Fritzbox onbereikbaar na DHCP instelling wijzigen

Hi all,

Ik heb m’n eigen ASUS mesh netwerk achter de FB5530 dus ik wilde graag af van de dubbele firewall (liefst FB als modem maar tot dusver zonder succes). Nu zag ik in de instellingen dat je de FB onderdeel kunt laten worden van je huidige LAN netwerk en dat hiermee de FW uitgezet wordt. Klonk als een goede zet. DHCP gegevens van m’n ASUS netwerk erin gezet. En…poef, weg internet. En nu zit ik vast.

De fritzbox is lokaal niet meer te benaderen (kabel erin, maar krijg geen IP en default IP en Fritz.box zijn niet benaderbaar) en vanuit m’n eigen netwerk lijkt hij ook geen IP uitgedeeld te krijgen. M’n ASUS geeft aan dat er een issue is met de DHCP instellingen van m’n WAN connectie (slim apparaat hè).

Factory reset volgens de stappen van Freedom zelf lukken dus ook niet.

Tips?

Koppel alles eens los van de FB en probeer dan eens via een kabel rechtstreeks aan de LAN1 poort via het reserve-IP-adres (http://169.254.1.1/). Hier is geen DHCP voor nodig. Zorg dat je computer op automatisch verkrijgen IP staat (niet iets statisch instellen op de interface). Als je een laptop gebruikt (of iets anders dat wifi heeft) even wifi uitschakelen op de laptop.

Dankjewel, zo was hij bereikbaar. Ik wist niet dat hij dit adres aannam.

Nu de vraag: hoe kan ik mijn initiële probleem oplossen. Liefst houd ik mijn bestaande firewall actief (hoewel die makkelijker uit te zetten is).

Aanvulling op de oplossing:

Hopelijk heb je een BackUP van jouw instellingen,
want na een reset zijn die natuurlijk verdwenen.

Op de FB5530 zit precies naast de fiber-ingang de FON-poort.
Doe daar een bekabelde telefoon aan, wacht even.
Neem de hoorn van de haak,
en bel #991* 15901590* (even wachten en neerleggen)
Daarmee reset je de FritzBox naar Fabrieks-instellingen.

Herstart de FritzBox en zet de interne klok op de goede tijd:
neem de hoorn van de haak,
en bel #83* hhmmddmmyyyy* (dus alle cijfers zonder tussentekens aan elkaar)

Nu is de FritzBox via één van de 2 Gigabit-LANs te bereiken,
volgens de hierboven beschreven methode. Gebruik NIET de WAN-poort of de 2,5G-poort.
Toegangswachtwoord zijn weer zoals ze “vanuit de doos” waren.

1 like

De FB kan in principe niet in bridge mode opereren. Als je een andere router erachter hangt, zal je in principe altijd NAT achter NAT hebben. Dat kan voor sommige zaken problemen opleveren, voor normaal surfen en mailen zal je geen problemen ervaren.

Er is wel 1 alternatieve mogelijkheid die ik kan bedenken: als je bij Freedom de dienst subnet aanvraagt, krijg je een extra IP-blok. Een van die IP’s kan je dan op je ASUS router instellen als WAN IP en je geeft dit IP in de FB helemaal vrij doormiddel van poortvrijgave. Op deze manier heb je eigenlijk een “bridge mode” gecreëerd: je WAN IP zit direct op je ASUS router en wordt zonder firewall doorgezet (en dus geen NAT achter NAT meer). Maar ja, dat kost je dan wel € 17,- per maand.

Als je ASUS PPPoE en VLAN tagging op de WAN poort ondersteunt kan je waarschijnlijk ook wel je FB omruilen bij Freedom voor een ONT. Dan is je probleem ook opgelost zonder extra kosten.

1 like

Dit is een nood adres, voor alle fritz producten.
Gebruik het dus niet in een netwerk met b.v. Fritz Repeaters.
Alle adressen die met 169. beginnen zijn Link Local adressen.

Mijn voorkeur gaat naar het IPv6 Link Local adres uit, als er geblunderd is.
Die is uniek en werkt ook in een netwerk.

Deze instelling is bedoeld voor een (extra) router (binnen) IN het netwerk,
niet voor de Fritz waar het signaal binnenkomt; die wordt gezien als Master.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.