Freedom via Fiber Operator (T-mobile/Primevest Den Haag) AON

Sinds 21 juli ben ik van T-mobile Thuis (via eigen actief glasvezelnetwerk aka “Fiber Operator” aka Primevest in Segbroek Den Haag) naar Freedom Internet “overgestapt”. (Zonder monteurafspraak, eigen modem.)

Toen was ik op reis, net terug. Fysieke link is goed (1000Mb/s link detected). Ik verwacht natuurlijk dat ik instellingen op m’n router (ER-X SFP) moeten aanpassen. Ik keek dus naar Algemene instellingen | Freedom en probeerde alles en nog meer(1) maar nog geen PPPoE verbinding. (“Timeout waiting for PADO packets”/geen enkel packet rx op interface)

Ik heb een paar verwijzingen naar GPON/XGSPON op “Fiber Operator” gezien maar mijn aansluiting is AON. Toen dacht ik oké, dit is een zeldzame configuratie. Misschien zijn daar andere instellingen voor. Of is er iets mis in de back office gegaan?

De helpdesk gebeld. Nutteloos. (“Stuur maar een email naar helpdesk@freedomnet.nl en verwacht geen snelle reactie.”) Al m’n tweede factuur ontvangen zonder werkende internet.

Is er iemand met werkend Freedom Internet via Fiber Operator (T-Mobile/Primevest) AON in Den Haag die hun ervaring/instellingen kunnen delen?

(1) - met name, elk combinatie van:

  • PPPoE op VLAN 6 (standaard)
  • PPPoE op VLAN 300 (internet VLAN van T-Mobile Thuis)
  • PPPoE op VLAN 426 (“glasvezel Helmond netwerk”)
  • PPPoE zonder VLAN
  • DHCP op VLAN 6
  • DHCP op VLAN 300
  • DHCP op VLAN 426
  • DHCP zonder VLAN
  • PPPoE gebruikersnaam “fake@freedom.nl”/wachtwoord 1234
  • PPPoE gebruikersnaam “fritzbox@freedomnet.nl”/wachtwoord 1234
  • PPPoE gebruikersnaam mijn gebruikersnaam@freedom.nl/mijn wachtwoord (uit wanhoop)
  • ethernet MTU 1508 / vif MTU 1508 / PPPoE MTU 1500
  • ethernet MTU 1510 / vif MTU 1508 / PPPoE MTU 1500
  • ethernet MTU 1512 / vif MTU 1508 / PPPoE MTU 1500
  • ethernet MTU 1500 / PPPoE MTU 1492 / MSS Clamping 1448
1 like

Huh?
Helpdesk Ticket staat nog open, maar daar gebeurd niets mee ?
En dit duurt al meer dan 30 dagen (2e factuur) ?

Da’s echt niet goed. Ik hoop dat een Freedom medewerker dit ziet en je met die persoon in een PM prive gegevens kan uitwisselen om dit te bespoedigen.

Helpdesk Ticket staat nog open, maar daar gebeurd niets mee ?

Ik kwam op vrijdag 12 augustus thuis; helpdesk ticket net geopend dus. Ik verwacht ieg in het weekend geen antwoord. Daarom vraag ik hier of iemand op hetzelfde netwerk hun instellingen kunnen delen (als ze afwijken van de helpdeskpagina.)

En dit duurt al meer dan 30 dagen (2e factuur) ?

Nee, geen 30 dagen. (1e factuur: 21-31 juli, 2e factuur 1-31 augustus)

Eventuele helpdesk ticket(s) die traag worden beantwoord kan ik niets zeggen. Ik weet niet om welke het gaat.

Wat de instellingen betreffen.

PPPoE gaat in VLAN ID 6 en dat is voor internet. DHCP gaat in VLAN ID 4, dat is voor multicast en alleen van belang voor TV. Dit is voor alle netwerken behalve glasvezel Helmond het geval.

PPP vereist een gebruikersnaam en een wachtwoord, maar dat gebruiken we niet. Je moet hier dus ‘iets’ invullen. Het maakt niet uit wat, al raad ik echte gebruikersnamen en met bijbehorende wachtwoorden sterk af.

Voor Fiber Operator is bij veruit de meeste moderne spullen een mini-jumboframe van 1508 octetten (bytes) de juiste instelling. Want een PPP/PPPoE-header is 8 octetten lang.

Daarmee moet het werken. Zo niet, dan ligt het niet aan de instellingen.

1 like

Bedankt arien.

Vanochtend nog geen PPPoE aansluiting door VLAN 6. Blijkbaar geen zelfhulp mogelijk dus.

Het is een default situatie dus in bovenstaande link staat een werkende configuratie voor een edgerouter x

Afhankelijk van het type Fritzbox: ga naar /wizards/internet toegang instellen

tldr; is connectie op laag2/3 zelf werkend en is dat door Freedom/helpdesk te checken ?

Gaat en/of komt er überhaupt iets van een interpacket langs op je aansluiting ?.. zo je dit weet/kunt met wireshark je connectie afscannen. Iemand (met wat kennis) kan ook checken of er iets wordt ontvangen (ifconfig/ip -s link). Word er letterlijk zero/nada/niets ontvangen op de fysieke conenctie, mag/kan je er vanuit gaan dat de aansluiting zelf niet functioneert. Rommelen van instellingen, laat tsaan PPPoE e.d. is dan ook zinloos.
Doorgaans komt er (op AON) nl. wel wat van een (andermans) broadcast o.i.d. voorbij waarmee je dan weet of op laag2/3 überhaupt verkeer mogelijk is. met GPON is dit lastiger te controleren omdat de ONT alleen verkeer voor het toegewezen (en hard ingestelde) macaddress doorlaat.

Zelfdoen zou (en heb) ik dan ook alleen aanraden - sws altijd op GPON - wanneer er al een werkende connectie was en dan het overstappen - zonder zelfs maar het her/instellen van wat dan ook - een kwestie is van omzetten in de centrale. Als gezegd vraagt en doet Freedom niets ingewikkelds met instellingen.
Zodra er een handeling nodig is - ongeacht welke - zou ik altijd een monteur dat klusje laten doen omdat die beter de weg weet (en heb je meestal ook een leuk veldgesprekje).

Vwb Freedom zou ik er zelfs voor pleiten om dat het kostentechnisch letterlijk NIETS gaat uitmaken of iemand wel of niet iets zelf wil doen. M.a.w. er komt altijd een monteur die met zijn standaardmodem checkt dat het werkt. Dat scheelt ook naast tijd=geld@helpdesk, in de oeverloze deskundilozerij die we hier hebben.
Oeverloos omdat “er” hier geen (in)zicht is met de E2E fysieke aansluiting.

Een vraag die ik mij hierbij afvraag (@Anco ? @bastiaan ? @FreedomBot ?) kan de Freedom helpdesk met haar tooling zien dat een connectie technisch zou (moeten) werken of heeft gewerkt ? desnoods met zo iets als een ping/scan naar het mac-adress van de ONT/NTU ?

1 like

@jgelauff - EdgeOs (Ubiquiti- Edge Router X SFP) default ipv4 config PPPoE over LAN (with NTU) al gelezen. Config is conform.

@anon0224 - GPON is hier nvt. L1 doet het, tenminste tot de wijkcentrale(1). L2/L3 blijkbaar niet(2) maar zonder specifieke kennis over de “andere kant” kon ik verkeerde instellingen niet helemaal uitsluiten. Maar ja, het probleem ligt waarschijnlijk ergens aan de provider kant. Jammer dus, want dat kost vaak veel tijd en meerdere “leuke veldgesprekjes” op te lossen.

(1)

XXXXXXXX@XXXXXXXX:~$ show interfaces ethernet eth5
eth5: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether f0:9f:c2:XX:XX:XX brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet6 fe80::f29f:c2ff:XXXX:XXXX/64 scope link 
       valid_lft forever preferred_lft forever
    Description: To Fiber

    RX:  bytes    packets     errors    dropped    overrun      mcast
             0          0          0          0          0          0
    TX:  bytes    packets     errors    dropped    carrier collisions
          1448         20          0          0          0          0

XXXXXXXX@XXXXXXXX:~$ show interfaces ethernet eth5 sfp
connector=LC
vendor=UBNT            
oui=00-00-00
part=UF-SM-1G-S      
rev=    
serial=FTXXXXXXXXXXXX   
date=190713  
temp=39.312 C
voltage=3.25 V
current=24.92 mA
tx_power=0.24 mW
rx_power=0.18 mW
tx_fault=no
rx_los=no

(2) alleen maar broadcast PPPoE frames van m’n router te zien. Daarom schreef ik “geen enkel packet rx”:

XXXXXXXX@XXXXXXXX:~$ tcpdump -i eth5 -e -vv -s 0 -n 
tcpdump: listening on eth5, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes
06:34:17.799921 f0:9f:c2:XX:XX:XX > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 42: vlan 6, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x670B0000] [PPP-Max-Payload 0x05DC]
06:34:22.803732 f0:9f:c2:XX:XX:XX > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 42: vlan 6, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x670B0000] [PPP-Max-Payload 0x05DC]
06:34:32.811737 f0:9f:c2:XX:XX:XX > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 42: vlan 6, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x670B0000] [PPP-Max-Payload 0x05DC]
06:34:52.831738 f0:9f:c2:XX:XX:XX > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 42: vlan 6, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x670B0000] [PPP-Max-Payload 0x05DC]
^C
4 packets captured
4 packets received by filter
0 packets dropped by kernel
1 like

Hoe weet je dat je verbinding het doet op L1 ?
Of bedoel je dat je licht ziet " rx_power=0.18 mW" (of met een camera/kaartje o.i.d.) ?

Hoe weet je dat je verbinding het doet op L1 ?
Of bedoel je dat je licht ziet " rx_power=0.18 mW" (of met een camera/kaartje o.i.d.) ?

Licht is er wel, inderdaad, maar link ook (rx_los=no):

XXXXXXXX@XXXXXXXX:~$ show interfaces ethernet eth5 physical
Settings for eth5:
   Auto-negotiation: on
   Speed: 1000Mb/s
   Duplex: Full
   Link detected: yes

Met 1000BASE-(B)X is synchronisatie, auto-negotiation en het continu genereren en verzenden van zgh “idle ordered sets” vereist. “Link detected” betekent dus dat er continu bidirectionele communicatie is tussen de fysieke coderingssublagen op elk eindpunt van de link.

Simpelweg, de interface aan mijn kant communiceert continu met een interface aan de andere kant van de glasvezel. (En vice versa.) Of het de juiste interface in de wijkcentrale is, is onbekend. Maar wij kunnen wel bijv. schade aan de fysieke verbinding tussen mijn woning en de wijkcentrale uitsluiten. (gelukkig maar)

Mooi dat er “iets” communiceert.
Dat “show interfaces” zegt mij verder niets (als commando dan; en lijkt qua output mogelijk op het meer voor mij reguliere ethtool eth5 e.d. ). Met welke toverdoos (Junos ?) doe je dat ?

Die autonegotation met het resultaat daarvan, zou qua tekst duiden dat er inderdaad iets van een handshake is. … … en dan maar afwachten of de tekst hier idd zegt wat het zou zijn.

Uitgaande dat er een handshake is, zul je imo hoe dan ook langs een monteur - al of niet aangestuurd vanuit Freedom - moeten. Om kosten te voorkomen raad ik je aan om eeerst eea te (laten) testen met een standaard FritzBox.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.