Fritzbox migratie netwerk adressen huisnetwerk

Ik ga onze huidige fritzbox (een 5490, huur) vervangen door een 5590 (eigendom). Voor de instellingen wil ik het liefst grotendeels schoon beginnen, met uitzondering van het telefoonboek en de vaste (IPv4) netwerk adressen van alle apparatuur in huis.

Voor het telefoonboek zit een export en import functie in de standaard gebruikersinterface van fritzOS. Voor de netwerk tabellen zie ik niet zo’n functie. Aangezien ik er niet op zit te wachten om alle MAC adressen en bijbehorend IP4V adressen en namen opnieuw in te typen hoop ik dat iemand een verborgen functie/pagina/methode weet om deze tabel uit de huidige fritzbox te halen en in de nieuwe in te lezen.

Ik weet dat ik een backup kan maken van de oude en deze volledige beackup in kan lezen in de nieuwe, maar ik wil alleen de netwerk adres informatie van ons huisnetwerk.
Ik heb dit backup bestand al unzipped en zie daarin de gewenste infromatie staan in de sectie ‘landevices’. Weet iemand of ik alle informatie uit het backup kan verwijderen met uitzondering van de sectie “landevices” en dan de backup inlezen? Moet ik bepaalde minimale infromatie in het bestand laten staan? Of accepteert een fritz alleen een volledig backupbestand?

Heeft iemand ervaring hiermee (en tips/waarschuwingen)?

Over het telefoonboek, daar had ik het probleem mee dat de afbeeldingen niet mee kwamen.
Die moet je dan stuk voor stuk repareren.
Als je je het niet via het telefoon menu doet, moet het wel goed gaan.(system/backup)
Ik heb geen idee, hoe het keuze menu nu is bij herstel.
Heb er ooit een screenshot van gemaakt.
Overweeg zelf ook dezelfde overstap.

Niet zelf geprobeerd, maar ik zou dan eens proberen een backup te maken van de 5490 en een backup van de schone 5590. Dan de backup van de 5490 openen in een tekst editor en het stuk met MAC adressen eruit kopieëren en in de backup van de 5590 plakken. Vervolgens de backup in de 5590 terugzetten.

Geen garantie dat het werkt, maar zo zou ik het in eerste instantie proberen.

1 like

Ik meen dat je bij Fritz naar keuze, de instellingen naar keuze kan terugzetten van een andere FritzBox backup. De gebruikte backup hoeft qua type niet overeen te komen met de nieuwe versie.

De reservekopie van de Fritz heeft een controlegetal.
Als je eraan sleutelt, dan wil een Fritz dat niet zómaar inlezen.

Bij het inlezen van een reservekopie kan je kiezen welk segment je wilt terugzetten, maar alleen de lijst met MAC-adressen, nee, zó gedetailleerd nou ook weer niet - denk ik.

Een wat langere weg:

  • Freetz is een gesleutelde FritzOS versie, zie https://Freetz.github.io
    ( dacht ik alleen Duits-talig )
  • Daarmee jouw volledige reservekopie inlezen,
  • backup maken (kan dat al gedeeltelijk ?!? - weet ik niet)
  • backup bewerken (alleen MAC-adressen over)
  • die via Freetz inlezen
  • weer FritzOS laden, en volledige backup maken

'k heb 't niet getest, maar zou een leuke oefening zijn
voor degene die het leuk vindt.

Je kan het backup bestand van de 5490 ongewijzigd inlezen in je 5590 en dan krijg je een keuze menu om te bepalen welke gedeeltes van je oude configuratie worden gebruikt in je 5590. Als je selecteert dat je alles wilt importeren, wordt zelfs je wachtwoord van de oude fritzbox overgenomen. Ik ben op deze wijze ooit overgestapt van een 5490 naar een 7590 (met mediaconverter glas-ethernet). Inmiddels is deze 7590 vervangen door een andere 7590 (ook op dezelfde manier). Werkte bij mij probleemloos/

1 like

Nou,

Vandaag de vervanging gedaan. Voor de zekerheid maar gekozen voor het inlezen van het volledige backup bestand van de oude fritzbox. Er zijn inderdaad allerlei instellingenovergezet naar de nieuwe, maar niet de vaste netwerkadressen. Daarmee zitten dus allerlei belangrijke apparaten in het gastendeel van het netwerk (o.a. de NAS). Hierdoor kunnen deze apparaten nu niet onderling communiceren en kunnen onze mediaspelers en laptops niet via NFS op de NAS aankoppelen.

Ik ben nu weer alle apparaten hun vaste netwerk adres aan het geven zodat alles weer werkt. Zo zonde van mijn tijd.

Ik meen opmerkingen gezien te hebben dat er ook mensen van AVM in dit forum zitten. Jongens, regel dat nu eens. Ik had het na de vorige migratie van een fritzbox al aangegeven in AVM duitsland en AVM nederland, maar blijkbaar is dit nog steeds niet geregeld.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.