Fritzbox 5590 aansluiten op E-Fiber netwerk

Onlangs is hier het E-Fiber glasvezelnetwerk opgeleverd. Omdat ik daarvoor bij KPN veel plezier had van een Fritzbox 7590, wilde ik geen gebruik maken van de standaard 5530 van Freedom, maar zijn grotere broer 5590 aanschaffen en installeren. Freedom heeft deze (nog?) niet in het pakket, dus werd het zelf bestellen en dus zelf installeren. Omdat er over de combinatie Freedom - E-Fiber - Fritzbox 5590 nog niets te vinden was op dit forum, schrijf ik hierbij mijn ervaringen.

Fritzbox 5590 en accessoires bestellen.
Deze was maar bij een paar winkels verkrijgbaar en onduidelijk welke FRITZ!SFP module en welke glasvezelkabel nodig er nodig is tussen de Fritz en het glasvezel eindpunt (FTU).
Het benodigde type SFP-module voor E-Fiber was niet makkelijk op de Freedom site te vinden, daarom een mailtje gestuurd. Dat moet GPON zijn, geen AON, geen XGS-PON dus. Die GPON module heeft een LC/APC connector.
Sommige Fritz aanbieders verkopen de 5590 met een glasvezelkabel erbij, al dan niet met een koppelstuk. Bijvoorbeeld type LC/APC-LC/APC of SC/APC-LC/APC of SC-PC/LC-APC, blauwe stekker of groene stekker. Maar is dat wat ik nodig had?.
E-Fiber gebeld maar de helpdesk kon mij niet vertellen wat voor soort aansluiting ze hadden opgeleverd (!), noch welke van de twee uitgangen ik moest gaangebruiken. De beste man bezwoer dat ik dat bij mijn internet provider moet opvragen, terwijl het FTU kastje notabene door E-Fiber zelf is geĆÆnstalleerd. Middels googelen van de merknaam van het kastje (COMMSCOPE FTU) er achter gekomen dat die een groene SC/APC stekker vraagt. En bij een vriend opgevraagd, die ook net E-Fiber opgeleverd had gekregen welke aansluiting bij hem gebruikt wordt: de linker dus.
Samengevat voor Freedom + E-fiber moet je dus het volgende voor een 5590 bestellen:

  • FRITZ!SFP module type GPON.
  • Glasvezelkabel type groen SC/APC-LC/APC, geen koppelstuk nodig.
    NB: later vond ik later op het forum: ā€œE-Fiber is een point-to-point aangelegd glasvezel netwerk. Belichters kunnen vervolgens zelf kiezen of ze AON of PON uitrollen.ā€
    Bij de 5590 die ik bestelde zal ook de AON SFP module. Die kan handig zijn als ooit nog eens van provider wordt gewisseld.

Fritzbox installeren.
Deze moet bij Freedom aangemeld worden middels het modem-ID. Dat begint met AVMG, gevolgd door 8 cijfers. Je kan in hetzelfde mailtje ook aangeven dat je het telefoonnummer van je landlijn wil laten overzetten (porteren).
Het installeren van de 5590 zelf stelde niets voor. Zodra deze ā€œbelichtā€ wordt door de provider, is het simpel weg de router met een utp-kabel aan je PC hangen, ā€œ192.168.178.1ā€ in je browser intikken en inloggen. Op de ā€œInternet > Toegangsgegevensā€- pagina ā€œFreedomā€ selecteren in het drop-down menu en de Fritz installeert zichzelf.
Een dringend advies: doe alle installatie werk op de nieuwe Fritz via de utp-kabel. Ik had ook nog de 7590 van KPN actief en dat kan goed fout gaan als je via de wifi wilt inloggen. Bijvoorbeeld als Windows Explorer met opgeslagen inloggegevens komt aanzetten voor de andere Fritz.

Telefoon installeren.
Als het nummer door Freedom wordt geporteerd, krijg je een e-mail met instructies. Let wel, ze sturen dit naar je nieuwe Freedom email adres. Dus je moet tijdig via mijn.freedom.nl toegang hebben geregeld tot de webmail van Freedom ! En bij inloggen op voip.freedom.nl word je gedwongen meteen het wachtwoord te veranderen, zorg dat je dat weet te onthouden te midden van al die andere nieuwe accounts die je hebt moeten aanmaken tijdens de overstap. En die voip inloggegevens zijn ook weer anders, ze staan in de tab ā€œVoIP-accountsā€.

Canal Digitaal installeren.
Dit stelde ook weinig voor. De Aminobox met een kabel direct op de Fritzbox aangesloten en aangezet. Het spul installeert zichzelf. Maar de overgang van KPN TV naar CD is wel iets waar ik inmiddels al spijt van heb. Het glasvezelnetwerk werd hier met 14 maanden vertraging opgeleverd. Tussen het kiezen voor / afsluiten van het abonnement bij Freedom en de uiteindelijke activatie, werden niet alleen de prijzen verhoogd, maar ook een van mijn meest favoriete zenders te weten Discovery verdween uit het CD pakket. Het CD menu en de Amino afstandsbediening zijn een stuk minder gebruiksvriendelijk dan bij KPN TV.
Ondanks de verbinding via LAN 1 met 100 Mbit/s bevriest regelmatig het beeld tijdens live kijken. En ik ben niet de enige in de wijk die dat heeft bij CD via Freedom. Gezien andere verhalen over CD op dit forum, vrees ik dat een oplossing niet eenvoudig zal zijnā€¦

