Fritz!box 5590 rechstreeks op fiberaansluiting Delta

Heb momenteel een abonnement via belichter Delta (Freedom ONT → UTP → WAN).
Zijn er mensen die een werkende verbinding hebben waarbij de F! rechtstreeks op het fiberkastje is aangesloten? Scheelt weer een voeding. Zijn daar nog problemen bij te verwachten?

Weet inmiddels dat ik voor een werkende verbinding eerst het AVMG modem ID en het serienummer de SFP module moet doorgeven.

Ik heb sinds begin vorige week een verbinding via het Delta-netwerk. Mijn 5590 hangt nog via de Nokia ONT aan het netwerk, maar ik heb eind vorige week het verzoek van de Freedom helpdesk gekregen om mijn modem-ID door te geven (de Fritz SFP heeft zover ik begrepen heb geen eigen serienummer) zodat ze een ticket konden aanmaken bij Delta.

Dat ticket loopt, dus als het goed is ben ik binnenkort van die ONT af. Als er updates zijn over mijn verbinding zal ik het hier melden.

De F! SFP heeft een serienummer. Kijk even op de onderkant, dan zie je

  • artikelnummer
  • AVM GmbH
  • S/N (13 karakters)

Bij het Delta netwerk is het voor ons nog een hele toer om het juiste serienummer toe te laten voegen door Delta zelf, dus let er op dat het soms een tijdje kan duren.

Waar we zelf erg benieuwd naar zijn is of het werkt wanneer je het serienummer van de Nokia ONT in de FRITZ!Box zelf invoert. Hiervoor ga je naar:

  1. “Help and Info” in het menu van de FRITZ!Box

  2. Scroll naar beneden en kies voor de optie “FRITZ!Box Support”

  3. Scroll naar de optie “GPON PLOAM” en voer hier het serienummer van de Nokia ONT in (1) en druk op “Apply Setting” (2). Bij het invoeren van het serienummer kan het zo zijn dat de eerste letters als HEX worden verwachten ipv “ALCL”. Dus probeer het eerst met letters in te voeren en mocht dit niet lukken met HEX-tekens. HEX: ALCL = 414C434C

  4. Mogelijk is het nodig om de FRITZ!Box even te herstarten na de wijziging.

Op deze manier heb je namelijk zelf in de hand wanneer je het serienummer aanpast en is het voor jezelf makkelijker om bij bijvoorbeeld problemen te switchen van ONT naar SFP of SFP naar ONT.

1 like

Dat is een hele handige tip, bedankt!

Ik had begrepen uit andere topics hier en op andere websites dat die spoofing functie niet beschikbaar is bij XGS-PON. Ik heb er zelf daarom ook niet meer naar gekeken in het Fritz! menu of deze optie wel of niet beschikbaar is.

Voor mij loopt al een aanvraag bij Delta om mijn 5590 aan te melden, dus ik ga nu maar niet meer aan die instelling sleutelen…

We hebben de 5590 met XGSPON-SFP niet getest op Delta’s netwerk. Temeer omdat Delta altijd een ONT wil plaatsen.

Ik denk dat unicast verkeer wel gaat werken. Wel ben ik erg benieuwd of multicast verkeer het ook doet.

Klopt, maar de SFP module van Fritz is “dom”. Daarom werken Fritz SFP modules alleen in Fritz!boxen en werken andersom andere merken SFP ook niet (of niet altijd) in een Fritz!Box. De relevante techniek zit bij Fritz schijnbaar in het modem en niet in de SFP-module. Vandaar dat je (ook volgens de handleiding van AVM zelf) voor het aanmelden van een Fritz!Box op XGS-PON het modem-ID nodig hebt (en een fictief MAC-adres) en niet dat van de SFP-module.

2 likes

Clickbait daargelaten (en ja ik weet het… Youtube viesbâh) heb ik in dit filmpje wel een mooi uitleg gezien hoe de FRITZ!Box communiceert met de SFP module die er in zit en begrijp ik ook beter waarom je in veel gevallen met een “simpele” PON module de verbinding niet werkend krijgt met eigen hardware.

:slight_smile:

1 like

Dat laatste wordt door de netwerk engineers van Delta sterk ontraden omdat ze op basis van de GPON ID het soort/merk ONT bepalen en daar verschillende configuraties (via mac, niet te verwarren met mac-addres) in stoppen etc. (en zelfs firmware updates forceren die dan in het beste geval niet werken).

… Alles is daar een ‘hele toer’ en mede daardoor had ik besloten om van Delta naar Freedom over te stappen. Zit ik nu weer met hetzelfde probleem |-(

Naast mijn Freedom VDSL verbinding heb ik sinds begin maart een Delta glasvezel verbinding. Deze verbinding draait op mijn FritzBox 5590.
Ik kreeg een Nokia modem van Delta. (Een modem waar veel van is afgeschermd). Mijn volgende stap was een AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON router met module. Helaas zat er geen “kabel” aan voor de verbinding tussen het aansluitpunt en de module.
Een tip op tweakers.net vertelde mij dat ik de “kabel” van de nokia kon gebruiken.
Volgende stap was het laten activeren van het modem door Delta. Je hebt hiervoor de PON-id (=modem-id beginnende met AVGM), het serialnummer en het macadres van de Fritzbox nodig.
Op de FritzBox koos ik voor Delta/Caiway om het modem in te stellen.
Hierna wertkte het modem, maar kon ik mijn telefoonlijn via cheapconnect niet gebruiken. Bleek dat de voorgeprogrammeerde Delta/Caiway voor de telefoonlijn een VLAN 102 aanmaakte voor telefoon. Nadat deze werd uitgevinkt kon ik verbinden met cheapconnect.
Sinds vandaag heb ik ipv6 goed werkend. Bleek dat ik niet het eerste ipv6 subnet moest gebruiken maar het tweede.

1 like

Gisteren weer bericht gehad van de Freedom helpdesk.

Blijkbaar is het nodig om op het moment dat Delta de koppeling maakt zelf op dat moment het apparaat te verbinden. Het is dus (op dit moment) niet zo dat Delta jouw apparaat activeert en jij simpelweg vooraf of achteraf je apparaat even aansluit.

Morgenmiddag ga ik meemaken of en hoe de activatie van eigen apparatuur op het Delta-netwerk werkt…

Dat aangesloten moeten hebben van eigen appartuur bij activeren was tot een paar weken geleden voor het activerene van eigen apparatuur op een Delta glasvezel aansluiting inderdaad noodzakelijk (met een Delta abonnement!, maar omdat het activeren ergens in de netwerkinfra wordt opgelost schat ik in ook voor derde partijen leveranciers) . Inmiddels is door een van de engineers aangegeven dat dat niet meer noodzakelijk is (net als dat er nu slechts 1 ONT geregistreerd wordt, dat was eerder zowel de Delta ONT als de eventuele eigen ONT, kon je eenvoudig omschakelen bij storingen om vast te stellen of je eigen apparatuur de oorzaak was). Deze info is binnen de Delta helpdesk nog niet overal even duidelijk, ik schat in dat de derde partijen die gewijzigde info ook nog niet helemaal gekregen hebben en/of in hun instructies hebben verwerkt.

1 like

Zojuist even aan de telefoon gehangen met Kris van de Freedom helpdesk. Hij had ook Delta aan de telefoon om de omzetting te regelen.

Even glasvezelkabel verbinden van Fritz!box direct naar de Attema FTU, dan gaat Delta een paar minuten rommelen, en zie daar: het werkt.

Natuurlijk ook even tegen de Fritz!box zeggen dat je geen glasvezel via de LAN-poort (ONT) meer hebt, maar direct op de glasvezel en je krijgt er een mooi scherm met glasvezelinformatie bij.

Via de ONT haalde ik heel stabiel (ruimschoots) de snelheid waarvoor ik betaal, ik ben benieuwd of de verbinding direct op de Fritz!box net zo stabiel is, Snelheid is in ieder geval prima in orde:

1 like