[FRITZ!Box:] Blacklist gebruik

Tot nu toe heb ik de functie Blacklist op de FB 7590 (07.27) weinig gebruikt en in plaats daarvan de functies op individuele apparaten/browsers gebruikt. Nu ben ik benieuwd hoe jullie het internetverkeer direct in de FRITZ!Box afstoppen:

• Welke blacklist lijsten gebruiken jullie?
  • Welke lijsten voor het blacklisten van alle social media platforms zijn up to date?
  • Hoe worden de deeplinks hierin meegenomen?

Update
Vanuit de community zijn de volgende bijdragen geleverd voor blacklists die als voorbeeld kunnen worden gebruikt:

Blacklist websites

overzicht volgt nog

Blacklist trackers

overzicht volgt nog

Blacklist overig

overzicht volgt nog

Blacklist in FB 7590 is niet een lijst die door Freedom wordt geleverd maar een lijst die je zelf moet maken.
Filterlijsten voor websites maken | FRITZ!Box 7590 | AVM Nederland

Ja dat is het 'm juist. De lijst moet je zelf maken. Daarom ben ik o.a. benieuwd welke lijsten jullie daarvoor gebruiken die vrij beschikbaar zijn. Misschien had ik iets specifieker in de OP kunnen zijn door de aanduiding ā€œpubliek bekende lijstenā€.

ā€¦ in jouw FritzBox-modem.

Maak niet alleen de lijst aan (afb.234a)

maar zorg dat je deze Blacklist ook in de toegangsprofielen (afb.232) toepast.

Hier mijn lijst.
Ik zet hem soms preventief aan.

Blacklist(Facebook en Voetbal)

ajax.nl
feyenoord.nl
fctwente.nl
psv.nl
vi.nl
facebook.com
facebook.nl
instagram.com
messenger.com
i.org
parse.com
internet.org
fbcdn.com
fbsbx.com
friendfeed.com
tfbnw.net
fb.com
fb.me
m.me
tfbnw.net
connect.facebook.net.edgekey.net
facebook-web-clients.appspot.com
fbcdn-profile-a.akamaihd.net
h-ct-m-fbx.fbsbx.com.online-metrix.net
sac-h-ct-m-fbx.fbsbx.com.online-metrix.net
whatsapp.com
whastapp.net
tiktok.com
p16-tiktokcdn-com.akamaized.net
tiktokv.com
tiktokcdn.com
musical.ly
bytedance.com

1 like

Precies Erik! :+1:
Dit soort black lists (blocking lists) bedoel ik. Dank je wel voor deze bijdrage.

Een aantal URLā€™s wil ik niet benaderbaar hebben, o.a. via het gastennetwerk op de FRITZ!Box, dus niet zo zeer spam- en malware-URLā€™s. In het verleden heb ik wel hele databases aangetroffen op internet maar die lijken zo langzamerhand allemaal door de commercie in applicaties ge/verstopt onder de noemer ā€˜parental controlā€™.

Wanneer anderen ook hun lijst willen delen dan wordt dat heel erg op prijs gesteld.

Ik gebruik de blacklist hoofdzakelijk voor blokkeren van pixel tracking.

yourunderwearstore.us12.list-manage.com
gridinbound.blob.core.windows.net
emsecure.net
service.jumbo.com
mailplus.nl
sw1.solarwinds.com
email.kiva.org
track.synology.com
mautic.flitsmeister.nl
e.simyo.nl
cdn.app.bmw.nl
email.domain.com
ct.sendgrid.net
r20.rs6.net
thinkific.us20.list-manage.com
click.edm.postnl.nl
email.motorsport.com
www.linkedin.com/emimp
twitter.com/scribe
www.snow-forecast.com/line_items

1 like

Dank je wel @jemmie !
Ook voor dat doel is het heel fijn om een lijst te hebben. Anderen kunnen dit mogelijk ook goed gebruiken.

Ik heb de blacklist optie van de FRITZ!Box nooit erg serieus genomen omdat je slechts 500 adressen in kan voeren. Daar kom je niet zo ver mee.

Mijns inziens kun je beter iets als een Pi-hole of AdGuardHome gebruiken, een toepassing die je op een extern dingetje als een Raspberry Pi installeert dat je vervolgens aan de FRITZ!Box hangt.

