FRITZ!Box 7590 na update problemen

FRITZ!Box 7590 is na de laatste update onstabiel geworden,ms edge krijgt kuren met het openen van de inhoud van pagina’s.
Alles word erg traag en alleen na een restart van het modem loopt alles weer soepel,voor een tijdje.
Weet niet waar het aan kan liggen.

Soms is het handig om na een update even de spanning er af te halen.
Deed ik met de 7590 wel vaker. Een schone start ruimt op.
En het is Windhoos update dag. Dit veroorzaakt ook rare vertragingen.

Mijn FRITZ!ZBox 7590 draait versie 8.00.
Gisteravond om 22:24 is nog automatisch naar een update gezocht en er is geen nieuwe versie geïnstalleerd. (Hij staat op “level III” waarbij nieuwe updates automatisch geïnstalleerd worden.)
Dus misschien is er iets toch nog niet helemaal “af” waardoor er geen nieuwere versie dan 8.00 werd geïnstalleerd.

tldr; probeer de 7590 minder zwaar te belasten door 'm alleen als connectie gateway te gebruiken.

Ik had al een hele tijd een probleem met de 7590 dat die bij belasting uit zijn buffers loopt, die niet snel genoeg worden vrijgegeven, dan uiteindelijk crashte om na de herstart na een paar weken weer opnieuw de kop op te steken.

Nadat ik de 7590 minder zwaar ben gaan belasten, door 'm niet langer als centrale-backbone switch in mijn netwerk te gebruiken, zijn er nauwelijks nog problemen. Ik gebruik de 7590 dus feitelijk alleen nog als uitgaande connectie-gateway voor internet. De netwerk apparaten intern thuis, laat ik dus via een eigen Netgear switch lopen.
Ik vermoed - o.a. op basis van analyse Advanced Support Information - dat de software intern een fors probleem heeft met memory buffermanagement. Ik bespaar je hier mijn decepties met de diverse supportkanalen die helaas niet verder lijkt te willen (be)denken dan Power-On-Reset’en.

Je kan proberen een AVM ticket in te schieten met meegezonden “advanced support informatie” → fb7590 → [Help-Info] → [FRITZ!Box Support] → [Advanced Support Information] en dan bewaar bestand.

@pauldebra Dat komt wel vaker voor. Ze bieden het overal niet tegelijk aan.
@Larry Bekend probleem, zoals de helpdesk zei: “Dingen zoals Torrent vindt hij niet leuk”

je kunt ook zèlf actief zoeken:

inloggen in de Fritz
menu: =-> Systeem =-> Update =-> (TAB) FritzOS-versie
rechtsonder de knop Nieuw-FritzOS-Zoeken

( maak vooraf een backup van de configuratie )

Je kunt het ook anders forceren:
vanaf avm kun je het bestand downloaden vanaf:
Index of /fritzbox/fritzbox-7590/other/fritz.os/
(voor de ‘gewone’ 7590)

Sla het FritzOS-bestand lokaal op,
inloggen op Fritz
menu: =-> Systeem =-> Update =-> (TAB) FritzOS-Bestand
volg de aanwijzingen op het scherm, en blader naar het zojuist bewaarde FritzOS-bestand.

wil-ie dan wèl updaten, laat ons dat even weten

Dat weet ik ook wel, maar ik hanteer het principe “if it ain’t broke, don’t fix it”.
Alles werkt bij mij prima, dus waarom zou ik iets veranderen?
De update komt wel een keer vanzelf, hopelijk wanneer hij stabiel genoeg is.

Stabiel? Dan zou je naar versie 8.02 moeten overstappen. Niet voor niets is dit bijgewerkt na problemen met versie 8.00.

In het algemeen heb je gelijk: versies met een nul erin moet je in het algemeen vermijden. 8.00 heeft twee nullen, dus dubbel gevaarlijk. 8.02 nog 1 nul dus misschien iets beter… Maar ik lees over problemen met 8.02 dus de nul heeft nog effect.
Velen herinneren zich nog wel dat Windows 10.0 met twee nullen erin helemaal niks was…
Met zaken als een operating system wacht ik graag wat langer vooraleer een upgrade te doen. Mijn Mac zit nog op Mac OS Sonoma 14.7.1. Met Sequoia wacht ik nog maar wat. En nu de nieuwe processor aan versie 4 toe is ga ik misschien dit of volgend jaar maar eens afscheid nemen van mijn Intel Mac. Voorlopig zeker niet.
Er was een periode dat ik (als informaticus) met nieuwste versies en beta-releases aan de slag ging maar als pensionado laat ik dat graag aan anderen over.

Dat is het mooie bij Thunderbird.
Die slaat de 00 versies over bij automatische updates.
Best wel een goed systeem.