[FRITZ!Box:] Labor/Beta/Plus Firmware

Voor de 1750E is er nu ook een update in de test.
Voor veel nieuwere repeaters is het al in een verder stadium.
Hier worden ook WiFi problemen opgelost.

Met de 7590(AX) zijn ze al met 7.90 aan het testen.
Op weg naar OS8 zo te zien.

Waar kan ik die vinden? Ze staan niet in FRITZ! Labor | AVM Deutschland of in download.avm.de

Ik weet niet welke je zoekt?
Let wel op…Deze 1750E is INHAUS (dus de versie voor beta)

download.avm.de/inhaus/WU22PSQ19/1750E/FRITZ.Box_WLAN_Repeater_1750E-07.31-111633-Inhaus.image

Er zijn 7.90 beta’s voor de 7590, 7590AX
Deze zijn nog erg buggy. Geen aanrader.

Toch grappig dat er een verschil zit in de Duitse en het Engelse Lab.

FRITZ! Lab | AVM International (hier nog niet te vinden)
FRITZ! Labor | AVM Deutschland (hier wel)

Terwijl het volgens mij op de Duitse website ook de internationale versie betreft

Ik zie wat je bedoelt. :slight_smile:

Toegegeven… hij is (was, want hij doet geen Mesh meer) als mesh repeater ingesteld, maar meestal zijn de Labor versies wel iets verder dan dit.

Voor de 5590/7.90 is nu een beta uitgekomen.
Hij staat op dit moment nog niet op de webpagina.

https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/FRITZ.Box_5590_Fiber_Labor_113227.zip

Op de Duitse website van AVM staat het nu wel als Labor versie.
https://avm.de/fritz-labor/

Ik zie in 7.90 nu ook weer instellingen bij gasten.
Je kunt ze een eigen naam geven en rechten aan passen.
IP vast zetten geeft een foutmelding.

Er kwam net een update voor de 5590 113465
Hierin een nieuwe Online Monitor met veel meer mogelijkheden.

Nog iets dat nieuw is in de beta versie.
De wifi grafiek over het gebruik.
De taal staat wel op Engels, blijkbaar is dit nog niet volledig vertaald.

5590 7.90_113706 Bèta.
7590, 7590AX, 7530 hebben ook een bèta update.

Wat er o.a. nieuw is:
Routines voor de smart apparaten kunnen nu ook met tijd gestuurd worden.
Bijvoorbeeld je lampen dimmen na 22:00
En dan later automatisch uit laten gaan.

5590 / 7.90_113900

Veel problemen.

Grootste probleem, mijn laptop kon geen wifi verbinding meer maken.
Bevestigd Vermoed een WPA3 dingetje.
Ik heb een recover uitgevoerd.

Geen problemen nog gemerkt met laatste beta firmware voor de 5590, maar ik gebruik ook geen WPA3. Alleen de taal is nog afwisselend Duits en Nederlands.

Dat met die taal kan lang aanhouden.
Ik heb het ding op Engels staan, is ook 2 talen door elkaar.
Nederlands al lang niet gebruikt, spreekt het menu van het antwoordapparaat al Nederlands?

Ik gebruik antwoordapparaat niet, maar de pagina met instellingen staan in het Nederlands

5590 7.90_114025 BETA

WPA3 werkt hier weer.

Info

Improvements of FRITZ!OS within FRITZ!Labor

Internet:

• Change VPN: The SHA-1 hashing algorithm is still supported in IPSec (IKEv1) for reasons of compatibility
  • Fixed Blue marking on the selected area of “Online Monitor” in the menu disappeared when switching to the “Individual Devices” view
  • Fixed Regardless of the subnet mask, only the last octet of the IPv4 address could be changed in the IPv4 settings for network devices
  • Fixed Under certain conditions it was not possible to establish WireGuardÂŽ VPN connections when the FRITZ!Box was operated on an external modem or router on DS Lite connections
  • Fixed Under some circumstances, manually configured DNS servers with DoT enabled (DNS over TLS) were not displayed in the Online Monitor
  • Fixed VPN connections could not be established via IPSec IKEv2 from Android devices to the FRITZ!Box

Wi-Fi:

• Fixed WPA2/WPA3 Interoperability to certain devices improved

Home Network:

• Fixed In the details of guest devices it appeared as if the IP settings could be changed
  • Fixed When activating or deactivating guest access, devices using the Wi-Fi guest access were not displayed correctly in the tables of network devices until the page was refreshed

System:

• Change The “Calls”, “Home Network Devices” and “Convenience Functions” areas on the “Overview” page have been shortened and rearranged
  • Improved Stability

Na de laatste update is de verbinding met de Growatt Datalogger van de zonnepanelen verbroken . Het lukt ook niet meer om dat te herstellen.

Dit zijn de dingen, waar ik op let als het mis gaat.

Als de aanmelding mislukt, moet je wel het apparaat verwijderen uit het netwerk overzicht.
En bij wifi het mac adres verwijderen uit de lijst met mislukte pogingen.
En kijken dat de toestemming voor nieuwe apparaten wel aan staat.
Dan pas een nieuwe poging doen.