Ik gebruik zelf al heel veel jaren een Pi-hole met een erg bescheiden aantal blocklists waarmee ik toch al op een kleine 20.000 geblokkeerde domeinen uitkom.

Daarnaast heb ik er een nog hoop reguliere expressies opstaan om domeinen (inclusief CNAME cloaking ellende) te blokkeren, iets dat op de FRITZ!Box Ć¼berhaupt niet mogelijk is.

1 like

Wij zullen het waarderen als ook jij jouw bescheiden lijst hier laat zienā€¦
zĆ³ helpen we mekaar, toch.

Steeds als ik ergens heen ga, kijk ik via zoekmachine SwissCows welke koekjes ongevraagd door mijn strot worden geduwd, zo groeit langzaam mijn nu nog beperkte lijst.

groeiend-bloklijstje

www.c.amazon-adsystem.com
c.amazon-adsystem.com
www.secure.adnxs.com
id.adnxs.com
www.secure.adnxs.com
secure.adnxs.com
www.as-sec.casalemedia.com
as-sec.casalemedia.com
www.gum.criteo.com
gum.criteo.com
www.bidder.criteo.com
bidder.criteo.com
connect.facebook.net
static.xx.fbcdn.net
scontent-zrh1-1.xx.fbcdn.net
www.google.ch
www.google.com
www.google-analytics.com
google-analytics.com
www.googleadservices.com
googleadservices.com
www.pagead2.googlesyndication.com
pagead2.googlesyndication.com
www.gstatic.com
gstatic.com
ads.pubmatic.com
static.hotjar.com
www.ap.lijit.com
ap.lijit.com
www.hb-api.omnitagjs.com
hb-api.omnitagjs.com
www.hbopenbid.pubmatic.com
hbopenbid.pubmatic.com
www.adpushup-d.openx.net
adpushup-d.openx.net
www.prebid-server.rubiconproject.com
prebid-server.rubiconproject.com
www.fastlane.rubiconproject.com
fastlane.rubiconproject.com
www.s.skimresources.com
s.skimresources.com
platform.twitter.com
www.a.teads.tv
a.teads.tv
www.ads.us.e-planning.net
ads.us.e-planning.net
www.logs1411.xiti.com
logs1411.xiti.com
api.amplitude.com
dezaakvanermelo.us18.list-manage.com
cdn-images.mailchimp.com
dpm.demdex.net
js-agent.newrelic.com
controlup.zendesk.com

ā€“ einde-lijst

1 like

Met alle plezier.

Ik knip-en-plak wat uit de checklist die ik voor mijn Pi-hole installatie gebruik.
Altijd makkelijk om dat bij de hand te hebben :wink:

Als eerste de ā€˜reguliereā€™ blocklists:

The mother of all hostfiles
https://winhelp2002.mvps.org/hosts.txt

Fuck the Zuck
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/facebook.txt

Coin miners
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/CoinMiner.txt

Dandelion Sproutā€™s Anti-Malware List
https://raw.githubusercontent.com/DandelionSprout/adfilt/master/Alternate%20versions%20Anti-Malware%20List/AntiMalwareHosts.txt

abuse.ch URLhaus Host file
https://urlhaus.abuse.ch/downloads/hostfile/

Vervolgens de regular expressions (hebben we daar eigenlijk een goede Nederlandse term voor??)

China
(^|.)cn$

Iran
(^|.)ir$

North Korea
(^|.)kp$

Russia
(^|.)ru$

Tokelau
(^|.)tk$

Gabon
(^|.)ga$

Mali
(^|.)ml$

Equatorial Guinea
(^|.)gq$

Central African Republic
(^|.)cf$

Palau
(^|.)pw$

The big evil mothership
(^|.)xyz$

Last but not least zijn er wat regexen die ik via een script installeer en onderhoud, o.a. om CNAME cloaking te onderscheppen.
Die scriptjes hier plaatsen gaat wat ver denk ikā€¦

1 like

Dank @herman en @Drs_W voor jullie bijdragen!

Dat de blacklist-functie beperkt qua aantallen entries had ik niet gezien. Wellicht dat dit in de toekomst nog uitgebreid kan worden. Mogelijk dat @e.vanuden namens AVM hierover mee kan denken.

Wat ik belangrijk vind is dat mensen die de blacklist-functie in de FRITZ!Box (of eigen router/modem) tegenkomen deze ook gaan- en weten te gebruiken, hun gedachten kunnen laten gaan over welke URLā€™s zij daarin zouden willen opnemen.

