Fritzbox 5530 - Interne temperatuur is vrij hoog

Klopt het dat de interme temperatuur zo hoog is?
Ik zie dat de temperatuur op dit moment 59,5 C is, is dit normaal?
Wie heeft ook de 5530 en zou je dit willen checken?

Je vindt deze informatie in je Fritzbox → Internet → Fiber- informatie → Fiber en dan Interne temperatuur

Die van mij geeft 57.3 °C
Is wel vrij hoog, mee eens. Hij staat dan nu ook ergens waardoor hij voldoende ruimte heeft om z’n warmte kwijt te kunnen. Maar of het goed is, deze temperaturen, geen idee.

1 like

Bedankt voor jullie reacties.
Dan ben ik in ieder geval gerust gesteld dat het vrij normaal is.
De temperatuur blijft rond de 59,5 -60 C , dus loopt niet verder op en ik ben niet de enigste.

Het viel me op in het menu dat je de temperatuur kan uitlezen, dat had ik niet bij de vorige Fritz!Box.

De 5490 geeft hier 38,3℃ aan.

Klopt die draait op een lagere temperatuur en daarom dat ik de vraag stelde waarom bij deze 5530 de temperatuur zo hoog blijkt te zijn.

Bij een FB5490 lagere temperaturen.

Informatie uit mijn FB 5530

Eigenschappen van de Fibermodule

Interne temperatuur 59.5 °C
Interne voedingsspanning 3.247 V
Zendstroom 26 mA
Zendvermogen -5 dBm
Ontvangstvermogen -6.8 dBm
Golflengte verzonden 1310 nm
Golflengte ontvangen 1490 / 1550 nm
Type connector LC/APC
FRITZ!SFP naam FRITZ!SFP AON ist gesteckt

Volgens de helpfunctie slaat deze temperatuur op de glasmodule?
Ik heb reeds gevoeld maar het is absoluut geen 60 graden.

Eigenschap Betekenis Fysieke eenheid
Interne temperatuur Actuele temperatuur van de fibermodule Graden Celsius (°C)

Ik weet niet hoe jij die temperatuur gevoeld hebt.
Het is de inwendige temperatuur.
Ook best kans dat deze kunstmatig stabiel gehouden word.

… en bekijk anders na 2 of 3 echt hete dagen (komen er vast wel deze zomer) hoeveel graden het FritzBox-modem dan aangeeft.

1 like

Klopt.
Dan weet ook gelijk, dat het onverstandig is om je fritzbox vaak aan en uit te zetten.

Is er een reden om jouw FritzBox-modem zovaak uit- en aan- te zetten ?!?

( je kunt op die hete dagen wel kijken hoe dicht dat ritueel het ding bij de maximale temperatuur brengt… dàt is wèl een reden, dus … )

Ik doe hem nooit uit.
Ik vertel het, omdat ik weet dat er steeds meer mensen spullen uit zetten.
Voor het milleu of voor de angst voor brand.

1 like

Hier doe ik hem ook nooit uit. Pas als ik meer verontrustende berichten krijg en mensen melden dat hun router in de brand vliegt en daardoor het hele huis, dan ga ik toch eens bedenken wat ik zal doen. Maar voor nu, nog geen idee gehad om hem uit te zetten (zou ik ook last krijgen van de gezinsleden).

Nu staat deze overigens wel op een plek waar veel ruimte is en niet afgesloten in een kastje of zo. Dat helpt misschien ook nog wel een beetje :slight_smile:

De FritzBox-modems hebben standaard al een energie-besparings-functie, kijk maar als je bent ingelogd: op de Overzichts-pagina (Overview) staat de besparing van dit moment.

Tegen uitbrekende brand kun je zorgen dat de omgeving van het modem (eigenlijk van alle warm-wordende apparaten) niet brandbaar is:

  • maak een metalen schapje
  • houd ruimte er omheen vrij
    (er zijn vast nog meer tips te bedenken)

Hier staat deze ook 24/7 aan en ben ik niet van plan om deze telkens uit te zetten voor het slapen gaan.
Maar de temperatuur slaat echt op de fiber module, zonder de module (wel eerst netjes uitgezet) geen temperatuur meting mogelijk.

Temperatuur CPU ligt hoger: In dit voorbeeld rond de 90 graden.

Dat is ook lager in de 5490
Zou de 5530 straks net zoals de 7590AX en 6660 ineens een grotere behuizing krijgen?
Ik lees elders dat de nieuwe behuizing 15 graden scheelt voor de CPU temperatuur.

CPU

Reactie van AVM support Berlijn.

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.
Het is normaal dat de FRITZ!Box afhankelijk van de belasting opwarmt.
Kies daarom een plaats voor de FRITZ!Box, waar geen extra warmte wordt toegevoerd
en waar een goede warmteafvoer mogelijk is:

Zorg ervoor dat de ventilatiesleuven vrij zijn. Plaats de FRITZ!Box daarom niet op een tapijt of op gestoffeerde meubelstukken.
Stel de FRITZ!Box en de netvoeding niet bloot aan direct zonlicht.
Monteer de FRITZ!Box niet in een kast of een behuizing.
Plaats de FRITZ!Box niet rechtstreeks naast apparaten die ook warmte produceren.
Plaats de FRITZ!Box niet op warmtegevoelige oppervlakken.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
(AVM Support)

Dat was de afdeling simpele kletspraatjes.

3 likes

Deze informatie heeft de AVM support medewerker op deze pagina gevonden.
Maar was geen antwoord op mijn vraag of 60 graden normaal is.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/137_FRITZ-Box-of-netvoeding-warmt-merkbaar-op/

Ik zal de vraag maar nogmaals stellen bij AVM.