Fritzbox in meterkast (3 meter vanaf glasvezel punt en gebruik maken van bestaande orbi mesh wifi

Goedemorgen, zojuist overstap aangevraagd van Ziggo naar Freedom glas.
Ik heb alleen ongeveer 3 meter afstand tussen de meterkast waar alle actieve apparatuur staat en de glasvezel aansluiting. Weet iemand of Freedom een dergelijke lengte ondersteund?

Tweede vraag. Ik heb een Orbi wifi mesh netwerk en dat wil ik blijven gebruiken. Is het dan, net zoals bij Ziggo, Fritzbox in bridge laten zetten en ethernetkabel naar Orbi?

Dank alvast, Rob Vos

Goeie informatie, dankjewel!

Geen Frizbox scheelt 2 eurpo per maand, dat is mooi.

Weet je toevallig een compatible NTU?

Rob

Indien je een glasrouter verderop wil kan je ipv de korte 2m kabel er een langere/verleng kabel tussenzetten. Let alleen op of het de goede connector is (groen en ws blauw op de FTU) die je gaat verlengen. Blauw in/op Groen drukken kan wel maar gaat stuk.
Indien je een NTU/AON (mediaconverter waar RJ45/Ethernet) hebt, lijkt mij er sws geen probleem en doet ook prima 1Gbit.

Een 10m SC/SC glasvezel met bijbehorend (blauw) koppelblokje kost je in de winkel iets van €25 en komt dan als extra bovenstaand tussen de FTU en het koppel blokje. Mogelijk zijn er (vast) ook langere (SC/LC) kabels dan de standaard 2m zodat er geen extra koppelstukje is en de kans op storing wat verminderd.


(Plaatje credits Glasvezelkabel-set BLAUW (kabel met koppelblok) - FritzShop )

Ik zou zelf zeggen, wanneer je zonder kennis hebbend je ook geen zorgen wilt maken, het te laten installeren door de monteur die dan weliicht wat verdient door het blij werkend te maken.
Meldt wel even dat je de router niet inde meterkast wilt hebben en zorg dat de plek waar die wel moet komen stroom e.d. heeft en het zeer eenvoudig bereikbaar is om de langere glasvezel te plaatsen bij voorkeur door een eigen pijp.

Ik ben geen noob, maar glas vind ik toch altijd weer complex, dit zijn twee foto’s:


Fijn dat ju/jullie helpen!

Rob

Gaaf, dankjewel voor je antwoord, kant en klaar boodschappenlijstje!

Ik heb een Orbi mesh met 3 satelieten in gebruik en dat werkt als een speer. Daar wil ik mee doorgaan.

Die hangt nu ook aan mijn Ziggo modem, die in bridge staat.

Nogmaals dank, ik ga aan de slag!

Rob

Netgear orbi mesh systeem die bij Ziggo is gekocht kan je gewoon gebruiken (als die daar gekocht zijn). Je kan alleen niet die nieuwe SmartWifi pods gebruiken, als je geen klant meer bent. Dus je hebt toen de juiste keuze gemaakt :slight_smile:

Goeiemorgen,

Die Orbi heb ik zelf gekocht helaas. Maar uit jouw reactie maak ik op dat het technisch kan, dat de Orbi zodanig kan worden ingesteld dat het werkt?

Ik ga Freedom eens vragen naar de basis instellingen die nodig zijn voor eigen routerkeuze

Dankjewel, Rob

Ik weet niet of je ze ook goed kan instellen. Maar weet wel als je ze niet vanuit Ziggo hebt gekocht, dat je ze wel kan gebruiken. Nu ben ik daar niet heel erg technisch in, dat zal je moeten proberen. Ik kan mijn router zo instellen dat het mogelijk is om geen fritzbox te gebruiken, weet niet of de Orbi dit ook kan?!

Er moeten nogal wat instellingen worden aangepast in je router, @anon97139585 heeft me daar toen mee geholpen en het lukte mij om alles aan te sluiten, zonder de fritzbox en met hulp stukken. Maar goed, ik gebruik dus geen Orbi maar Asus routers. Ik weet niet of het daarin ook allemaal goed in te stellen valt.

Als je maar geen Ziggo product hebt gekocht, want die werken veelal alleen maar op de Ziggo Routers. Daarom zei ik voorheen daar altijd tegen mensen, als je dan iets wil, huur het dan, want dan kan je het terug geven en zit je nergens aan vast. :slight_smile:

Zo fijn dit en sorry als ik teveel vraag.

dit kan ik instellen bij internet instellingen;

image

klik op de link onderaan, krijg ik twee keuzes, met bridge group
image
of met VLAN tag group:
image
als ik dan klik op bewerken:
image
vwb sp profile krijg ik een keuzelijstjeimage

Het lijkt er dus op dat ik het voor elkaar kan krijgen.

tx Kevin,

Ipv6 is ook in te stellen:

Komt goed dit denk ik, dankjewel zover!

Ik ga de fritzbox van Freedom afzeggen en het volgende bestellen:

En dan moet het goed komen,

Dankjewel iedereen voor je hulp, zo blij dat ik Freedom heb gekozen!

Rob

1 like

Goeiemorgen allemaal,

Ik wil nog even melden dat het inzetten van de Orbi als router niet gelukt is vwb iptv.

Voor internet was het appeltje eitje (tenminste toen men bij Freedom de instellingen aan hun zijde goed hadden staan). Voor IPtv mist de Orbi gewoon mogelijkheden die nodig zijn, zie mijn andere post voor details.

Iedereen bedankt voor zijn hulp, maar ik moet toch leren te leven met Fritz als router en Orbi als wifi mesh… (ik haal overigens gewoon 950mb dus prima, maar toch…)

Groeten, Rob

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.