[FRITZ!Box:] firmware

Die 5490 hebben Branding.
Dat was nodig omdat Freedom net nieuw was.
De firmware is wel hetzelfde.
Het nadeel hiervan is, dat je niet gewoon kunt recoveren.
Ik had ook liever gezien, dat dit met een PLUS opgelost was toen.

Ik zie mensen mopperen en alles wijst op de ethernet poorten.
Als die niet soepel lopen, gaat ook de tv in de soep.

Het 5590 Multicast/IGMP-issue heb ik alleen met Fibre poort. Als ik de WAN Ethernet poort pak werkt het perfect.

In ander topic gelezen dat er een firmware 7.39 voor de 5590 is. Maar dat is een inhaus update van AVM. Ik durf dat nog niet om te proberen.

7.39 is de “Labor/Beta” stream. Daar komen tientallen builds.
Als je een willekeurige pakt, kan die dus maanden achterlopen, eventueel lekken hebben e.d.
Ik zou 7.39 alleen pakken vanaf de officiele AVM Labor/Beta-site FRITZ! Lab | AVM International
Of vanaf een andere AVM weblocatie, maar dan alleen als je echt alleen iets wil bekijken en daarna een originele build terug zet. Wat je op de alterntieve AVM locatie download kan immers maanden oud zijn.

1 like

102064 is de laatste versie.
Bestanden kun je gewoon met 7zip openen.
Dan zie je ook hoe lang geleden ze aangemaakt zijn.
Een Inhouse kan altijd iets naars hebben, ze zijn niet bedoelt voor algemeen gebruik.
Ze updaten ook gewoon, als het er eenmaal op staat.

Vandaag in het nieuws: geen updates meer voor de 7580,3490,4020,310,1750E
Dit was al langer bekend.

Nieuw model Fitz!Box 5690 op komst

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_Pro

Thx4melding.

Marketiering van AVM/DE met 10Gbit en mee blijven doen in het zg “topsegment” blijft een ding. Benieuwd wat de prijs gaat doen e/o Freedom dit :smiling_face_with_tear: gaan opnemen in haar assorti.
Wel netjes dat het geen spinnenkop doos is zoals bv een TPlink of Asus.
De 10Gbit versie is qua WAN gericht op het - vind ik vermaledijde - doordrukken van GPON waar je als gebruiker qua LAN (blijft 1Gbit), in het verder weinig aan hebt.

Neem aan dat je daar een switch aan hangt die 2ÂœGbit is.
Als die switch met die 4 1G poorten op zijn AVM’s is, moet je er niet te veel stekkers in steken.
Er zijn al mensen die een gok doen, wat zoiets moet kosten.
Lijkt me geen ding dat in het assortiment komt.
Wel handig, dat je van dsl naar glas over kunt stappen.

Ik heb Freedom ook al gevraagd naar de 5590, omdat ik nog een 5490 heb.
Kreeg het antwoord, dat ze er nog niet uit zijn of ze de 5590 in de huur gaan doen.
Kan me er ook wat bij indenken omdat er nog wat probleempjes zijn met de 5530/5590
Ik ben een ouderwets mens, vind daarom die 2e FON poort wel handig in de 5590.

Aansluitingen 5690
Aansluitingen 5690

Mee eens. Wifi etc heeft geen zin met een 2.5G WAN/LAN poort en 4 1G poorten.

Kom dan met een echt topmodel met meerdere 2.5G of zelfs 5G poorten.


5690 Pro


5690 XGS-PON

Ze maken het in Berlijn niet makkelijk om de specificaties te ontcijferen, maar hij is er nu dan toch: de Fritz!Box met 10G Glas (SFP+ poort intern?) Ă©n 10G koper poort.

1 like

Voor wie de bron wil zien.

De echte “Bron” : AVM introduceert nieuwe FRITZ!-producten voor glasvezel en DSL met Wi-Fi 7, voor tri-band Mesh, 5G en smarthome | AVM Nederland

Ik was alle dagen op het MWC in Barcelona en het product is goed geland.
De 5690 Pro (Met xDSL, Active of G.PON) verwacht ik op de markt in de tweede helft van dit jaar.

Groet,

AVM GmbH for ICT
Eric

1 like

Heb ik daar net het spaarvarken kapotgeslagen op een 5590 met XGS-PON SFP


3 likes

Er komen twee versieÂŽs
Een voor Active en G.PON, met 2,5 Gig poort
Een voor XGS.Pon met 10 Gig poort

met computers en netwerkapparatuur is het een wetmatigheid dat op het moment dat je iets duurs aanschaft, er nieuwe apparatuur wordt aangekondigd die beter aansluit op de use-case.

Dat gezegd: een 5590 met XGS-PON module is nog steeds (naar mijn mening) een goede keuze op dit moment.

2 likes

Zie wat nieuws.
Art 20003012

1 like

Geen Matter/Bluetooth in de Fritz!Smart Gateway, alleen Zigbee.
Lijst met compatible Zigbee apparaten (lampen en schakelaars): Zigbee-KompatibilitÀtsliste | AVM Deutschland

Ook de FRITZ!Box 5590 heeft nu de 7.50 release versie beschikbaar.
Ik neem aan dat er met 7.51 doorontwikkeld wordt. Van divrse andere Boxen is die al weer in Labor. Ik kan overigens niet echt vinden wat voor grote stabiliteits zaken tussen 7.50 en 7.51 zitten. Dus voorlopig 7.50 goed genoeg (en misschien zijn er wel behoorlijk wat zaken van 7.51 gebackport).

https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-5590-fiber/other/fritz.os/

Die nummering is ook helemaal van slag.
Hier staat de meeste officiële info.