Fritzbox 5490 - eigen DNS

Ik heb een Fritzbox 5490 modem en draai ook AdGuard Home. Is het mogelijk om op dit modem een tweede eigen, lokale DNS-server in te stellen? De Fritzbox GUI lijkt de mogelijkheid niet te hebben, je kunt er maar eentje opgeven. Misschien kan het op een andere manier? Ik wil namelijk graag twee AdGuard Home instances draaien.

Begrijp niet wat je bedoelt.
Bij DoT kun je een hele lijst van DNS servers invoeren.

Als je filtert in de fritzbox moet je uitzonderingen van IP adressen opgeven.
Screenshot Fritzbox GUI

Dus de adressen die zij opgeven als DNS in de PC
Screenshot AdGuard Manual

Die optie bedoel ik niet. Ik zal later een schermafdruk maken van de pagina waar je een lokale DNS kunt opgeven (heb nu geen toegang). De optie heet iets van ‘DNS in the Home Network’.

Overigens kun je op de plek die jij nu stuurt ook de twee AdGuard home instances opgeven, echter: als je dan de Fritzbox DHCP blijft gebruiken kun je in de AdGuard logging niet zien van welk apparaat de DNS-requests komen, je ziet dan altijd het Fritzbox IP-adres. Dat heb je niet als je een lokale DNS ingeeft.

Jammer is dat je op de FB geen in/uit poorten met/van IP adressen kunt blokkeren.
Die black/white list geldt d8 ik alleen voor webbrowsen.
Het zou idd erg fijn zijn geweest dat de FB voor intern -en extern networking, een verschillende DNS zou supporteren. Vroegûh met oude firmware en de box nog open & toegankelijk kon worden gemaakt, kon ik dat wel inregelen door te grutten in o.a. ar7.cfg.

Wat ik nu doe is op de FB als DNS mijn interne resolver aanwijzen zodat ik daarr de zooi kan afvangen en ik thuis voor intern (gebruik) gewoon voor zeg “ibm.com” kan spelen.

We hebben jaren lang moeten mopperen omdat het filter alleen poort 80 filterde.
Doe een idee in de ideeënbus van AVM.
Soms pakken ze het ook snel op en zit het de volgende update er al in.

https://nl.avm.de/contact/suggesties-over-fritz-producten/

Even terug naar het topic, het gaat om de instelling uit bijgesloten schermafdruk. Zie ‘Local DNS server’. Ik zou daar graag twee DNS servers kunnen instellen, maar de GUI staat dat niet toe. Is er een andere manier? En zoniet: zijn er Fritzbox modems die dit wel ondersteunen?

Ik heb nog nooit een router gezien, die dit heeft.
Begrijp het nut ook niet.
Deze instelling heb je nodig als je de lokale DNS elders hebt in je netwerk.

Ik begrijp niet, wat je wenst te bereiken?

Het nut van een lokale en externe DNS (dus indirect per eigen netwerk) lijkt mij evident dat je daarmee dingen kunt scheiden.

@Erik:
Als je een Pihole of Adguard Home in je eigen LAN wilt draaien terwijl je DHCP van je internet modem blijft gebruiken dan is de door mij aangehaalde lokale DNS server instelling de ‘officiele’ manier om dat netjes te configureren, de meeste routers/modems hebben deze mogelijkheid. Je geeft daar het IP-adres van de Pihole of Adguard Home instance op.

Ik wil [dus] echter twee instances draaien vanwege de redundantie die dat oplevert en dan zou ik idealiter twee IP-adressen (van elke Adguard Home instance) willen opgeven. Via de GUI kan het blijkbaar niet, kan het misschien op een andere wijze (configfile o.i.d.?)

Er is veel meer mogelijk.
Dan kom je terecht bij dingen zoals Freetz.
Of via de achterdeur dingen veranderen.
Heb me daar nooit mee bezig gehouden.
In Duitsland heb je wel meer mensen, die de Fritzbox ontleden en van alles veranderen.

Ik had ditzelfde probleem. Heb het soort van opgelost door bij de IPv6 DHCP instellingen het IPv6 adres van de tweede instance in te vullen. De client ontvangt dan beiden adressen en als bijvoorbeeld de IPv4 instance niet reageert dan probeert het de andere.

Maar dat werkt natuurlijk alleen voor dualstack clients. Als een apparaat alleen IPv4 ondersteunt dan houdt het daar op. Ik weet ook niet of alle apparaten deze fallback doen, waarvoor ik het nodig had wel.