Fritz!Box 5530 direct in glasvezelkastje KPN

Een vraag voor de techneuten…

Ter Info:
Ex XS4ALL gebruiker met een 7583 VDSL Pairbonding modem. Nu bij Freedom aangesloten via glas en NT kastje (Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1)

Daarmee geen enkel probleem. Alles werkt dus géén technisch issue)

Echter: ik wil een eigen glasvezel Fritz!Box 5530/5590 ggaan kopen. Welke Gbic en kabel moet ik dan kopen om buiten de NT direct op de glasvezelkast aan te sluiten.

De helpdesk heeft aangegeven dat ik op NL-6 zit (geen idee wat dat inhoud). Ik woon in Haarlem en dat zou G.PON zijn. Het Genexis nummer hierboven suggereert XGS.PON…

Moet ik daarna ook nog extra zaken regelen? Vrijgave/registratie o.i.d…?

Deze al gelezen.

Heel duidelijk verhaal, maar het beantwoord niet alles… Ik heb inmiddels de 5530 besteld, maar welke SFP ik moet nemen is me nog steeds niet duidelijk… De G.PON of de XGS.PON…… En die moet klaarblijkelijk ook geregistreerd worden…

https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/eigen-apparatuur-aansluiten.htm

Wij adviseren u gebruik te maken van de door KPN geleverde ONT bij het XGS-PON, 10 Gigabit Symmetrical Passive Optical Network. Indien u uw eigen apparatuur wilt instellen moet deze voldoen aan de volgende specificaties.

FTU/ Fiber interface: FTU-TK01 (SC/APC)
Transmission: Rec. ITU-T G.9807.1
TX 1260 … 1280nm / RX 1575 … 1580nm
Transmit power +4 … +9dBm
Receive power -28 … -9dBm
OMCI: ITU-T Rec. G.988
Conformance test protocol: BBF 247 issue 4
Profiel: A / B / C / D
Implementatie: BBF TR-156 issue 2
Authentication: Serial Number
Encryptie: Downstream AES-128 / Upstream AES-128
VLAN model support: 1:1 / 1:N / TLS / Multicast
Interface identificatie: Speed capability = 10 Gb/s / Slot id = 1 / Port id = 1
Operations: dying gasp, automatic laser shutoff
Rogue detectie, Continuering: rogue self-detection, rogue self-isolation, remote start and shutdown optical interface

XGS-PON upstream encryptie ondersteuning wordt in de nabije toekomst verwacht. Deze functie is optioneel en wordt bepaald door het OMCI protocol.

De ONT moet unieke symmetrische vertaling ondersteunen van Q-VID tot S-VID zoals beschreven in TR-156 : R-13, R-14, R-15.

De ONT moet downstream multicast IGMP berichten ondersteunen op de multicast GEM poort. Deze implementatiekeuze is gebaseerd op R-81 zoals beschreven in TR-156 issue 2.

Wellicht geeft dit ook iets meer informatie:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118206

Het valt me op dat op de Nederlandse markt bij de router 1 SFP module leveren.
Op de Duitse markt, zitten er 2 bij.
https://www.reichelt.de/de/de/fritz-box-5530-fiber-glasfaserrouter-avm-fb-fon-w5530-p312188.html?utm_source=Preisvergleich_&utm_medium=CPC&utm_campaign=Preisvergleich_&utm_source=psuma&utm_medium=CommerceConnector.de&PROVID=2273&&r=1

Die leveren PON/AON.
En geen XgSPON

Ik krijg ook dit jaar glasvezel. Aangesloten door Glaspoort, partner van KPN. Antwoord van KPN is dat ik de Fritzbox 5530 niet met een glasvezelkabel op het aansluitpunt kan aansluiten. Alleen UTP kabel is mogelijk. Dan heeft het dus geen zin om de Fritzbox 5530 te nemen en kan mijn huidige modem behouden. Jammer ik dacht met de Fritzbox 5530 er op vooruit te gaan.

Als KPN zegt dat het “niet kan”, spreken ze niet de hele waarheid. Lees dit maar eens:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118206

Ze bedoelen eigenlijk dat ze het “niet willen” of “niet aanraden”…

De antwoorden op het kpn forum zijn duidelijk pro kpn. Alleen kpn apparatuur aansluiten en met utp kabel naar eigen modem. Ik ging er van uit dat Freedom bij de fritzbox 5530 alles meelevert om rechtstreeks met glasvezel kabel op het kpn glasvezel aansluitpunt te monteren. KPN denkt daar dus anders over. Ik heb een kabel van 10 meter nodig van de meterkast naar de plek war nu fritzbox staat.Huidige fritzbox staat in een kast midden in het huis. Dan heb ik overal wifi verbinding en de utp kabels van 2 computers op bovenverdieping en de TV lopen daar naar toe.

Op het KPN forum zeggen ze dat je gek bent om abo bij Freedom te nemen. Veel te duur en slechte TV. Over de TV ben ik het wel eens. Ze geven aan abo glasvezel 200 Mbit, TV en Bellen, KPN 71,95 euro Freedom 97,95 Euro. Maar over de kwaliteit Freedom ben ik zeer tevreden, met uitzondering van de TV. Ik betaal dan liever wat meer. Maar als het prijsverschil tussen vdsl en glasvezel zo groot is weet ik nog niet of ik over ga naar glasvezel. Ik betaal nu 77 euro voor vdsl pairbonding met TV en bellen. Dat is dezelfde prijs als bij KPN voor glasvezel met TV en bellen met dezelfde snelheid. Maar over paar jaar wordt je wel gedwongen als KPN koper netwerk uitschakelt.

Zullen we het “on-topic” houden? Dit topic gaat over het direct op glas aansluiten van een Fritzbox. Niet over Glaspoort, Freedom prijsstelling en Canaal Digitaal TV kwaliteit. :upside_down_face:

Antwoord van Glaspoort dat ze GPON gaan leveren. Postcode check op adres waar Glaspoort al glasvezelpunt heeft aangelegd in onze gemeente Heemstede. En Freedom levert glasvezel op dat adres. Dus heb ik de volgende hardware nodig. Patchcover kit FTU TK01 voor over het aansluitpunt, Glasvezel patctkabel 15 meter LC-APC naar SC-APC groen naar de Fritzbox 5590 met GPON module. Dit omdat de Fritzbox niet in de meterkast zit. Hopelijk is deze Fritzbox over paar maanden leverbaar in Nederland. In Duitsland wel al leverbaar met GPON module bijgeleverd. Klop dit of denk ik te simpel en komt er nog meer bij kijken om het aan te sluiten? Tot nu altijd het zelf gedaan met vdsl. Alleen oppassen met vuil op de glasvezel aansluitingen heb ik begrepen.

Volgens mij is dat XGSPON en geen GPON… Zou dat even verifiëren. Als je de 5530 direct aan de FTU wil hangen heb je de ONT niet eens nodig! De SC-APC gaat dan direct in de TK01. Overigens heb ik hier de Genexis patchcover en gewoon 1Gbit LAN naar mijn 7583. Geen centje pijn…