Freedom vs. xs4all

Bedankt voor je toelichting @anon97139585 het is goed om de reacties in een groter geheel te zien.

@anon0224 de discussie vind ik inderdaad helemaal prima. We zijn het misschien niet altijd eens, maar we leren nieuwe dingen en wisselen op een respectvolle manier van gedachte.
Ik nam de reacties over mijn PS’je wel persoonlijk op (voor de reactie van Kevin) omdat ik de breder levende ergernis niet kende. Doordat ik die context miste kies ik er dan liever voor dat soort goed bedoelde dingen niet meer te doen ipv. meteen een hoop narigheid in reacties te krijgen. Ik kom zelf op meerdere fora en daar worden de mods over het algemeen gewaardeerd en daar worden ook dit soort seintjes op prijs gesteld, jammer om te zien dat dat om $redenen hier blijkbaar anders is.

Dan nog iets algemeens over het forum: Ik las ergens in dit topic iets over mensen die hier zomaar binnen komen wandelen. Op veel andere fora waar ik kom is een speciale plek waar mensen zich kunnen introduceren en wordt er ook actief aan nieuwe leden gehint dat we het prettig vinden als leden dat doen. Die plek heb ik hier niet gevonden, is het misschien leuk om die toe te voegen?

Ik ben sowieso benieuwd naar de feedback over het forum.

Is dat ergens verzameld? Ligt dat bij Freedom?

Jammer, je hebt dus niet begrepen wat ik bedoelde en trekt helaas de verkeerde conclusie, ik heb het over 30 jaar geleden toen internet amper beschikbaar was in Nederland en zeker niet een links subsidieclubje zoals je het noemt (zou oprecht niet weten waar je over spreekt)

Wel jammer dat je van mening was dat vroeger alles beter was, want dat is wat ik (mogelijk verkeerd) toch proef in je verhaal. Ik heb dit helaas op heel veel forums gezien, ook op de Forums 30 jaar geleden waar ik een verwijzing naar maakte die jammer genoeg niet duidelijk genoeg was.

Ik wil er toch een stukje uitpakken, juist “oud gedienden” komen juist zo bij “de nieuwelingen” over omdat die worden gezien als “je hebt je sporen nog niet verdiend, ik wel want ik loop hier al langer rond”. Ik kan het helemaal mis hebben, maar ook bij een andere bezigheid van me (sinds ruim twee jaar) kwam ik op een forum waar ik inmiddels al gruime tijd niet meer kom, simpelweg omdat “de oud-gedienden” allemaal wel wisten hoe het moest. Naar mijn idee wordt een forum dan “stilgeschreven” en dat zal de ontwikkeling niet ten goede komen. Wat mij betreft mag iedereen in die oude goeie tijd blijven hangen, maar dan wel zonder mij want ik ga daar niet aan mee doen.

Wanneer je op de eerdere uitnodiging van Kevin was ingegaan en een vergelijking zou hebben gemaakt dan was je je de zin denk ik niet zo begonnen en dus is het een beetje vreemd dat je desondanks toch een stukje aanhaalt uit de volledige reactie van Kevin.

1 like

@Eirikr
Daar is voldoende over bekend bij Freedom, hier op het forum krijg je een indruk van de leden door bijvoorbeeld op voor de handliggende tags te zoeken zoals #feedback , #forum en #discourse

1 like

Thanks!

Goed om te weten.

Dat is inderdaad jammer. Bedenk ook dat de vorige-provider-met-geel-als-hoofdkleur buiten techies ook erg populair was onder andere groepen, bijvoorbeeld ouderen, volgens mij voornamelijk om de zeer goed aangeschreven helpdesk. Die hebben andere verwachtingen bij “de opvolger van” en een ander type vragen.

Ik snap dat dat kan, maar dat is niet waar ik op doelde.
Een forum vergelijk ik vaak met een vereniging, daar stel je je ook even voor als je er de eerste keer komt. Daarom bedoelde het meer als algemeen iets, een plek waar nieuwkomers zich even voorstellen. Een forum draait naar mijn mening om zowel de mensen als de inhoud en zoiets kan helpen bij de “mensen” kan daarvan.

Een groep (en dus ook een forum) evolueert in de tijd. Ook hier zullen we (helaas) met Eternal September - Wikipedia te maken krijgen, sterker nog, dat is volgens mij het effect waar je op doelt :slight_smile:.

1 like

Ik draai zelf ook alweer zo’n 25 jaar mee als IRC channel op, forum admin en mod in diverse communities. Ze kennen allemaal een tot op zekere hoogte vergelijkbaar verloop tijdens groei en alle sentiment dat er bij komt kijken. Eternal September is een prachtig voorbeeld.

Geloof niet dat we deze community kapot moeten modereren. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar de reeds verzamelde feedback - maar er is inderdaad al e.e.a. terug te vinden. Daar moet iets mee gebeuren. Net zoals dat aanwezigheid van Freedom en vooral communicatie vanuit Freedom beter kan.

Dat het gebeurd is vervelend, maar die acceptatie daar zijn we zelf bij natuurlijk. Ik weet nog niet zo goed hoe het hier werkt, dus ik weet niet of freedom zelf hier alle touwtjes in handen heeft of dat iedereen over mee kan praten, maar gezien de reacties hier lijkt het wel iets wat aandacht nodig heeft.