Overzichten van leden van ons forum kunnen hen hierbij helpen, zeker wanneer we tot overzichten kunnen komen die zij 1:1 over kunnen nemen en waar gewenst aanpassingen kunnen doen. Voor nieuwe gebruikers is het fijn te weten dat bij het instellen van de FRITZ!Box zij gebruik kunnen maken van de beschikbare kennis en overzichten van onze behulpzame community.

Er zijn mogelijheden in de zin van AdGuard, pi-hole, e-blocker, etc. Het is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid om deze te implementeren, vandaar dat een enkelvoudig overzicht dat iedereen direct kan gebruiken in de FRITZ!Box d.m.v. copy/paste een goede en makkelijke eerste stap is.

In de eerste post kunnen de verschillende lijsten worden opgenomen. De lijst met ā€˜herkenbareā€™ domeinnamen is voor de meeste gebruikers al een mooi vertrekpunt en kunnen deze uitbreiden met de andere blacklists, die in eerste instantie minder makkelijk te beoordelen zijn maar zeker zo belangrijk kunnen zijn.

Het zou mooi zijn wanneer we nog meer bijdragen kunnen zien verschijnen zodat we de overzichten kunnen uitbreiden.

Persoonlijk zou ik meerdere blacklist prettig vinden.
Je kunt ze dan een naam geven b.v. Facebook.
Die kun je dan toevoegen aan een profiel.

1 like

Als er voldoende inbreng is dan kan het geheel even in een spreadsheet (alfabetisch/type/categorie) en daarna in de OP

De beste plaats voor dergelijke zinvolle Feedback is hier: Your feedback | AVM International Dit komt namelijk rechtstreeks bij product management

1 like

@e.vanuden
Dank voor de reactie. Na de inventarisatie en nog mogelijke discussie zal een verzoek naar het product management van AVM volgen om aanpassingen te doen op de blacklist functie. Hierbij denk ik nu aan quotem en default blacklist opties om selectie Ć©Ć©nvoudig te maken en up-to-date te houden.

1 like

@Michael : ik meen me te herinneren dat jij eBlocker gebruikt.
Heb je een speciale reden om ook nog blacklists in de FRITZ!Box te willen gebruiken?

@herman:
Heel scherp :wink:
De aanhoudende wankelende liquiditeitspositie van e-Blocker op basis van donaties is voor mij reden om de aandacht te verschuiven naar router/modem zelf waar meer continuĆÆteit te verwachten is. In mijn persoonlijke geval is het gastgebruik (zonder e-Blocker) daarin nu even leidend, maar wil ik naar de toekomst zelf ook los van de e-Blocker zien in de verwachting dat AVM de functies in de e-Blocker in de nabije toekomst zal gaan implementeren in haar producten.
Het is niet alleen om deze reden om hier werk van te maken.

De FRITZ!Box wordt als standaard geleverd en daar wordt nu support op geleverd. Zowel nieuwe als bestaande klanten hebben de mogelijkheid om de blacklist functie te benutten om hun netwerk te beschermen.

Onder andere @Drs_W heeft op diverse plekken al reacties geplaatst hoe het beste functies van de FRITZ!Box te gebruiken. Gelet op de uitgebreide support van AVM zou dit niet nodig moeten zijn, toch lijkt het een grote meerwaarde om gebruikers kant en klaar voorbeelden te geven. In mijn ogen geldt dit ook voor de blacklist functie die gewoon beschikbaar is maar in sommige gevallen niet wordt gebruikt omdat er geen goede voorbeelden beschikbaar zijn en er na de configuratie niet of nauwelijks meer aandacht aan wordt besteed.

Laten we het de community leden makkelijker maken door hen de mogelijkheid te bieden om op Ć©Ć©nvoudige wijze zichzelf en gasten te beschermen. Door hen pasklare overzichten aan te bieden, hen snel op weg te helpen door het delen van informatie die bij leden al voorhanden is. Dit kan ook een inbreng van ons zijn op de ontwikkeling van FRITZ!OS en in dus op langere termijn in ons voordeel gebruikt worden.

Ik gebruik de volgende als blocklists (alles met tick). Loopt via mn pi-holes ipv de router, maar soit.

1 like