Fritzbox als eerstelijn DNS server

Kan ik in m’n lokale netwerk fritzbox eigen DNS records instellen waar m’n hele netwerk als eerste in zoekt? Ik heb in het lokale netwerk een paar http servers waar ik met een mooi lokaal domein (devserver1.lan oid) bij wil kunnen. Dat kan ik nu wel in m’n hosts file zetten, maar in centrale DNS zou mooier zijn. Ik kan het niet vinden in de instellingen, of op Google, dus het lijkt er niet op, maar misschien mis ik iets.

Ik wil dus niet het IP adres van de gebruikte DNS server aanpassen, maar dat de fritzbox zelfde de DNS server is.

Dank.

Wil je een eigen DNS server instellen of wil je de FB voorzien van een ander DNS/IP adres ? Of wil je zelf DNS entries maken ?
Dit laatste is mogelijk met/op MijnFreedom waarbij je dan een intern IP adressen instelt voor de eigen DNS namen.

FB kent twee DNS instellingen primair/secundair van/voor provider EN local die wordt gebruikt indien de FB via DHCP, de IP-client adressen uitdeelt aan clients.

Standaard uit doos, waarbij FB de IP adressen uitdeelt, zal die de clients vertellen om de conform DHCP ingestelde de DNS te gebruiken.

  • FB → HomeNetwork → Network → Enable DHCP → Local DNS

De FB als gateway zelf op haar beurt de DNS/IP adressen gebruiken die zij krijgt aangeboden van de provider.

  • FB → Internet → Account → DNS Server

FB → HomeNetwork → Network → Enable DHCP → Local DNS

Dat klinkt als wat ik wil, maarrr dat kan ik niet vinden. Ik heb wel een vinkje “DHCP-server activeren” in Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > IPv4-instellingen, maar daar kan ik geen DNS records instellen.

Ik snap niet wat Mijn Freedom ermee te maken kan hebben. Lokale DNS staat toch alleen op m’n lokale DNS server? Dit moet in de FB kunnen zonder Mijn Freedom. Of niet, dat kan natuurlijk ook, maar lijkt me wel. Maar ik kan het nog steeds niet vinden.


Ik hoef niet heel DNS. Ik wil alleen een hosts file voor heel m’n netwerk. hostname → lokaal IP. Zoals ik op elke aparte computer in de hosts file kan zetten:

192.168.178.22 devserver1.lan projectx.devserver1.lan site123.devserver1.lan
192.168.178.23 devserver2.lan

Misschien kan het gewoon niet (zoals ik voor ogen had): Beste manier om local hostnames te resolven? - #8 door oliemark - Internet - Tweak Forum

Het domein fritz.box. is het enige domein dat standard ingebouwd zit in de Fritz!Box.
Als in het netwerkoverzicht van de Fritz!Box bijvoorbeeld een server met de naam mijnserver staat, dan kan je vanaf iedere PC deze benaderen met de naam mijnserver.fritz.box.
Als deze server DHCP Client is, zou er dan wel voor zorgen dat je het IP Adres vast zet in de Fritz!Box, dat kan in het netwerkoverzicht door mijnserver aan te passen en daar “Always assign this network device the same IPv4 address” te kiezen.

De DHCP server van de Fritz!Box stuurt ook het domein fritz.box. als “Domain Name” en/of als “Domain Search List” naar iedere Client in je netwerk. Dus in plaats van mijnserver.fritz.box. moet dus ook de korte variant, als je op de Client alleen mijnserver gebruikt, gewoon goed werken en resolven.

1 like

In MijnFreedom kunje op je domein, records bijplaatsen die wanneer ze afgevraagd worden via standaard nameserver/resolve in de FB, dan vertellen op welk (bv intern) IP-adres een apparaat staat. Dit vindt ik zelf prettiger dan de domein-extensie die eindigt op xxxx.fritz.box.
Op deze wijze regel je buitenom dat je zeg maar “host” file vult mits de client gebruik maakt van de localDNS/van de FB en de FB zekl extern een bereikbare DNS server gebruikt bv die van Freedom.

Vreemd dat je geen lokale DNS kunt vinden/instellen op de FB of ik snap niet wat je poogt te vragen.
Ik heb een 7590 en vindt dit plaatje:

1 like

Mee eens dat “xxxx.fritz.box” niet mooi is.
Wat jij voorsteld, via de Freedom DNS en je Privé domein is wel mooi, ik zou zelfs een subdomein kiezen “xxxxx.lokaal.eigendomein-bij-freedom.nl”. Zit nog wel een “security” dingetje, Feature Request bij Freedom :wink: - misschien zit dat gewoon in PowerDNS (dacht dat men dat gebruikte).
Helaas mist dan nog in de Fritz!Box de “Domain Search List” zodat je “lokaal.eigendomein-bij-freedom.nl” kan toevoegen. Ik ga eens op zoek of dit al ooit eens bij AVM geopperd is. Misschien kan het via een custom-cfg-file…

Wat bedoel met een security dingetje ?

Inzake een zelf bepaalde domein-afvullen bij FB kon ik dat vroeger wel, toen je de firmware nog kon inzien en die met telnet qua settings die kon modificeren. AVM heeft helaas inmiddels onder het mom van security alles klantonvriendelijk dichgetimmert.

De reden dat ik tot op heden FB heb/doe, is vooral de W-factor dat alles ook zonder mij , werkende blijft en iemand met desnoods een FB reset, toch alle basiszaken kan blijven doen.

Wat ik doe is een eigen lokale dhcp draaien die het “eigen-subdomein” default erbij zet om via externe DNS resolven als ingevuld op MijnFreedom.
Wat ik nog zou willen dat Freedom 's opschiet met een API-interface voor MijnFreedom zodat ik remote dynamisch o.a. mijn IP-adressen kan wijzigen.

Ik bedoel. Omdat het een publieke Freedom DNS Server betreft, zal (voorbeeld) een DNS verzoek “hele-dure-wasmachine.ptro.nl” het IP adres van jou wasmachine opleveren. Ik zou dat niet willen :grinning:

In dat geval krijgen ze dan de naam van de provider, vwb Freedom domeinen is dat Soverin. Omgekeerd (ip → naam) werkt dat natuurlijk niet.

En wellicht niet duidelijk, ik gebruik die extern gedefinieerde subdomeinen voor mijn intern IP gebruik (naam naar ip).
Mijn “hele-dure-wasmachine.ptro.nl” geeft dan ip adres 192.168.1.123.

Ik zou het intern kunnen resolven maar vind het voor sommige benoemde apparaten makkelijker dat extern te doen omdat intern er soms geen Nameserver is en ik het niet fijn vindt op puur met ip-adressen te werken.

Het mooie is dat je de keuze hebt.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.