[FRITZ!Box:] firmware

Als ik naar de doos kijk ook DECT. En dat is nu net essentieel voor het vergroten van het Fritz!Smart Home systeem.

1 like

Ik denk dat het komt doordat de 7590 als eerste een release versie van 7.50 heeft.
Dan, de 6690 en 5530/5590 een “Labor” van 7 39 die uiteindelijk naar 7.50 gaat releasen (en inmiddels een 7.50 release gehad heeft).
Al die builds komen van dezeflde source (maar, hoe later hoe meer “kleine” fixes).

Dan, ergens heeft men een fundamenteel issue gevonden, in 7.50 of in de “Labor” van 7.39, om men wil de bundeling van “kleine fixes” apart gaan testen.
Op dat moment gaat men modems die men gaat uitstellen van een “Labor” 7.39 naar een “Labor” van 7.51 brengen.
En naast deze modems met een uitgestelde release (b.v. de 4060, die zal nooit 7.50 krijgen), gaat men ook b.v. de 7590 opnieuw in “Labor” status brengen, met 7.51 ditmaal, want er was immers al een release van 7.50 voor de 7590.

Uiteindelijk zal alles wel naar 7.52 “Productie Release” gaan, of men doet het zoals de vorige keer en het wordt 7.55.

Ik zie alleen overeenkomst aan wijzigingen bij een bepaald nummer niet.
Zo is de smart gateway gisteren in de verkoop gegaan met 7.50
Vandaag is daarvoor al versie 7.52 beschikbaar.

De 7490 heeft 7.51beta en ze zijn al weer met een 7.51inhouse verder gegaan.
Van de 7490 is het spannend, wat ze daar nog in kunnen proppen.
Kan zomaar zijn, dat daar een functie gaat ontbreken vanwege hardware beperkingen.
Zag ook dat er voor een toestel een 7.51 was, die weer ingetrokken is.

In principe is de 5490 ook een speciale 7490.
De kans dat daar een update voor komt is, is heel erg klein omdat die EOS is.

1 like

De 5490 is net als de 5590 wel een bijzonder apparaat.
In beiden zit een dubbele SOC. Dus een main-SOC voor lokaal Ethernet, USB en WebGUI e.d.
En een aparte SOC (met eigen firmware) alleen voor glasvezel.

Voor de 5490 is denk ik dat glasvezelgedeelte het probleem, de rest is indrdaad gelijk aan de 7490.

De SOC rond het glasvezelgedeelte van de 5590 is weer gelijk aan de SOC die in de 5530 zit.
De rest van de 5590 waar de core draait is weer identiek aan de 4060 en Repeater 6000.

Dat kon inderdaad al met iedere 2e Fritz!Box in de Mesh (b.v. de 4060 toevoegen).
Maar als het over DECT gaat dan is de FRITZ!Smart Gateway een stuk goedkoper dan een 4060 (of b.v. 7530AX, dit dan weer niet mer WiFi werkt en alleen als Ethernet Mesh-Client werkt)

De tweede SOC in de x490 is voor WiFi. Glasvezel op de 5490 lijkt vanuit de main-SOC met een ethernet driver te werken en niet heel spannend te zijn van de OS kant.

1 like

Ik zit nog weer te kijken naar de 5490, je hebt gelijk volgens mij. Geen idee waarom ik dacht dat het anders was.

Is er hier iemand met de FRITZ!Box 5590 die al firmware 7.50 heeft draaien? Zo ja, is het GPON-serienummer veld nog beschikbaar? Deze zou je moeten kunnen vinden via de link “Inhoud” (linksonder het menu) en dan helemaal onderaan de pagina klikken op “FRITZ!Box Support” en vervolgens helemaal onder die pagina zou dit veld moeten staan.

Ik heb nog firmware 7.30 draaien, maar lees dat in de beta versie van de 7.50 dit veld verdwenen zou zijn?! Ik durf daarom nog niet te updaten. Ik heb de fiber vanaf de FTU rechtstreeks op de FRITZ!Box aangesloten d.m.v. de GPON SFP. Om dit te laten werken heb ik het serienummer van de Huawei mediaconverter die ik van Freedom ontvangen heb daar moeten invullen.

Mijn FB5590 heeft nu met versie 7.50 (en daarvoor met de laatste 7.39 BETA) een WiFi-probleem: elke 2 tot 3 dagen houdt WiFi ermee op voor al mijn WiFi-apparaten. Het vreemde is: wel (de)registraties van apparaten, maar geen verbindingen met internet en andere WLAN-apparaten meer. WiFi even uit en dan weer aan zetten met de WLAN-knop bracht WiFi weer terug voor al mijn apparaten. Het beste advies van AVM helpdesk was om WPA2+WPA3 terug te zetten naar WPA2, maar dat ga ik toch maar niet doen. Ik zet nu per schedule WiFi elke nacht een paar minuten uit. Ik ben teleurgesteld dat dit nodig is voor zo’n dure router. :unamused:

Die moet voldoen aan 1TR112

The GPON Serial Number format must be compliant to G.984.3, chapter 9.2.4.1 and must be
hard-coded. Any possibility to change or overwrite the GPON-SN (e.g. via GUI or other) must be
prohibited.

