Ik heb de FRITZ!Repeater 3000 besteld om de ontvangst van het draadloze thuisnetwerk op de bovenverdiepingen te verbeteren. Er zitten twee LAN-poorten in deze repeater. Kan ik er daar eentje van gebruiken om de LAN-kabel in te prikken die van de Fritz!box 7590 beneden komt, dus waar het internetsignaal op staat? En moet ik hem dan persé in poort 1 of poort 2 prikken? Ik haal dat niet zo uit de user manual.
Bij de 1750E heb je maar 1 poort, dus niet echt keuze, maar het lijkt me dat je op elk willekeurige poort een lan-bridge kunt opbouwen.
Dank je. Heb de kabel op goed geluk in LAN1 geprikt en dat werkt nu inderdaad. Het was even hannisen om de boel vervolgens in Mesh te krijgen (ik moet altijd minimaal 2x op de WPS-knoppen duwen voordat het lukt:-)) maar het is voor mekaar.
Ja dat is inderdaad altijd ff gedoe, zeker ook omdat je WPS aan moet hebben, welke ik juist disabled wil hebben
WPS is zeker een veiligheidsissue?
Voor mij wel, je hoeft maar op de knop te drukken en je hebt een verbinding.
Daar zorg ik liever zelf voor
Dat maakt niet uit, die twee poorten vormen een interne switch.
Hmm, ik vind die WPS-knop juist wel handig. Ik neem aan dat als de verbinding tussen beide devices eenmaal tot stand gebracht is (met behulp van die knop), ik de WPS-functionaliteit in het menu van de Fritz!box gewoon kan uitschakelen zonder dat de verbinding incl. alle (Mesh-)functionaliteit verloren gaat, toch? Dat lijkt mij een mooie tussenoplossing. Dan heb ik de knop kunnen gebruiken en ben ik toch veilig.
Die WPS knop is in een private setting niet onveilig. Bij apparaten die publiek toegankelijk zijn is het uiteraard een feature die je uit moet schakelen.
Ja dat werkt gewoon prima, zo heb ik het al die tijd iig ook gewoon gedaan
Is ook zo, het geeft mij een extra beetje veilig gevoel door het te disablen, omdat ik er toch geen gebruik van maak
Je hebt de repeater geconfigureerd als Access-point (verbonden via kabel). Dit heb ik ook (3 repeaters).
Wat is dan nog het voordeel om de repeater in Mesh te zetten?
Mesh is toch voor WIFI-verbindingen tussen de Fritzbox en repeater(s)?
Ik krijg in de MyFritz-App de mededeling / uitnodiging te zien om de repeater op te nemen in Mesh.
Er is wel een verschil tussen een access-point of repeater, een access-point hoeft er maar 1 te zijn, maar bij een repeater zal er altijd een ‘master’ moeten zijn.
In het geval van een repeater, kun je deze als lan-bridge of via wireless met elkaar kunnen laten communiceren.
Een mesh netwerk zijn meerdere access-points geconfigureerd als 1 netwerk, waardoor je seamless van de ene naar de andere access-point kunt, zonder netwerk verlies.
Aanvullend kan ik, als leek, zeggen dat Mesh voor mij als voordeel heeft dat de repeater automatisch de instellingen van de Fritz!box overneemt zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Je kunt dat ook herkennen in het instellingenscherm van de repeater doordat veel opties die normaal toegankelijk zijn nu uitgegrijsd zijn doordat ze overgenomen zijn uit de Fritz!box en ook alleen daar gewijzigd kunnen worden.
Mesh staat n.m.m. los van of de repeater bedraad of juist draadloos aan de Fritz!box hangt.
Je kan zelfs het overnemen van instellingen uitschakelen (kan nuttig zijn voor het handmatig instellen van kanalen).
Mesh houdt in dat de master in de gaten houdt waar de cliënt is en deze naar een ander acces point dirigeert indien nodig.