[FRITZ!Box:] Release firmware

Nou maakt dat ook niet heel veel meer uit met een switch die alles toch per packet buffert en het dan op line-speed verder stuurt.

Zo geeft een 10 Mbps of 100 Mbps device ook geen merkbare vertraging op voor de rest, zelfs al zou dat device 100% van de tijd bezig zijn met data versturen (of ontvangen)

Op 2:17 in die video staat er een mooi overzicht en daar staat ook 160 MHz kanaal-breedte genoemd.

Best wel vreemd dat ik dat dan hier niet voor elkaar krijg.
Weet trouwens niet wat die “zero wait DFS” is en ik heb wel een paar DFS-gerelateerde log-meldingen:

B C D
09.03.26 18:09:29 5 GHz band cannot be used for 1 min. on the selected channel 36-64 (5.180-5.320 GHz) because of check for higher-priority users (e.g. radar).
09.03.26 12:26:58 Radar was detected on channel 52 (frequency 5.260 GHz) or a shared channel; channel switched automatically because of higher-priority user.
09.03.26 12:09:22 5 GHz band cannot be used for 1 min. on the selected channel 36-64 (5.180-5.320 GHz) because of check for higher-priority users (e.g. radar).
09.03.26 12:09:11 5 GHz band cannot be used for 10 min. on the selected channel 100-128 (5.500-5.640 GHz) because of check for higher-priority users (e.g. radar).

Wellicht dat dat ook verband zou kunnen hebben met het niet kunnen gebruiken van 160 MHz, omdat je met 160 MHz altijd te maken hebt met DFS-kanalen op de 5 GHz. (80+80 zou wellicht nog kunnen zonder DFS-kanalen te gebruiken, maar volgens mij kan de 2700 dat niet)

Edit:

Hmm ik denk dat het wel iets met DFS allemaal van doen heeft.
Had zonet een 2400 Mbps verbinding en toen haalde ik zo’n 800 - 850 Mbps aan doorvoer.
En volgende moment was de 5 GHz WiFi compleet onbereikbaar. Alleen 2.4 GHz WiFi was beschikbaar.

En ja hoor, in de logs:

Zero wait DFS
Radar heeft prioriteit in het DFS gebied.
Zodra deze aanwezig zijn, mogen deze kanalen niet worden gebruikt voor wifi.

Een DFS onderzoek duurt 10 minuten.
Bij Zero wait, blijft de wifi beschikbaar op kanaal 36-48 tijdens het onderzoek.

Bij de 2700 is dit afwezig in de chipset en schakelt het hele 5 GHz module uit.
De grotere modellen hebben een dubbele wifi op 5 Ghz.
Segment 1 en 2 zijn dan gescheiden.

Het vermogen voor de 3 units is ook 100mW / 200mW / 1000mW
Waarbij alleen het eerste segment buitenhuis gebruikt mag worden.

Nou dat is dus best wel een dingetje, dat de 5 GHz WiFi dus echt niet beschikbaar is als er een DFS signaal is gezien.

In eerste instantie zat ik op ch.36 met ‘maar’ 80 MHz. Vermoedelijk dus omdat er toen ook al radar-achtige signalen gezien waren.

Later kreeg ik dus wel een 160 MHz link, maar die was kort erna dus alweer weg en toen was er geen 5 GHz WiFi meer. Dat kan maar zo 10 minuten hebben geduurd.

De 2700 lijkt niets boven ch. 140 te kunnen doen, dus alles boven ch. 36 is eigenlijk onbruikbaar in de praktijk en 160 MHz dus ook.

Valt me op dat de 2700 veel meer radar-achtige signalen ziet dan de andere FB repeaters die ik hier heb (1x 3000 buiten, 2x 1750E, 2x 3000AX, 2x 1200AX, Fritzbox 5530 in meterkast)
Ik weet niet of dat wil zeggen dat de 2700 gevoeliger is, of dat de threshold eigenlijk praktisch te laag staat. Zelfs de unit die buiten staat (onder afdak) heeft maar 2x radar gezien vanochtend op tijden dat de 2700 niets zag en voor de rest in de afgelopen 4 dagen niets. De 2700 in de afgelopen 20 uur dus al 8x.

Die detecties in de logs in de ‘tuin’ unit komt aardig overeen met de 2x dat ik een straaljager hoorde overvliegen. (vrijwel geen vliegverkeer hier, dus dat valt op)

Ik vermoed dus dat de DFS detectie in de 2700 zeker wat aandacht verdient in de firmware, want op deze manier is het eigenlijk onbruikbaar.

Je kunt in de 2700 ook niet instellen of je 160 MHz wilt toestaan of niet.

DFS is best wel een ding momenteel.
De radar zit o.a. in neuzen van vliegtuigen.
Ik heb er ook meer last van, als de groene mannetjes weer bezig zijn in de buurt.
Het toegangspunt dat de minste buren ziet, blijft dan wel aan.

Mijn 7590 krijgt net 8.25 binnen. De Online Monitor is wat gepimpt.

PSA: als je een nieuwe aansluiting / nieuwe FRITZ!Box hebt gekregen, dan wel even handmatig op de update knop drukken. Ik had automatisch updaten aan staan, maar na een week zat ik nog steeds op FRITZ!OS 07.81 terwijl FRITZ!OS 8.20 toch al een tijdje beschikbaar is voor de FRITZ!Box 5530 Fiber (sinds 03-Sep-2025 volgens download.avm.de/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/other/fritz.os/info_en.txt).

Op deze community lees ik dat de “Automatische-Update” niet werkt over een te groot gat heen;
07.81 en 08.20 liggen kennelijk een eind uit elkaar.

Dus een goede tip van jou om het de eerste keer in de FritzBox het zoeken handmatig aan te slingeren:
=-> Menu =-> Systeem =-> Update

Dan forceer je het nu zoeken naar de nieuwste versie;
na installatie hiervan gaat automatisch zoeken weer goed.

1200/2400/3000 zijn nu op 8.25

Ik had de Fritz Repeater 2700 op de laatste beta draaien.
Echter deze probeerde zichzelf steeds weer te updaten naar de labor build en na de zogenaamde succesvolle update draaide 'ie nog steeds dezelfde versie. Elke nacht weer.

Gisteravond dus handmatig naar de laatste labor versie bijgewerkt door de fw te downloaden en handmatig te flashen (via de web-interface, geen schroevendraaier enzo aan te pas gekomen :slight_smile: )

ik zie geen update naar 8.25 voor de repeater 2400

Er is voor de 2400 geen Duitse versie, dus deze is oké.

of gewoon deze (other, 8.25, sinds 27/5), toch?

Wat mij betreft mogen ze met die dubbele onzin stoppen.
Meeste modellen hebben geen verschil in die bestanden.
Het komt voor dat de update, alleen in de DL map staat als hij nieuw is.