[FRITZ!Box:] instellen tegen ongewenste bellers

Hallo,
Ik denk dat iedereen wel eens te maken heeft gehad om het Indiase Microsoft “Helpdesk”… Laatste tijd zijn ze weer vreselijk actief en vandaag 3 keer gebeld door die oplichters. :rage:
Nu weet ik dat de nummers die op je display verschijnen gespoofd zijn en dat ze elke keer weer een ander nummer gebruiken. Soms 0208432836, +31118516842, +33583838940, enz, enz. Dus blokkeren in de Fritzbox is daarmee geen optie, maar misschien is er een filter in te stellen dat ik alleen door mij bekende kengetallen kan worden gebeld? En werkt dat ook op gespoofde nummers?
Ik heb de Fritz!box 5490.
Als iemand tips heeft of een goeie Rule om te gebruiken in de Fritz!box, zou ik zeer dankbaar zijn.

m.vr.gr.
Draughtsman

Ik snap de ergernis. Helaas heb ik zo snel niet een oplossing voor. Eigenlijk zou je naar een dienst willen verbinden waar iedereen zulke nummers kan rapporteren en dat elke router hier weer gegevens vandaan kan halen. Zou een goede toevoeging zijn aan wieheeftmijngebeld.nl

Blijft ook ontzettend blij met de dienst van Samsung die iedere dag weer fraude-nummers aangeeft voordat ik ze opneem :see_no_evil:

Je kunt heel Amsterdam blokkeren door 020* op te geven.
Meestal heeft een callcenter een range. je kunt dan 020843* opgeven.
Nummers in het telefoonboek met VIP markering worden nooit gefilterd.

1 like

De ranges om te blokkeren had ik ook al gezien. Ik zoek meer een whitelist methode waarbij ik specifieke nummers kan doorlaten die mij kunnen bellen en waarbij dan de rest geblokkeerd wordt. Ik gebruik de telefoon voornamelijk om uit te bellen.

Ik heb alle mensen waarmee ik bel in het telefoonboek.
Een selecte groep is VIP in de lijst.
In de nacht schakelt de fritzbox de toestellen op “Niet Storen”
Dat gebeurt in de slaapkamer ook vroeger dan in de woonkamer.
Dit is per telefoon toestel instelbaar.
Op dat moment worden alleen de VIP nog doorgelaten.
Ook heb ik een antwoordapparaat dat niet toegewezen is aan een lijn.
Die kun je dan koppelen aan een filter. b.v. alles uit Amsterdam.
Of alles zonder nummerweergave.
Met een beetje creativiteit, is er gigantisch veel instelbaar.

2 likes

Deze Help-Je-Aan-De-Ergenis Helpdesken spoofen hun nummers zelfs tijdens het ‘aanbellen’.

Nummer en Bel-Moment
Vaak wordt je een aantal dagen achter elkaar gebeld ( ongeveer op dezefde tijd waarop je het eerst opnam. )
Als je naar de nummers kijkt, dan valt het volgende op:
de eerste stel cijfers verschillen, en lijken vaak een buitenlands nummer
de laatste 5 of 7 cijfers zijn vaak wèl steeds het zelfde

Zodra jouw Fritz!Box de inkomende oproep blokkeert, dan verandert de bellende instantie ‘tijdens het bellen’ het nummer.
Zo komen ze dan toch nog binnen.

Het werkt veel beter als je de blokkade niet (pas) in jouw Fritz!Box legt, maar bij de provider (Freedom.NL) zèlf.
Er wordt dan geen lijn naar jouw thuis opgebouwd, en nú kunnen ze het meegezonden nummer kennelijk niet veranderen tijdens het bellen.
Vraag
Dus mijn vraag aan Freedom zou wezen:
Kunnen jullie deze bellers over het hele abonnee-bestand blokkeren aan de hand van meer technische info, bijvoorbeeld IP-adres of iets dergelijks?
Dat zou veel mensen helpen.

Blokkeer-Lijst
Zelf keek ik naar welke landen ik wel eens zou bellen, of waarvan ik gebeld zou worden.
Alle overige landcodes had ik bij XS4ALL zèlf laten blokkeren. Vergeet ook het namaak-land 0000 niet.
Daarnaast staat diezelfde lijst ook in mijn Fritz!Box bij Call-Blocks.

Je hoeft niet alle landen te noemen. Als je nooit iets verwacht van 0060 t/m 0069, dan neem je alleen 006 op als prefix.
Landcodes worden regelmatig bijgewerkt op Wikipedia:
NL.Wikipedia.ORG/wiki/Lijst_van_landnummers_in_de_telefonie_op_nummervolgorde

Sinds die tijd heb ik niets meer van “Micro$oft” gehoord.
Ik gun jullie het zelfde.
Drs_W

2 likes

Wat ik het liefst zou zien is dat bellers die niet in mijn telefoonboek staan meteen doorgeleid worden naar een antwoordapparaat van de FRITZ!Box.

Met call-diversions van de Fritz kan je veel, zelfs een actie instellen voor nummers die in een telefoonboek staan. Maar er is geen optie voor nummers die NIET in een telefoonboek staan.

Ik vermoed dat er met de nodige inventiviteit en creativiteit wel een mouw aan te passen is, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.

@Erik

Dus als je creatief omgaat met de funcie “niet storen” en de groep “VIP” kun je ook iedereen blokkeren behalve VIP? Want dan kan ik gewoon een hele lange tijd aanhouden om niet gestoord te worden.

en ja hoor; vanmorgen was het weer raak. Nu had ik een wedstrijdfluitje bij de hand. (just for fun.)
Maar ik heb inmiddels een pagina bij AVM gevonden waar van alles staat over blokkeren van telemarketing en anonieme bellers. Ik ga hiermee aan de slag: helppagina fritzbox 5490
Je kunt tot 5 antwoordapparaten instellen! elk met hun eigen meldtekst.

