[FRITZ!Box:] nieuwe Fritzbox 5530 voor glasvezel

Iedere fritzbox heeft een hardware nummer.
Het huidige model is HW272 en staat omschreven als ARM Linux
Het nieuwe model is HW273 en staat omschreven als PRX Linux

De 7520 heeft ook zoiets, op dit moment.

Dit komt wel vaker voor bij AVM
Dan is er ineens heel stiekem een nieuwe uitvoering.
De 7590AX heeft bijvoorbeeld een nieuwe behuizing gehad met meer ventilatie.

bron

Fritz! heeft ook een uitleg over de nieuwe FB5590 op YouTube gezet (in het Duits)

(kijk uit, je opent met bovenstaande link een Google dienst)

Ik lees nu dat de beide hardware nummers betrekking hebben op de dezelfde 5590.
De firmware voor de 5590 bestaat uit 2 delen.
Als gewone gebruiker, zie je daar niets van.

De hardware van de 5590 bestaat ook uit 2 SoCs.

  • Als eerste het gedeelte dat te interfacing doet naar de glasvezel/spf. De SoC en hardware daar rond omheen is identiek aan die in de 5530. Betreft hier dus net als in de 5530 de MaxLinear PRX321
  • Als tweede alle overige hardware: dect/wifi/usb/ethernet/2.5gbit/wan/analoge-voice-poorten. Daar is de SoC en hardware grotendeels gelijk aan wat er in de Fritz!Box 4060 zit (of gedeeltelijk gelijk aan de Fritz!Repeater 6000). Er zitten wat verschillende in WiFi chips, maar SoC+WiFi is allemaal van Qualcomm.

De hardware voor de x490+5491 modellen bestaat ook uit 2 SoCs, maar dan is de tweede SoC voor de WiFi. De 5590 (wellicht x590?) heeft dus een nieuwe scheiding.

Heb je toevallig enig idee of dit enigszins op hardware lijkt die al in OpenWRT wordt ondersteund? (Lijkt er op het eerste oog niet op.)

1 like

Leuk te weten over de 5490/5491. Nooit in verdiept in die tijd.

Volgens mij zit er in de 5590, 4060 en Repeater 6000 een 4-Core Qualcomm Cortex A53.
En in de 5590 dus ook nog een MaxLinear MIPS voor de SFP aansturing.

Geen idee of OpenWrt dat ondersteund. En of dat interessant is om dan te ondersteunen (qua volume/aantal), want de populaire 7590 (ook MIPS) staat bijvoorbeeld niet in de hardware-lijst op de OpenWrt site en die hardware komt uit 2017.

2 likes

Ik las ergens dat de Fritz Repeater 6000 weer van de 3000 variant was afgeleid, die wordt wel genoemd:
https://openwrt.org/toh/hwdata/avm/avm_fritz_repeater_3000

Ja voorlopig lijkt oudere hardware van AVM geschikter als het op OpenWRT aankomt. Met name aan de x490 versies wordt nu wel doorgesleuteld.

Met de OpenWRT ondersteuning die nu ontwikkeld wordt, komt het juist ook naar voren. Er draaien dan twee losse OpenWRT instanties, één op de Lantiq SoC and één op de Atheros SoC.

1 like

3000 en 6000 inderdaad beiden op Qualcomm gebaseerd,
6000 natuurlijk wel veel geavanceerder met 2.5Gbit UTP poort en WiFi 6, en alle 3 Radio’s 4x4.
Tegenover de 3000 op 1Gbit UTP, WiFi 5 en 2 Radios met 2x2 en 1 Radio met 4x4.

1 like

Heb hier overigens al weer een aantal maanden (sinds mei) de 5590 draaien. Geimproteerd uit Duitsland toen hij daar beschikbaar kwam, aangesloten en draaien maar. Freedom profiel stond er zelfs in.

Heb de 5530 van Freedom nu in dienst als Mesh repeater, bedraad via 2.5Gb LAN over ~30 meter CAT5 uit 2006. Werkt allemaal super.

5590 is wel veel meer een topmodel zoals de 7590 en 7490 dat ook zijn/waren. De 5530 is qua SoC en mogelijkheden een stuk trager en echt een middenmoter. Voornamelijk omdat, zoals al besproken in dit topic, bij de 5530 alles op een PRX32x draait terwijl de 5590 die alleen gebruikt voor het glas gedeelte en een eigen SoC met een quad core A53 heeft voor het OS. Dezelfde SoC zit ook in de 6000 repeater en 4060.

