[FRITZ!Box:] instellen tegen ongewenste bellers

@draughtsman

Dat lijkt mij een goed plan :+1: want het is teveel gericht op alleen maar blokkeren van nummers.

Het probleem speelt ook alleen bij ingaand.
Uitgaand werkt “Dialing Rules” als white list.

Ik heb AVM al een idee gestuurd, maar 1 wensende klant is niet voldoende voor een aanpassing.

1 like

ik heb ze nu in ieder geval een mailtje gestuurd met de wens voor een whitelist. Ben benieuwd…

Inmiddels antwoord van AVM gehad: zij adviseren om de “important person” vinkje te gebruiken.

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.
U heeft volgens mij alles goed configureert. Maar nu wilt u ook graag uitzonderingen configureren.
In de volgende handleiding uit onze knowledge base vind je gedetailleerde informatie voor je supportaanvraag:

Uitzonderingen voor bepaalde bellers configureren

Als je een reeks van telefoonnummers hebt geblokkeerd voor inkomende oproepen, kun je in het telefoonboek uitzonderingen configureren voor bepaalde bellers. Ondanks blokkering kunnen deze personen je dan toch bellen:

  1. Klik in de [gebruikersinterface van de FRITZ!Box] op “Telephony”.
  2. Klik in het menu “Telephony” op “Telephone Book”.
  3. Klik op de knop (Bewerken) bij de telefoonboekvermelding van de beller.
  4. Schakel de optie “Important person” in. De optie is alleen beschikbaar in telefoonboeken van de FRITZ!Box en bij telefoonboeken van Google.
  5. Klik op “OK” om de instellingen op te slaan.

dus een soort whitelisting, alleen heb je dan niets meer aan je do not disturb-functie…

De antwoordapparaten hebben al vangst:

Maar vanmorgen om 08:15 belde weer zo’n klojo met een netnummer 026…

1 like

Ik heb in mijn fritzfon voor sommige een eigen beltoon.
En niet iedereen belt naar hetzelfde nummer.
De minst belangrijke telefoontjes hebben de rustigste beltoon.

Als je telefoonnummer “0” en “Anoniem” blokkeert dan komt er toch ook niets meer doorheen? En dan de personen/bedrijven die mogen bellen whitelisten in het telefoonboek. En als je dit zou doen (nog niet zelf getest) krijgt de bellende partij die je blokkeert daar dan een melding van of gaat voor die partij gewoon de telefoon over. Een melding zou bijvoorbeeld kunnen zijn: dit nummer is geblokkeerd. Voorlopig is het hier nog heel rustig met de “Do not Disturb” instelling en de VIP’s in het telefoonboek.

Dat klopt en ik neem aan dat de beller geen melding krijgt. Kun je uitproberen door je mobiel even te blokken en dan daarmee je vaste nummer te bellen. Ik vindt het wel prettig om te zien wie er gebeld heeft en daarom heb ik die antwoordapparaten ingesteld.

De fritzbox stuurt een 480 als response.(Temporarily Unavailable)
Voor ingaand, vergeet niet de * achter de 0

Dit heb ik getest met de “Do not Disturb” optie met m’n mobiel zonder nummerweergave. Op de mobiel klinkt het dan alsof het toestel overgaat maar de telefoon waarnaar ik bel blijft dan stil. Vervolgens krijg ik dan een pushmail waarin staat dat nummer “anoniem” gebeld heeft. Zo kan ik dus wel volgen wie er gebeld heeft. Als dat iemand is die mij moet bellen dan voeg ik dat nummer gewoon toe aan het telefoonboek met een VIP-instelling.

Dank voor de info. De * achter de 0 wist ik niet. :upside_down_face:

ik heb het nu uitgebreid getest, maar het werkt niet zoals AVM dat zegt.
Deze procedures heb ik bij mij getest:
1.
Call Handling, Prohibited numbers: 0639* ingevoerd.
Werkt NIET: passende 06-nummers kunnen gewoon bellen.
Maakt ook niet uit of 06-nummer in telefoonboek staat of niet; nummer komt altijd door.
Prohibited Calls werkt alleen met gehele nummers. (tenminste mijn ervaring)

Call Diversion via telefoonboek naar antwoordapparaat: met 0639*
06nummers gaat ALTIJD naar antwoordapparaat, ook al staat 06nummer in telefoonboek en/of Important.

Dat betekent dat als ik 020* omleid naar antwoordapparaat, dan kan kan ik geen uitzondering maken voor een nummer die ik geheel in telefoonboek heb staan…

Wat wil ik: wildcard nummers, zoals 020* omleiden naar antwoordapparaat, maar 020-1234567 in het telefoonboek moet WEL kunnen bellen. Dus whitelisten.
En ik wil kunnen omleiden naar antwoordapparaat, zodat de beller hoort waarom hij niet wordt opgenomen.

