Waardes in de FB 5490

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of dat deze waardes die ik uit mijn fritzbox 5490 heb geplukt uit het hoodstukje fiber
in orde zijn?

Internal temperature 28.6 °C
Internal supply voltage 3.282 V
Transmission current 7 mA
Transmitter power -6 dBm
Reception quality -30 dBm
Wavelength sent 1310 nm
Wavelength received 1490 / 1550 nm
Manufacturer SOPTO

De lijn gedraagt zich namelijk erg vreemd. Dan goede (hoge) snelheid, dan weer lage snelheid

Die -30 dBm is wel een heel hoge/lage waarde lijkt me, bij mij staat deze op -8.9 dBm. Hier komen nog wat meer waardes voorbij, zo tussen de -6 en -10: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1649263?data%5Bfilter_keywords%5D=reception

Het valt ook buiten de maximaal aangegeven waarde van -20 dBm

Ter vergelijking, hier heb ik bij XS4ALL:

Internal temperature 43.4 °C
Internal supply voltage 3.232 V
Transmission current 10 mA
Transmitter power -5.7 dBm
Reception quality -9.7 dBm
Wavelength sent 1310 nm
Wavelength received 1490 / 1550 nm
Manufacturer SOPTO

Ik zie nu dat die golflengtes komen ook overeen met de specificaties voor de SFP van Freedom :slight_smile:

1 like

Ik heb geen idee wat al die getallen betekenen, behalve de temperatuur :blush:, maar hier zijn mijn statistieken voor het vergelijken.

Internal temperature 38.3 °C
Internal supply voltage 3.302 V
Transmission current 7 mA
Transmitter power -6 dBm
Reception quality -6.7 dBm
Wavelength sent 1310 nm
Wavelength received 1490 / 1550 nm
Manufacturer SOPTO
1 like

bedankt voor het doorgeven van de waardes. dan wijkt de reception bij dus wel heel erg af. welke snelheid hebben jullie op internet afgesloten?

Ik heb een 100Mbit-abonnement maar de lijn zit op 1000Mbit. Sterker nog: volgens mij ben ik bij de overstap ook fysiek op een andere poort in de PoP gezet, want voorheen zat de lijn ook maar op 100Mbit (ik had een 50Mbit van Telfort).

1 like

Ik zit nog bij XS4ALL op 50 Mbit/s. De lijn zelf is 1.000 Mbit/s volgens de 5490.

1 like

Ik heb een 1000Mbit down en 500Mbit up abonnement.

Saillant detail, de FB rapporteert mijn lijn als 1000/1000:

image

In de praktijk komt mijn down-snelheid niet boven de 900 Mbit. De up-snelheid loopt op tot 800 Mbit, en loopt vervolgens terug naar de 500-ish. “Iets” zal de up-verbinding op dat moment afknijpen, denk ik.

1 like

op hoeveel servers haal je 850Mbit+ resultaten? Ik merk dat er veel speedtest erg laag uitvallen (ook op 1000/500 met dank aan kpn die a-symmetrische snelheid aanbiedt) Ook ik kom maar niet boven die 850 uit. Maar op 1 enkele speedtest servers wel (xtom gmbh) daar haal ik 940Mbit

Mijn beste resultaat was 908/803 4ms
Je moet ook niet op spitsuur gaan testen.
Bovendien is mijn PC al 7 jaar oud.
Ik heb nog een oudere staan, die haalt maar een derde van de snelheid.
Als je de volle snelheid wil halen, zal je interne netwerk ook sneller moeten zijn dan de glasvezel.
En dan gaat de overhead er nog vanaf.
Ik ben er tevreden mee.

Xtom nu ook even getest. (FF)

En in een andere browser, gaat het nog sneller. (Iron)

ok, zo te zien zit je niet op KPN WBA =) Dat is een verschil met mijn lijn (en de vele mensen die klagen over de performance van 1Gb/500Mbit bij KPN). Maar dit is nogal off topic.
Ik weet weer wat meer en ga verder met freedom helpdesk om mijn probleem te tackelen. Bedankt iedereen

Ik zit op de Cambrium glasvezel.

Wat betreft de lage reception quality. Bij mij schommelde het tussen de -10 en -24 dBm en daarmee ook de snelheden. Toen bleek dat ik de verkeerde kabel had ontvangen die niet compatible is met de FT in mijn woning. Ik heb blauw op de Fritz en groen op de FT, maar de geleverde kabel was blauw/blauw. Geen idee wat de kleuren betekenen, maar Yvan van de helpdesk heeft me toen een nieuwe kabel en FT cover toegestuurd en sindsdien zit de quality stabiel op -6.4 dBm.

De vezel in de connector is anders.
glas

2 likes