3 likes

Wij hebben bij de installatie van Freedom (iets als anderhalf jaar geleden) een Fritxbox 7590 bruikleen-modem gekregen. Als je daar bij KPN zo tevreden over was, kon je die dan niet gewoon houden of ook van Freedom krijgen? De 7590 werkt uitstekend. Nooit problemen met de verbinding.
Het glasvezelnetwerk is hier (Eindhoven Strijp) overigens met 10 JAAR vertraging gekomen. (ā€œHeel Eindhoven glasvezel tegen eind 2012.ā€ was ooit de belofte en grote krantenkoppenā€¦ Maar bij ongeveer 2/3 van Eindhoven stopte het en de rest van Eindhoven heeft 10 jaar moeten wachten en toen kwam niet de kabel van KPN maar die van T-Mobileā€¦)
10 jaar wachten was natuurlijk veruit het ergste, maar sinds we nu Freedom hebben is inderdaad de overgang van KPN TV naar CD de grootste afknapperā€¦

De 7590 heeft WiFi-5 in een 4x4 antenne uitrusting.
De 5530 heeft WiFi-6 in een 2x2 antenne uitrusting.
De 5590 heeft WiFi-6 in een 4x4 antenne uitrusting.

Ik ben ook van 7590 naar 5590 gegaan.

Interessant om die verschillen te kennen. Voorlopig hoef ik mij geen zorgen te maken want voor mij zal WiFi-5 nog wel een hele tijd voldoende zijn. Het is snel genoeg, de ā€œcoverageā€ is prima, en ik heb nog geen toestellen in huis die iets met WiFi-6 kunnen doenā€¦

De 7590 van KPN was inderdaad prima, maar in bruikleen en moest terug na opzeggen van het abonnement. Freedom biedt de 5530 aan, niet de 7590. En naast de verschillen die mbsnl al noemt zijn er ook de mediaserver en de usbpoorten, die ik mis op de 5530.

Daarom heb ik de 5590 zelf aangeschaft. Geen financieel goede keuze, want die 2 euro korting per maand heb je pas na bijna 12 jaar terugverdiend (dan is die al lang weer vervangen), maar je hebt dan wel een FB met net wat meer power en opties.

Voor AON en GPON: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber kopen? - Prijzen - Tweakers

Voor XGS-PON: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON kopen? - Prijzen - Tweakers

Als de 5530 voldoende voor je is kan je deze beter ook huren dan kopen, kopen wordt pas interessant na ruim 6 jaar gebruik.

peki schreef: ā€œDe 7590 van KPN was inderdaad prima, maar in bruikleen en moest terug na opzeggen van het abonnement. Freedom biedt de 5530 aan, niet de 7590.ā€

Dat is wel vreemd. Ik heb sinds april 2022 Freedom en mijn bruikleen-Fritzbox van Freedom is een 7590. Niet dat ik daar speciaal om gevraagd had. Het was de standaard bruikleen-Fritzbox die ze toen leverden. (Hij heeft niet meer de nieuwste technologie maar die evolutie is toch niet te volgen. Hij heeft al wat ik nodig heb.)

Klopt, Freedom levert de 7590 nog wel: Modems | Freedom

Maar Freedom kiest voor jou welke FB je krijgt. Als je de FB rechtstreeks op de fiber krijgt/kan aansluiten, kiezen ze volgens mij de 5530, want dat is de enige van dit drietal waarbij dat kan. Kan dat niet (of heb je DSL) dan krijg je mogelijk een van de andere modellen. Krijg je zoā€™n model bij glasvezel, heb je nog een apart kastje waar de glasvezel in gaat en vanaf daar een netwerkkabel naar je FB.

Die technologie - verleiden - is prima te volgen en de vraag is vooral of een gebruiker daar wat zinnig aan/mee heeft.
Of iets wel zo zinnig is, is idd vaak lastig te volgen waarbij een consument zich laat (ver)leiden door betere cijfers. Prima natuurlijk dat er bv een 2.5Gbit aansluiting hebt maar wanneer er maar 1Gbit wordt geleverd is die functie vooral bedoeld als foldertekst.
//ā€“//
Dat Freedom AVM hanteert als ā€˜referentieā€™ is vooral dat op die manier een stuk industriĆ«le zekerheid wordt (in)gekocht dat kan worden weggestreept als zorg. Indien een standaard Fritz niet functioneert is dat 100:1 niet te wijten aan het apparaat.
Een bij zinnen zijnde provider zal zelf ook geen opensource (hard of software) willen laten gebruiken. Wil iemand dat wel of iets anders, is die op zichzelf aangewezen.
Dat Freedom via Soverin, (deels) opensource software hanteert is omdat die OpenSource (toegang) is dichtgetimmerd.

Klopt inderdaad: wij hebben hier glasvezel dat is aangelegd voor T-Mobile, en daarbij is er een apart kastje waar de glasvezel in gaat en vanaf daar een kabel naar de 7590.