Het werkt met de nummers zoals ze in de ‘Call List’ komen.
Is 021 jouw eigen regio. Zal 0212345678 als 2345678 gezien worden.
Dan moet je dus 234* moeten filteren.
(recent getest)

Uitgaand is ‘Dialing Rules’ de ‘white list’

Hmm, zijn ze zeker nu de rest van Nederland aan het bellen. (hier is het weer even rustig, laatste was 23 november: 0162239104)

Ik ben inmiddels zeer netjes te woord gestaan via het helpdesk van AVM Service. Het whitelisten van telefoonboeken werkt niet met de Fritz!box, maar…het voorstel is doorgestuurd naar het productmanagement, dus ik heb goede hoop dat het 'n keer mogelijk zal zijn.

reactie AVM:

ik heb vandaag een antwoord voor je ontvangen.

Dat wat je wilt doen, zal niet werken met de FRITZ!Box.
We schrijven hier wel: Doorschakeling in FRITZ!Box configureren

Dat de belangrijk personen die zijn gedefinieerd als “important persons” hier zullen werken:

Bij sommige doorschakelingen worden oproepen van contacten die in je telefoonboek zijn gedefinieerd als “important persons”, doorgestuurd als parallelle oproep. Als bijvoorbeeld alle oproepen onmiddellijk worden doorgeschakeld, gaan alle telefoons evengoed over bij oproepen van deze bellers.

Dit gebeurt echter alleen als het gesprek onmiddellijk wordt doorgeschakeld naar een apart telefoonnummer. Dit komt niet voor bij oproepers-ID-gebaseerde doorschakeling. In het geval van een doorschakeling op basis van nevenaansluiting heeft het doorschakelen van oproepen ook een hogere prioriteit.

Ik heb je voorstel voor verbetering doorgestuurd aan ons productmanagement.

Bij de verdere ontwikkeling van onze producten staan de wensen en behoeften van onze klanten altijd centraal; in het verleden hebben we al tal van voorstellen voor verbetering kunnen implementeren.

Verdere feedback en voorstellen voor verbetering voor FRITZ!-Producten kun je ons ook sturen via het feedbackformulier op onze website.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Alex Philippo (AVM Support)

1 like

In 7.24 zijn ze wel aan het testen met bellen naar groepen.
Kun je straks zelf meerdere mensen tegelijk lastig vallen.

Ik zag een nieuwe video over dit onderwerp.
https://youtu.be/vP1mZWYrhlg (Duits)

In de reacties zag ik al, dat er een vervolg komt over dit onderwerp.

In het verleden merkte ik een verschil tussen het blokkeren in de FritzBox en het blokkeren bij de provider:

  • blokkeren in de Fritz zorgt er voor dat-ie ‘niet overgaat’ maar er is wel contact
    ( ik merkte dat een beller tijdens het bellen het ‘origin-nummer’ veranderde van een buitenlands nummer naar een NL-nummer ! ) en toen mocht-ie natuurlijk wèl binnen van mijn Fritz

  • blokkeren bij de provider heeft als voordeel, dat jouw Fritz niet wordt bereikt; de blacklist-beller krijgt een terugkoppeling dat het gebelde-nummer niet bestaat. Na een aantal keren halen ze jouw nummer gewoon uit de lijst.

Bij VoIP.Freedom kan ik niet vinden waar ik dat dáár kan instellen,
dus nu moet Fritz weer het werk doen.

Ik zat even te neuzen in een Duitse webshop.
Blijkbaar verkopen ze in daar abonnementen op filters.
https://www.tellows.de/c/about-tellows-de/einrichtung-des-tellows-anrufschutzes-fuer-die-fritzbox/#kurzanleitung

1 like

@Erik en @anon17744841 :
je koopt bij Tellows.DE een abonnement op een (ingevulde) blokkeer-lijst.
Via een aan-te-maken gebruiker TellowsFritz wordt gewoon regelmatig een ververste blokkeerlijst in jouw Fritz modem geïmporteerd. (Daarom is het geen zaak voor modem-leverancier AVM zelf)

Misschien zit er een functie bij in, dat jij een nog-niet-genoemd gegeven ook als “vervelend” kan aangeven. Vergelijk het met wat wij kennen met de knop [dit-is-SPAM] in mailprogramma’s.

In de Fritz zèlf kun jij redelijk instellen wàt de gebruiker TellowsFritz mag doen; maar die moet in ieder geval de telefoon-blacklist kunnen wijzigen.

Eigen tip:
we kunnen ook een Community-item beginnen, waarin wij samen zo een lijst gaan samenstellen. Heeft iemand hier zin in ?!?

Iets samen doen lijkt me altijd goed, maar in mijn geval zijn de spambellers 99% de Indiase helpdesks die elke keer een ander nummer spoofen. Tot nu toe heb ik één energiebespaar-beller in mijn blacklist staan.

Ik hoop echt dat AVM spoed maakt met de whitelist mogelijkheid…

Voor Duitsland zit er wel standaard een woonplaats lijst in de fritzbox.
Bij een onbekend nummer komt dan de woonplaats van het kengetal te staan.
Dat heeft wel eens per vergis aan gestaan in een bèta versie.
Zag toen Duitse plaatsnamen op de telefoon.
AVM heeft Nederlands eigenlijk nooit voltooid voor de fritzbox.