Fritzbox mDNS gedoe met Spotify multi-band wifi

Sinds ik ben overgestapt van Asus AP’s naar firtzbox (4060) systeem, heb ik problemen met o.a. Spotify Connect. Connect is alleen beschikbaar als het op dezelfde wifi band is aangesloten als de Spotify App (phone). De Fritzbox isoleert het mDNS verkeer tussen beide radio’s ondanks dat het allemaal het zelfde subnet is.

De paar summiere settings die er nog zijn in de 4060 willen dit niet verhelpen. Ook de “Active wireless devices may communicate with each other” maakt geen verschil. Ik heb van alles geprobeerd maar niks hielp. Uiteindelijk kom je dan uit bij lapmiddelen zoals de 2.4 en 5 verschillende SSID’s geven. Maar dat was voor mij een no-go.

Uiteindelijk maar de debug schoenen aangetrokken en wireshark aangeslingerd, en heb ik een Spotify Connect proxy gemaakt die op de LAN interface luistert en zich gedraagt als een fake mulitcast Spotify Connect device en via unicast naar het toestel gaat welke in de 2.4G band zit (in mijn geval een CXN v2). Ik heb nu op verschillende streamers toch volledig “lossless audio” via Spotify Connect ondanks dat onze telefoons op de 5GHz band zitten.

Als er meer mensen hiermee zitten of belang bij hebben dan zou ik het op Github kunnen zetten.

2 likes

Oeh… dat is wel vet!

Had je het toevallig ook bij FRITZ! (a.k.a. AVM) neergelegd?

Ik heb dat geprobeerd maar kon nergens een plek vinden waar ik dit probleem kon achterlaten. Ik kwam alleen op een plek uit voor domotica spul.

Je vindt wel meer mensen op het internet die hier mee worstelen maar die groep lijkt niet zo heel groot en de oplossing van verschillende SSID wordt dan overal als oplossing gebruikt.

Maar met de wetenschap van nu zou ik niet weer voor AVM zijn gegaan maar weer voor bv Asus. Dat ze protocollen door je strot heen duwen die niet uit te zetten zijn, zoals dat domotica gebeuren, en dingen die gewoon zouden moeten werken, links hebben laten liggen maakt het voor mij eigenlijk een B merk.

Support? Ga naar deze pagina, en selecteer jou model Fritz!Box: https://fritz.com/nl-nl/pages/service

Dan zit daar een kopj: “Je hebt persoonlijke support nodig?” met de link naar “Contact met de support opnemen

Bij deze, afwachten of ze er wat mee gaan doen.

Ik heb een antwoord gehad met een link hoe ik devices aan het wifi moet koppelen (· Wi-Fi-apparaat brengt geen Wi-Fi-verbinding met de FRITZ!Box tot stand) en als dit niks helpt ik alle info incl kleur onderboek, aan ze moet doorgeven.

Ik ben ze zeer dankbaar voor deze info maar ik ga er verder geen tijd meer insteken. Alles wat ze moeten weten staat eigenlijk wel in de mail en in dit topic waar ik naartoe had gelinkt. Ik geloof het verder wel.