Fritz! Homeplug protocol uitschakelen

Hoi,

Misschien dat dit niet hier thuis hoort maar kon even geen andere rubriek vinden.

Aangezien Fritz! het huismerk is van Freedom heb ik de hoop dat hier mensen zijn die een oplossing weten. De Fritz box (in mijn geval een aantal 4060’s) stuurt om de 2 seconden een bericht het netwerk in om homeplug devices te vinden met ethernet type 88e1. Echter, ik gebruik dit niet en ga dat voorlopig ook niet doen.

Nu ben ik beroepshalve voortdurend bezig met embedded network devices en wordt knettergek van al dat ruis in mijn netwerk tijdens het debuggen. Dacht dit even snel uit te kunnen zetten maar er is geen controle mogelijkheid in de Fritz! omgeving.

Hoe kom ik van deze onzin af? enig idee?

Een eerste poging om de config file te modificeren werkt niet bij gebrek aan een juiste CRC hercalculatie voor die 4060. Vind het, overigens, niet echt iets des AVM’s om zo iets door je strot te duwen.

Heb je Freetz-NG overwogen?

Zo te zien ben je niet de enige die hier problemen mee ondervindt. Als ik Google kom ik o.a. dit tegen: Disable Homeplug feature on Fritzbox? - Super User

Een echte oplossing wordt echter niet geboden, hopelijk heb je toch iets aan de informatie.

Ja, dit had ik ook al gevonden, samen met wat oplossingen waarbij ze het via de export/import van de settings doen. Dat laatste heb ik ook geprobeerd maar de scripts die ik vind om de CRC van de aangepaste settings file te berekenen werken niet voor de 4060.

Iig bedankt voor het mee denken.

Fritz-NG is misschien iets. Zal er eens in verdiepen wat voor consequenties dat heeft (support e.d.)

1 like

De oplossing die ik zou bedenken is een apart stukje netwerk voor het debuggen van embedded netwerk devices, gescheiden van de rest van het netwerk.
Alleen dan moet je voldoende kennis hebben van netwerken en routerconfiguratie om dat voor elkaar te krijgen op een manier die het testnetwerk voldoende verbinding met de buitenwereld geeft en de rest van het netwerk niet gaat verstoren.