Ja, zie plaatje van de FRITZ!Box 5590 Internationaal met firmware 7.50.
Let wel ik heb er een AON SFP in zitten, maar het GPON-PLOAM/serialnumber veld is aanwezig.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is WPA2 nog steeds de “Default” als je een Fritz!Box uit de verpakking haalt. Ik weet dit zeker bij een FRITZ!Box 7590 met 7.50, als je daar FactoryReset doet, dan is de default “WPA2”, en ook PMF staat uit. Nu je dit zo zegt, ik ga dit nog wel opnieuw testen met de 7.51-Beta (op de 7590, 7490 en 7530AX) en een FactoryReset.

In het begin met met de Labor/Beta van wat later 7.20 werd, hadden ze wel WPA3 (en/of PMF) als default.
Ik had daar toen ook al veel onverklaarbare problemen mee met echt 100% goede Clients. Toen al vrij snel terug gezet naar WPA2. Wellicht zijn inmiddels de meeste kinderziektes zowel bij de FRITZ!Box en Clients (iOS/Android/Windows/Mac) voor WPA3 eruit, maar ik wil momenteel eigenlijk nog steeds niet als proefkonijn dienen, veel te veel factoren waar ik nog geen invloed op heb, bijvoorbeeld: IoT devices op de GuestWi-Fi die toen ook al mijn functionaliteit op de normale Wi-Fi beinvloedden.

@mbsnl Dat stelt me enigszins gerust, want de AVM HD liet toch wel doorschemeren dat het aan mijn apparatuur zou liggen: “oudere iPhones, iPads e.d”, terwijl ik gewoon als techneut (in ruste, dat wel) altijd het beste en het nieuwste “moet” hebben (het houdt me van de straat). Misschien toch maar op naar 7.51 BETA zodra dat verschijnt. :face_with_raised_eyebrow:

@WoSp @mbsnl @Erik Inderdaad ook aanwezig op mijn FB5590 Fiber XGS-PON met 7.50. Ik herinner me dat ik in maart j.l. met een 7.39 BETA geprobeerd heb dit te veranderen naar het “modem-ID” van de FB5590, maar dat werkte niet - dus toen de Freedom HD maar ingeschakeld en dat werkte perfect. :grin:

Dank! Ga ik aankomende week de update doen. :slight_smile:

Ik kon trouwens gewoon het serienummer zoals op de sticker van het doosje van de Huawei staat 1-op-1 overnemen, doosje is niet eens open geweest. Hoefde daarvoor geen conversie o.i.d. te doen. Ik zit op het E-Fiber netwerk met Fiber Operator als belichter.

Ik gebruik trouwens niet de WiFi van de FRITZ!Box, maar heb wat Unifi accesspoints hangen in en rond het huis. Maar ook daarbij herken ik de problemen met WPA3. Op iPhones 14 (hoe nieuw wil je het hebben ;-)) problemen dat WiFi random dood is (moet ik die uit en weer aanzetten in control center) en ook dat ik opeens niet meer kon verbinden (Verkeerd wachtwoord melding). iPhone uitzetten en weer aanzetten en ik had weer verbinding (zonder wachtwoord opnieuw in te voeren). Gebeurde meerdere keren per week, heel irritant. WPA3 weer teruggezet naar WPA2 en niks meer aan de hand. Accesspoints hebben ook allemaal de laatste firmware geĂŻnstalleerd. Ik vind het voorlopig wel prima, WPA2 is, mits goed geconfigureerd, in principe nog steeds gewoon veilig.

1 like

Beveiligingtechnisch moet je eigenlijk minimaal PMF aanzetten icm met WPA2.
Ik denk dat ik dat nu we weer een release versie hebben (7.50) nog maar weer eens ga proberen.

1 like

Klopt, daarom schreef ik ook “mits goed geconfigureerd”. :slight_smile:

1 like

Update: inmiddels de FRITZ!Box 5590 firmware naar 7.50 geupdate, allemaal prima verlopen en GPON SN is ook bij mij inderdaad nog gewoon beschikbaar en werkt. :slight_smile: Nogmaals bedankt!

1 like

Cool! Goed om te weten.
Jij zit dus ook via Fiber Crew?

Nee, ik zit op Fiber Operator netwerk en kreeg daar een Huawei ONT bij. Serienummer van die Huawei ONT heb ik in de FRITZ!Box ingevoerd en daarna werkte de verbinding direct. Ik heb Internet Only met dus GPON SFP direct in de FRITZ!Box (TV heb ik via NLZIET op Apple TV
zou niet meer anders willen). Fiber Crew rechtstreeks op FB met GPON SFP kent zover ik gelezen heb nog wat uitdagingen en is alleen mogelijk met Internet Only
en zelfs dan
garantie tot aan de deur. :confused:

Maar ja, ik kan goed begrijpen dat je wel graag naar FC overstapt, zou ik zelf ook willen als ik in dat gebied zat. Aan de andere kant snap ik ook dat je er liever geen ONT tussen wilt hebben. Met TV van Freedom wordt het dan toch nog even wachten of die ONT voor lief nemen, met Internet Only lijkt het me het proberen/testen waard. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je toch voorlopig die ONT moet gebruiken. :wink: