Fritz!box 5590 versus IPv6

Heb sinds dit weekend IPv6 via glas actief.
Wat ik heb gemerkt is, dat als ik de status van IPv6 check op https://internet.nl/ het nog wel eens voorkomt dat IPv6 niet actief/bereikbaar is. Op dat moment krijg ik op mijn server inderdaad IPv4 only connects binnen.
Als ik het een kwartiertje later probeer, is IPv6 wel weer actief.
Van gebruikers met andere F!box modellen hoor ik dezelfde klacht.

Komt dit iemand bekend voor en hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Wellicht is het een bugje in de firmware van mijn F!box en kan het worden opgelost met een firmware update? Gebruik nu v7.80

Herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem. Gebruik een 7590 met v7.57.
Reboot van server of fritzbox lost dit probleem helaas tijdelijk op.
Ben benieuwd naar een oplossing.

Ik heb ook een 5590 en sinds enkele maanden IPv6 aan staan, maar geen problemen. Ik zit op het e-fiber netwerk via GPON (Fiber Operator).

Ik heb toen trouwens wel een soortgelijk probleem gehad met wifi clients op mijn ubiquiti accesspoints die na enige tijd het IPv6 IP verloren. Interface uit/aan loste dat (even) op. Na wat spelen met de instellingen bleek “Proxy ARP” uitschakelen in de wifi instellingen het op te lossen. Ik gebruik nooit de wifi van de FB, dus durf eigenlijk niet te zeggen of daar ook zo’n soort functie in zit? Gasten wifi op ubiquiti accesspoints op een veilige manier van IPv6 voorzien was nog wat meer gedoe, maar dat is een ander verhaal. :slight_smile:

Kan het zijn dat de DHCPv6 die nodig is om de Prefix Delegation (en dus forwarding bij Freedom) te starten fout gaat?
Er zat een probleem in dhcpcd icm PPPoE dat pas recentelijk goed is opgelost. (versie afhakelijk).
Als de PD niet tijdig verlengt wordt stopt de forwarding.

(noot ik heb zelf geen FritzBox, wel even last gehad van bovenstaand issue).

Dan zou iedereen daar last van moeten hebben, dat is dus niet zo.

Wat in algemene zin met IPv6 nog wel eens mis wil gaan is dat IPv6 ICMPv6 nodig heeft om te functioneren, als er dus een (iets te agressief ingestelde) firewall in de weg zit dan werkt het niet of wel/niet afhankelijk van de stand van de maan enzo :slight_smile: .

Helaas is dat niet het geval.
Ik heb in ipfw op FreeBSD 13.3-RELEASE

IPF="ipfw -q add"
# pass all ipv6
$IPF pass all from any to me6
$IPF pass all from me6 to any

Hierdoor laat de firewall alle ipv6 verkeer door.

Staan er geen rules voordat deze rules toegevoegd worden? Die zouden alsnog zaken kunnen blokkeren die nodig zijn.

Dat is alle verkeer van /naar de firewall adressen, maar niet verkeer door de firewall heen.
pftop laat recente pakketten zien