Fritz!Box 5490 huren/overnemen maar niet meer ondersteund?

Ik huur al jaren de Fritz!Box 5490 van Freedom en die werkt prima, maar er komen geen firmware updates meer voor uit. Dit modem is dus steeds meer een beveiligingsrisico.

Nu heb ik de keuze tussen meer gaan betalen voor het huren, of dit modem overnemen. Beide opties staan mij tegen. Zijn er plannen vanuit Freedom om de modems te vernieuwen de komende tijd? Ik vind 3 euro per maand best veel geld voor een apparaat dat al jaren in gebruik is en end-of-life is vanuit AVM.

Wat doen andere gebruikers in deze situatie?

Het huurbedrag voor de 5490 blijft gelijk, EUR 2. Freedom geeft niet aan of deze modem eventueel ook overgenomen kan worden. Ik heb ook de 5490 maar gebruik hem niet meer. Voor de zekerheid heb ik deze nog in de kast liggen, voor het geval dat
 Ik heb nu ongeveer EUR 100 huur betaald. Kom nu ook wel op het punt wat hiermee te doen

1 like

Wanneer je huurt, zou ik blijven huren vanwege support & garantie/vervanging.

De (nieuwe) winkelgarantie is sws maar 2 jaar en de overige 3 jaar is een (ingewikkelde AVM) RMA procedure zonder recht op een al of niet tijdelijk, vervangend modem.
Kortom overnemen is een goed plan mits men zelf beschikt over een vervanging voor het geval dat van defecten.

Op een Fritzbox uit de gewone winkel zit 5 jaar fabrieksgarantie.
Freedom heeft het over 1 jaar verkopers garantie.
Vraag me af, of die ook 5 jaar fabrieksgarantie hebben?

Ik ben begin van het jaar van de 5490 naar de 5590 gegaan.
Kon het toen nog niet via Freedom doen.
Toen wilden ze nog €150 voor de afgeschreven 5490 hebben.
Ik heb hem toen retour gestuurd.

AVM heeft wel eerder lekken gedicht op antieke modellen.
Met een nieuw toestel, loop je wel minder risico.
De 5490 is een model uit 2015.

Zolang als dat een model nog bij diverse ISPs in het veld staat, zal AVM iig nog veiligheids updates uitbrengen om de gaten te dichten. Nieuwe functies toevoegen, dat zal er niet meer in zitten.

AVM gaat overigens best ver in het voorzien van updates, zo hebben ze zelfs nog best oude apparaten van een update voorzien om deze samen te laten werken met de nieuwe mesh functies van FritzOS-7.
Niet dat de oude apparaten daarbij echt nieuwe functionaliteit kregen, maar iig wel de update om naadloos in het ecosysteem te functioneren.

1 like

Ah inderdaad, ik weet niet hoe ik dat gemist heb. Dat scheelt dan weer.

Ja het zou fijn zijn om te weten wat Freedom van plan is met de oudere modems, nu de provider wat langer bestaat. Dat maakt het voor ons makkelijker om te beslissen of je zelf een modem koopt en de oude terugstuurt, of even wacht tot een upgrade.

Een kennis van mij heeft deze maand de nieuwe FritzBox 5590 gekocht bij Freedom (voor een best wel mooie prijs, denk ik)
Dat was vlot omgewisseld een aangesloten.

De 5490 (ooit gekocht) staat nu als “nood-geval” in de kast voor calamiteiten.

Misschien ook een idee voor jou ?

Het ISP-veld gebruik, niet alleen hier maar ook elders, zal de hoofdreden zijn dat er een soort van ondersteuning is.

Dat oude apparaten, nieuwe functionaliteit krijgt, zit ik juist NIET op te wachten omdat die apparaten daar feitelijk niet geschikt voor zijn.
Het bekende kan alles maar niet tegelijk noch snel.
Denk aan het MESH gebeuren dat een ontoereikend modelletje zo maar om zijn rug kan doen laten belanden. Ik zou sws liever zien dat ik de MESH-functie totaal kan uitschakelen.

MESH kost bandbreedte, maar is wel handig als je geen extra kabels wilt trekken.
Heb je veel en zware gebruikers is het inderdaad beter om routers en repeaters te hebben die daar met meerdere en snelle WiFi kanalen geschikt voor zijn. Maar daar hangt dan wel weer een hoger prijskaartje aan!

De buurman met een goedkope Chinese wifi repeater kost je veel meer bandbreedte.

Sowieso wil je een router en een repeater met meerdere wifi radio’s gebruiken als je draadloos wil verbinden tussen die twee.

Zelf heb ik nu een 7690 en een 3000AX staan die bedraad aangesloten zijn op elkaar. In het verleden wel eens gemeten hoeveel data er nu tussen de mesh controller en de follower heen en weer gestuurd word, dat lag in de orde van ~100 kbits/s gemiddeld.

De followers sturen de controller informatie over de verbonden apparaten, waarna de controller beslist met welk station het apparaat actief verbonden moet zijn. Daarbij wordt ook een eventuele draadloze brug meegewogen, iets wat je met de WiFi app van AVM ook kan inzien (onder "Mijn repeaters → “Plaats van repeaters beoordelen”), maar dat is iets wat de client niet goed zelf kan beoordelen, deze weet immers niet of de draadloze brug gestoord wordt, en dus beter via 2,4Ghz aan de controller verbonden is met 30mbit en niet aan de repeater met 600mbit die vanwege de storing maar met 1mbit met de controller kan communiceren. De mesh functie uitschakelen is dus niet heel zinvol.

