.
  7. etc.etc.

Indien je niet echt op de hoogte bent lijken mij al die dingen begrijpen, inschakelen en ordentelijk afregelen; geen sinecure. Ook omdat je een soort van sitting duck kan worden. Denken dat het werk en voor hetzelfde geld dan grote kans loopt een een schietschijf te zijn.

ik raad echt aan om een gesupporteerde FB te nemen, niet dat dit apparaat zo geweldig is (verre van) maar omdat het a) werkt en b) allerhande issues voorkomt en c) daarmee volledige ondersteuning zeker is (van o.a. een helpdesk).
Zelfs wanneer je ervaren bent, is er weinig mis met een FB wanneer het gaat om set & forget.

en hoe kom ik aan de login?
ik heb het niet gehad in een mail, is dat een brief geweest?

  • Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
  • Wachtwoord: 1234

Maakt niet uit wat je intypt, als je maar wat intypt in die velden van een apparaat en kan prima dus het volgende zijn:

  • Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
  • Wachtwoord: 1234

hum, ik kom niet verder. ik zal even mijn mogelijk instellingen hier posten. Als iemand me kan corrigeren, ben ik er denk ik


ZYXEL instellingen tbv Freedom.nl.pdf (21,8 KB)

Doet er iets het niet ?
Onthou dat het aangaan van een PPPoE connectie vaak enige minuten (en soms langer) kan duren. De routers die de functie verzorgen zijn - bij mij - niet zo snel (en door langzaam te zijn, ontnemen ze mijn wens van de mens dat veelvuldig te willen doen).

Ik zou experimenteel zelf niet gelijk IPv6 aansteken, eerst zorgen dat je oud en vertrouwd IPv4 actief krijgt.
802.1q ne 802.1p zou ik instellen op vlan 6. (waar komt die 1508 vandaan ? , die 802.1p kan je imo beter blanco of op 0 zetten)
MTU standaard of in beginsel wat lager inzetten op zeg 1480 of eventueel zelfs maar 1460, later kan je proberen die op 1500 of zelfs 1520 te zetten.

BTW: zie Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk
(vooral als je in Helmond zit).

tja, die instellingen is zoals ik als leek de instelling pagina interpreteer
ik heb nu dit ingesteld. maar nog niks
vanavond verder.
.__Welcome to the Web-Based Configurator_20221103.pdf (19,8 KB)

Ik snap het. Je bent bezig om de Zyxel pogen te gebruiken ipv het modem dat wordt gebruikt om de verbinding te maken met Freedom.

Ik neem aan dat je bent begonnen, met de Zyxel te resetten.
Maak van die ppp user/password even (ter zekerheid) fake@freedom en 1234. Blijft het niet lukken stel dan mtu in op 1500 of laat het leeg (zodat de default daarvan actief wordt).

Soms komt de verbinding, na het wijzigen conenctie parameters, niet gelijk actief. Kan best 5 tot 20 minuten kosten omdat de andere zijde - daar waar je naartoe connect - de eerder aanwezige “connectie” moet opschonen.
Dit kan je iets versneld worden door de WAN ethernet kabel fysiek even (10-20sec) van de WAN aansluiting los te nemen of de ONT/NTU uit-aan te schakelen.

het lijkt te werken
ff aankijken.

1508 is de MTU voor een pakket met PPP inhoud waarbij je een volledig ethernet frame van 1500 bytes kan verzenden zonder fragmentatie. (er zijn 8 extra bytes nodig voor PPP protocol ).
De meeste uplinks van glasvezel ondersteunen het., als het niet werkt zorg dan dat het op 1500 komt.
LAGER instellen op een Ethernet poort is niet handig. Bij fragmentatie van pakketten zorg je voor extra latency, zeker bij retransmits.

Op 1520 zetten heeft geen toegevoegde waarde. (Tenzij de rest van de wereld een andere ethernet standaard gaat voeren), op je lan zijn de max. pakketten begrenst op 1500 bytes.

1 like

Eensch en even in gedachten houden dat de TS nog niet bezig is met tuning maar om iets eerst basaal tot stand te brengen. Daarna kan je idd gaan vogelen met optimalisaties.

internet werkt. maar telefoon nog niet. wat moet ik daar nog voor doen?

dit zijn nu mijn instellingen:
.__Welcome to the Web-Based Configurator20221104.pdf (19,8 KB)

Kortom je hebt nu Internet connectie en de rest kun je opzoeken in
user manual van je routerl (tipje: The SIP Account Screen: VoIP → SIP → SIP Account) icm Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

VOIP instellingen zitten niet op deze modem. Zal wel door online.nl afgeschermd zijn. Ben bang dat ik toch aan de Fritzbox moet.

Kennelijk weer zo’n ding dat is dichtgetimmerd met de meest basale firmware om te werken op het “eigen” netwerk van een ISP.
Vraag, kon je met dat modem wel Voip doen ?

Dat “moet” klinkt alsof je dat niet prettig vindt ? Bepaalde reden ? FritzBox klinkt mij t.o.v. een ISP modem, sws beter. Ook omdat hoegenaamd alles wat iemand wil met de FB kan. Jammeer is/bljft dat het modem zelf niet toegankelijk is maar technisch/functioneel - als consument - nauwelijks iets om op aan te merken. Ook een goed modem omdat het wordt gesupporteerd.

Volgens wat ik kan vinden doet die “Zyxel VMG3625-T50B” zelf geen VOIP, dan kan het ook niet ingesteld worden en zal een VOIP toestel zelf rechtstreeks moeten connecten.

@RBDill Hoe was bij online je telefoon aangesloten, toch niet rechtreeks op die zyxel?

‘moet’ omdat ik het zonde vind dat ik net een nieuwe werkend modem heb. Waarom weer iets weggooien dat het gewoon nog zou kunnen doen.

telefoon zat idd aangesloten op de ZYXEL, maar online gebruikte geen VOIP, althans zo had ik het niet begrepen.

Ik heb inmiddels een FITZ!Box. En zie het verschil. Werkt netjes, met duidelijk antwoord apparaat. iets waarvoor ik bij online weg ging.
thanks voor de tips!

1 like