Voorbeeld wat je daar van gaat merken: In FW 7.39 komt bijvoorbeeld Wireguard beschikbaar als VPN ipv IPSeC wat een hele fijne feature is. Wat ik alleen lees is dat de 5530 SoC daar te traag voor is en je maar ~30 a 40 Mbit haalt terwijl de 4060 (zelfde SoC als de 5590) rond de 850Mbit zit op 1Gbit glas.

Zou dus mooi zijn als Freedom de 5590 aan gaat bieden. Dat is de echte tegenhanger van de 7590 DSL.

3 likes

Dit is geweldig nieuws!! IPsec (met de Fritzboxen) was nogal een bende lijkt het (1) en ik kon het ook niet lekker op gang krijgen tussen een Fritzbox en OpenWRT (Fritz OS & Turris OS). Ik heb nog niet naar Wireguard gekeken, maar hopelijk is het makkelijker in te richten. De performance vind ik minder spannend dan dat überhaupt werkt en veilig is :slight_smile:

(1) “The ciphers they implement are all considered insecure or deprecated” AVM FRITZ (FRITZ!Box, ...) brand devices - strongSwan

Wireguard is minder dynamisch, en bespaart daardoor op het aantal roundtrips die nodig zijn v oor het opzetten van een verbinding.
(feitelijk heb je een (1) round trip nodig.).
Daarnaast is de poort ook veilig tegen portscans, omdat wireguard uitsluitend reageert op geldige pakketten.

Op Mobieltjes zul je zien dat het batterij tijd aanzienlijk verlengt tov. ipsec/openvpn.
IPSEC is in principe de beste tunnelling omdat het GEEN van de IP-specs overtreed.
UDP based tunnels zijn 2nd best omdat in ieder geval de packet eigenschappen bewaard blijven
TCP based tunnels zijn een ramp. (TCP door TCP kan alleen goed gaan als er geen packet loss is…)

1 like

Ik ben benieuwd wanneer de firmware 7.50 gaat uitkomen. AVM roept al maanden binnen een paar weken. En vreemd dat er geen beta versie beschikbaar komt voor testers.

Die beta versie heet 7.39 en is de op de website van AVM beschikbaar via het tabje Fritz!LAB helaas op dit moment nog niet voor de 5530. Er worden nog steeds nieuwe versies van 7.39 aangeboden, dus kennelijk waren de vorige beta versies nog niet goed genoeg.

Het is meer een limiet van wat men bij AVM parallel kan testen en wat verstandig is.
Ik gebruik de laatste versies van 7.39 totop de dag van vandaag. Getest met de 7590 (Freedom verbinding), 6690 (Ziggo verbinding) en 7530AX (Freedom verbinding).

Ik heb ook nog een 4060 (Ziggo verbinding) en 6000 (Repeater), en die hebben de beta nog niet. De 4060 en 6000 hebben overigens dezelfde CPU/Memory/Storage hoofd-chips als de 5590 en bijna dezelfde Wi-FI chips als de 5590. De 5590 heeft daarnaast een dubbele chipset, waarvan een deel ook in de 5530 zit.
Ik verwacht dus na de release van 7.50, dat men vol op de 5530/5590/4060 en 6000 gaat intzetten. Gewoon een kwestie van handjes.

Voor de 7490 zal het afwachten zijn, wat er wel en wat er niet in komt. Ik heb de 7490 tot begin dit jaar gebruikt, maar je zag gewoon dat die het met 7.20 al moeilijk had qua performance. Wellicht dus dat WireShark niet in de 7490 bijvoorbeeld. De 5590/4060 en 6000 zijn juist weer extra krachtig, komen daar wellicht nog extra features?

Er zijn al voorspellingen gedaan aan de hand van activiteiten van AVM.
Ik verwacht het, net voor de kerstdagen.

Van de 7490 hebben ze ook al de uitspraak gedaan, dat ze goed moeten testen of 7.50 wel haalbaar is.
Ook de 1750E is ook een model met te weinig geheugen voor extra’s.

1 like