Dat kan toch ?
Fritz-inlog, =-> ThuisNetwerk, =-> Fritz-als-Mesh-Master (en dan verder geen andere Mesh-apparaten definiëren)
Dan doet de Mesh toch ‘niets’ ?!?

Waarom er dan intern toch van alles gebeurd en de ‘Mesh deamon’ bijzonder actief is en - als niet gebruikte Meshmaster - toch voortdurend dus resourced queries doet tot naar ik schat minimaal 5% cpu-belasting, zal je dan ms ook verbazen.

Dat er qua functie geen Mesh zou zijn omdat er geen gebruik van wordt gemaakt, is dan ook wat anders dan dat Mesh als resource vreter niet actief is.

De volgende, los va allerlei andere attributen, frequent herhalende riedel in de interne log (willekeurige snippet):

2024-12-07 18:21:34.634 - meshd_main: [show_topology_according_to_filter:112] successful
2024-12-07 18:22:14.290 - meshd_main: [update_topology_start:137] triggered
2024-12-07 18:22:14.290 - topology_manager: Updating topology
2024-12-07 18:22:14.306 - meshd_main: [update_topology_start:141] successful
2024-12-07 18:22:16.403 - meshd_main: [update_topology_end:130] triggered
2024-12-07 18:22:16.403 - meshd_main: [update_topology_end:132] successful
2024-12-07 18:22:16.430 - meshd_main: [show_topology_according_to_filter:105] triggered
2024-12-07 18:22:16.583 - meshd_main: [show_topology_according_to_filter:112] successful
2024-12-07 18:22:56.357 - meshd_main: [update_topology_start:137] triggered
Ding is dus voortdurende bezig om - zinloos - topologie bij te werken.

Laat ik het anders zeggen, ik wou willen dat het ding nada, tot niets doet met en voor Mesh. Een functie die voor mij compleet zinloos is.

Mesh is meer dan alleen instellingen synchroniseren. Het wisselt ook info over de AP en verbinding uit met de clients die 802.11k ondersteunen. Die rapportages zullen wel vaak worden verwerkt, ook als er slechts Ă©Ă©n AP is.

Als de client (ook) 802.11v ondersteunt dan mag de actieve AP adviseren/forceren om met een andere te verbinden. Ik vermoed dat als je Mesh ‘uitschakelt’ dat 11v dan niet meer wordt toegepast.

Prima, waarom AVM dat perse doet of toe dwingt is dan ook Ă©Ă©n van mijn klachten. Maak dingen tot keuze, blijft voor mij het verhaal.

Er zitten in de ooit prima FB inmiddels wel flink meer vage ongerechtigheden van een goed bedoeld plan maar beroerd uitgevoerde implementatie.

Als mijn gestelde theorie klopt, dan denk ik dat het te maken heeft met het marktconforme beleid om vervuiling op de wifi banden te verhelpen. Clients die geen mesh protocollen ondersteunen doen probing bursts over alle kanalen om op eigen houtje een betere AP te vinden. Dat kost cpu tijd bij de ontvangers van die probes.

Ik denk dat we veel te weinig insight hebben om hier een mening over te vormen. Misschien heeft AVM gewoon alle AP handling ondergebracht in het meshd proces en zijn er een heleboel stoorzenders in je bereik die dat proces aan het werk zetten.

Als je client dit niet ondersteunt kan het zijn als het toegangspunt van kanaal wisselt en je er gewoon even uit gooit. Vervelend als je b.v. een video kijkt.
Mesh kijkt ook verder, zijn je buren druk op het kanaal en jij krijgt niet voldoende bandbreedte, wordt er een oplossing gezocht. Als het niet nodig is, ga je ook niet naar een beter AP.

Dat is ook een veel gehoorde klacht, mijn client gaan niet naar het snelste AP.
De reden is simpel, het is niet nodig. Je stoort op het drukke kanaal.

Met de nieuwste norm, ben je ook op beide banden tegelijk verbonden.
afbeelding
Toch mooi, dat dit kan met die 10 jaar oude 1750E

De oude 1750E heb ik niet meer bedraad verbonden met het LAN.
Die oude modellen, hebben een standaard wachtwoord.
Als hij dan op tilt gaat, loop je een risico.

Jouw opmerking maakt me nieuwsgierig: een beetje naar wat er dan slecht is uitgevoerd door avm
Maar nog méér: heb je suggesties voor verbeteringen in het FritzOS (zoals bijvoorbeeld het Mesh-programma in delen maken, zodat niet alles hoeft te starten)

Zijn er meer mensen met voorstellen tot verbetering ?

Verbeteringen voorstellen aan de leverancier vergroot de kans dat gebruikers in de toekomst een beter apparaat of verbeterde FritzOS hebben.

Schijnbaar was dit altijd wel zo met de AVM mesh. Is dat inmiddels niet meer zo?

De 1750E werkt perfect met OpenWRT. OpenWrt Firmware Selector

Voor dit soort dingen werkt Freetz doorgaans prima. Een goede kans dat je daarmee de mesh functionaliteit er helemaal uit kan halen. Ik verwacht niet dat AVM dat soort features gaat bouwen, want het vereist een hoop extra testen en weinig gebruikers zullen erom vragen. (De meeste gebruikers die dit soort dingen willen, draaien al Freetz. AVM heeft daar wel aardig wat inzicht in)

Das mooi. Doet hij met de originele software ook.
Weet je zeker, als het mis gaat, hij niet alsnog oude firmware laad en lek raakt.
Firmware staat er dubbel in en als hij op tilt gaat, laad de vorige versie.
Wat is het default wachtwoord in openwrt?

https://openwrt.org/_detail/media/avm/fritz_repeater_1750e/1750e_label.jpg

Niks, gewoon op enter drukken of op “Log in” klikken.