[FRITZ!Box:] nieuwe Fritzbox 5530 voor glasvezel

In ##fritzbox op Freenode is men geïnteresseerd in support data van de nieuwe 5530 ten behoeve van BoxMatrix. Op de site staat ook informatie: https://boxmatrix.info/wiki/Supportdata-Probes

Misschien een idee voor Freedom om een omruilactie te starten voor wie een 5530 wil hebben en de ingeleverde 5490’s te leveren aan nieuwe klanten die graag een USB-poort op de FRITZ!Box willen hebben?

ISDN is vorig jaar definitief afgebroken, na een aktieve afbouw periode van 2 jaar.

Cambrium zou het moeten kunnen leveren, ze hadden ooit op 10/10 een 10Gbps day.

Het gaat om de S0 bus op de Fritzbox. Ik heb hier ISDN toestellen liggen die daarmee prima werken.

1 like

Zolang hier nog een NTU zit wil ik die 5530 helemaal niet.
Op storing na zelf verwijderen zit een boete, dat risico neem ik niet.
Met de kennis dat de/mijn 5490 binnenkort een EOM krijgt.(bron:avm)
Vraag ik me af hoe mijn aansluiting in de toekomst wordt?
Als de 5530 de betere oplossing is, wil ik best van dat rare kastje af.
En die NTU heeft ook niet het eeuwige leven, de vorige is 5 geworden.

Wat ook op valt, dat avm geen datums meer op de EOS/EOM site heeft staan.

2 likes

Geen haar op m’n hoofd die dat nu durft tegen te spreken :rofl:

Lang leve DYMO LabelWriter !
Geweldig om te zien zo, kan echt genieten van dit soort foto’s.

Ik hoop dat AVM eerdaags met een “5590” komt: een 6590 voor glas, dwz een topmodel met alle toeters en bellen, zoals in de vorige generatie de 5490. Ik heb deze ook 3 jaar gehad, maar deze is door XS4all omgeruild voor een 7590 toen er teveel performance problemen kwamen.

Zelf heb ik de electronica eruit gehaald en een verloopje op het glas gezet en de glasvezel die ik van freedom heb gekregen er opgeklikt… De glasvezel door het gat wat vrijgekomen is in de kap het glasvezel doorgevoerd en vervolgen keurig de andere zijde in de 5490 geduwd. Het is een klusje van niets, zo gebeurt.

Er wordt gesproken over een blauwe en groene glasvezel aansluiting! Wat is het verschil? Ik heb zelf een groene aansluiting op mij 5530! Zit het verschil in performance oid?

De groene vezel is 15° schuin.
apc
Dit verminderd reflecties en geeft daardoor een betere prestatie.
var
De 4 gangbare varianten. LC en SC
De tweede zit in de 5530 en de derde in de 5490

2 likes

En nu dus ook een 5590:

Zou dit dan de toekomstige Freedom router zijn voor XGS.PON - KPN WBA om rechtstreeks aan te sluiten op glas?

1 like

De XGS.PON+ voor Fritzbox lijkt nu beschikbaar te komen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/71110510#71110510

Ik hoop het wel want de 5530 ontbeert een aantal functies die ik in gebruik heb op mijn huidige Fritz!box: geen Fritz!NAS, geen Dect (telefonie/smart-home) en slechts 3 LAN poorten

Bij een collega ISP hebben ze de FB 5590 met XGS.PON al werkend met KPN WBA. Ik heb de vraag uitstaan bij Freedom, maar nog geen duidelijkheid hoever Freedom er nu mee is.

Effe nalezen aub: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Geen NAS vanwege geen USB connector maar de rest wel.

Op die pagina staat ook het artikelnummer: 20002959 (met FRITZ!SFP XGS-PON)

Er is nu een nieuwsbrief rondgegaan van AVM dat de 5590 nu algemeen verkrijgbaar is.(DL)

Ik heb bericht van de Fritzshop dat de levering van de 5590 vertraagd is. Ze verwachten ook dat de 5590 geschikt is voor xgspon en dat de losse module voor xgspon niet meer nodig is.

Er gaan ook geruchten over een 2e model 5590 met HW273

Wat is HW273? Wat zou dan het verschil zijn met het 1e model 5590?