Doorschakelen naar 0853033033 is ook een optie.

1 like

inmiddels 2 antwoordmachines in de Fritzbox ingesteld; één voor anonieme bellers, die krijgen netjes een aangepast bericht te horen. En je hoeft niet je eigen stem te gebruiken, zoek even naar “txt to speech” en je vindt allerlei online “tekst naar stem” pagina’s. Kun je nog een deftige Brit of zo kiezen. En een antwoordmachine die gebruik maakt van een telefoonboek van geblokkeerde nummers. Daarnaast Call Blocks ingevoerd van 00* e.d. Heb je nummers in het buitenland die je wel mogen bellen, dan kun je voor dat nummer een uitzondering maken.
Even aankijken of dit voldoende is…

Als wilt je weten wat ik als welkomsttekst gebruikt heb:

hallo,
U belt dit nummer met een anoniem nummer.
Wij nemen geen anonieme gesprekken aan.
Mocht u een legitieme connectie met dit nummer hebben,
dan verzoek ik u ons te bereiken via de, bij u bekende, mobiele nummers of email adressen.
einde bericht.

hello,
You are calling this number from a prohibited range of numbers,
If you have a legitimate connection to this number,
then I request that you reach us through the mobile numbers or e-mail addresses known to you.
end of message.

2 likes

Heel grappig.
Engelse tekst uit laten spreken door een Franse stem.
Een “Allo Allo” factor.
:rofl:

Het blijft gewoon een drama, al die telefoon terreur. Ik nam ook nooit anonieme bellers op met m’n oude GSM toestel. Op enig moment werd ik drie keer achter elkaar gebeld met nummer “anoniem” en toen toch maar opgenomen. Bleek het een IC-arts te zijn met een status update over m’n moeder dat het ineens heel slecht ging.
En zo lijden de ‘goeden’ onder de ‘kwaden’ :imp:

Ik heb inmiddels succesvol getest met de optie “Do not Disturb” en het “whitelisten” (aanduiding VIP in telefoonboek) en dat werkt wel. Ik heb de optie om gebeld te worden een hele kleine marge gegeven, nl in het weekend gedurende een uurtje en alles wat geen VIP is komt er niet meer doorheen.
Ook heb ik push notificaties aangezet zodat ik een mail ontvang voor gemiste oproepen. Het zal van de omstandigheden afhangen in hoeverre dit voor anderen toepasbaar is. Belangrijke diensten hebben mijn 06 nummer dus die kunnen altijd bellen. Ik gebruik de vaste telefoon voornamelijk om uit te bellen naar ‘mensen in problemen’ en die hebben nummerweergave nodig.

1 like

Het mooiste zou zijn dat de Fritzbox ook met een whitelist zou werken. :thinking: Dan kun je toch iemand laten bellen die in een geblokte reeks zit.
Ik heb er nu 2 antwoordapparaten erin staan, één voor de anonieme en een voor de geblokte nummers. Voor de geblokte nummers gebruik ik een extra telefoonboek, waar je ook reeksen in kunt zetten! dus 00* e.d. werkt ook. (getest met een gedeelte van mijn mobiel nummer en dat werkt) Voordeel boven blocken is, dat de beller een reden te horen krijgt waarom hij niet wordt verbonden EN je ziet in de Call list (wel even Enable aanvinken) wat er gebeld heeft en naar welk antwoordapparaat het is gegaan.
Je kunt dan eventueel dat nummer terugbellen.
Maar ik ga toch eens AVM contacten over de wens van een whitelist…

1 like

@draughtsman

Dat lijkt mij een goed plan :+1: want het is teveel gericht op alleen maar blokkeren van nummers.

Het probleem speelt ook alleen bij ingaand.
Uitgaand werkt “Dialing Rules” als white list.

Ik heb AVM al een idee gestuurd, maar 1 wensende klant is niet voldoende voor een aanpassing.

1 like

ik heb ze nu in ieder geval een mailtje gestuurd met de wens voor een whitelist. Ben benieuwd…

Inmiddels antwoord van AVM gehad: zij adviseren om de “important person” vinkje te gebruiken.

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.
U heeft volgens mij alles goed configureert. Maar nu wilt u ook graag uitzonderingen configureren.
In de volgende handleiding uit onze knowledge base vind je gedetailleerde informatie voor je supportaanvraag:

Uitzonderingen voor bepaalde bellers configureren

Als je een reeks van telefoonnummers hebt geblokkeerd voor inkomende oproepen, kun je in het telefoonboek uitzonderingen configureren voor bepaalde bellers. Ondanks blokkering kunnen deze personen je dan toch bellen:

  1. Klik in de [gebruikersinterface van de FRITZ!Box] op “Telephony”.
  2. Klik in het menu “Telephony” op “Telephone Book”.
  3. Klik op de knop (Bewerken) bij de telefoonboekvermelding van de beller.
  4. Schakel de optie “Important person” in. De optie is alleen beschikbaar in telefoonboeken van de FRITZ!Box en bij telefoonboeken van Google.
  5. Klik op “OK” om de instellingen op te slaan.

dus een soort whitelisting, alleen heb je dan niets meer aan je do not disturb-functie…

De antwoordapparaten hebben al vangst:

Maar vanmorgen om 08:15 belde weer zo’n klojo met een netnummer 026…

1 like

Ik heb in mijn fritzfon voor sommige een eigen beltoon.
En niet iedereen belt naar hetzelfde nummer.
De minst belangrijke telefoontjes hebben de rustigste beltoon.