In dit geval was het bij mij vooral ingegeven doordat hier nu (als ik goed tel) 3 discussies door elkaar lopen (het originele onderwerp, een technische discussie over DVB/IPTV, en over modereren). Op de meeste fora waar ik kom worden die dan uit elkaar getrokken om de discussies overzichtelijk te houden, ook als iemand ze over een jaar of wat door een zoekterm tegen komt. Het was dan ook niet zo zeer een bezwaar tegen het off-topic gaan, maar meer dat het topic een beetje een rommeltje wordt. Blijkbaar is dat hier wel ok, dus die verwachting is bij mij nu bijgesteld :slightly_smiling_face:

Ik volg dit topic al enige tijd, en zoals Kevin al zegt, het stuitert alle kanten op. Maar ik ben het met hem eens dat dit best wel een ‘vreemd’ topic is. Zag dan ook geen reden om echt in te grijpen en/of het topic te splitsen. Wel ben ik het zeer met hem eens dat er niet op de persoon gespeeld moet worden, of neerbuigend gepost moet worden.
Het kennis nivo van alle bezoeker op ‘onze’ community is zeer verschillend. Zelf begrijp ik ook zeer vaak niet de techische uitlatingen van onder ander Kevin. Het mag echt wel gezegd worden dat zijn technisch nivo zeer hoog is ( en mij dus vaak boven de pet gaat)

Als er behoefte is om dit topic toch te splitsen, of te verplaatsen, hoor ik dat natuurlijk graag. Maar voorlopig zie ik daar niet echt reden voor (maar dat is natuurlijk mijn bescheide mening :smiley: )

4 likes

Bedankt voor de toelichting Kevin, de gang van zaken is inderdaad wat apart af en toe.

Eens dat het een wat apart topic is omdat het niet echt begint met een concrete vraag ofzo.

Daar moet je inderdaad voor uitkijken. Als ik hier naar dit topic kijk en de drie onderwerpen ook nog gelijktijdig door elkaar zie lopen vind ik het simpelweg niet handig. Dat is geen oordeel naar wie dan ook, maar gewoon het opmerken van mix van drie totaal verschillende onderwerpen.

Dat blijft altijd speculatie natuurlijk, iets waar we geen van beiden een 100% sluitend antwoord op kunnen geven.

Alles mogen bespreken betekend ook dat er gesproken mag over de structuur van het topic en of dat nog handig is, en het is juist doordat ik dacht dat alles besproken mag worden dat ik dacht dat ik ook deze opmerking kon plaatsen. Een suggestie op de structuur van een topic gaat er niet om dat iets niet gezegd mag worden of om te vingerwijzen naar wie het topic heeft laten ontsporen, maar dat iemand (in dit geval ik) het onoverzichtelijk vind worden. Als er meer zijn die daar last van hebben kan dat een goede aanleiding zijn om iets af te splitsen. Nogmaals: Niet omdat iemand iets fout geeft gedaan, maar om de discussie te faciliteren en te zorgen dat alles wat gestructureerd blijft. Ik had dan ook eerder verwacht dat er reacties zouden komen waarin anderen aan zouden geven het eens of oneens te zijn ipv. een heel verhaal over wannabe-moderators die zeggen dat iets offtopic is omdat de inhoud ze niet bevalt. Maar ja, inmiddels snap ik je verhaal beter en zo heb ik ook geleerd dat moderatie hier een gevoelig onderwerp is :slightly_smiling_face:

1 like

Zelf heb ik daar weinig moeite mee. Een beetje als keuvelen waar ik/we/iemand dan wat heen en weer (ver)springt om tot een onvermoed (verge)zicht te komen.
Dat het lastig kan zijn voor anderen om er een kop en staart aan te zetten, los zich imo vanzelf op. Net als meedoen in lopend gesprek tijdens een staande receptie.

Ik denk dat de uitgangspunten, urgentie of verwachtingen inzake forum bij deelnemers dan ook soms verschillen. De Ă©Ă©n ziet het als ontspanning om eventueel iets te (bewerk)stelligen; een ander als taak voor een (eigen) zaak of zelfs als ondemand vraagbaak dat primair ‘Freedom’ moet dienen.

Ik zie liever dat de subfora en nog beter een topic bv met een “*”-sterretje te gaan duiden om aan te geven dat iets ontopic moet blijven. In beginsel zal alleen de TS daarvan dan iets gaan vinden en kan wmb dan ook het gestarte topic (be)sluiten.
Deelnemers kunnen dan zelf vooraf “ontopic” bepalen of het besloten onderwerp voor hen voldoende aangrijpingspunten geeft om met die verplichting, bij te dragen.
Dit soort “besloten” topics vraag natuurlijk ook een heldere (op)start door een TS zelf.

Los van een topic, is er moderatie zodat het inhoud binnen (sws wettelijke) fatsoenskaders blijft waarbij gezegden niet het doel hebben om met haat of daad te gaan beschadigen. Moderators zouden zich (in die toezichthoudende functie dan) niet moeten willen bemoeien met inhoud. Hooguit door dan een topic al of niet van een toepasselijk “*” te voorzien. Ik mag/ga verder hopen dat die taak ook door Freedom wordt gewaardeerd met iets meer dan een T-shirt.

1 like

Ik denk dat alles hier over nu wel gezegd is.

Wel wil ik nogmaals benadrukken dat alles gezegd kan- en mag worden zolang iedereen met respect met elkaar omgaat.
Dat een topic soms off-topic gaat is op zich geen probleem en ook veelal niet te voorkomen. We willen ook hier op juist wat losjes modereren om een topic niet dood te slaan. We zijn extreem voorzichtig met reacties, laat staan, leden te verwijderen, tenzij deze natuurlijk de geldende regels of normen en waarden overtreden.

Freedom is (nog) een kleine ploeg, en dat geldt ook voor de moderators. En soms slipt daar een topic (te lang) doorheen.

Nog even een oproep naar de topic starter, als je vind nog onvoldoende antwoord gehad te hebben op je gestarte topic, voel je dan vrij om een nieuwe te starten, of als je dat liever heb, vraag ons om dit topic toch nog te splitsen.

2 likes