FritzboxBox 5530 Fysiek bereikbaar?

Hoi allemaal,
Als lid van het bestuur van onze VvE ben ik bezig om ODF glasvezels in ons gebouw te laten aanleggen.
(KPN glas lukt dat niet en hebben er geen zin meer in maar dat is een ander verhaal).
Logisch lijkt het dat de vezels in alle meterkasten uit zullen gaan komen.
Echter, al die meterkasten van de bewoners zijn alleen benaderbaar vanuit de algemene gangen binnen in het gebouw. (geen galerijflat dus).
ODF verzorgt een GPON verbinding (aldus Freedom) en Freedom zorgt voor een Fritzbox 5530 (GPON)
Probleem: De router komt dan aan de buitenkant van de woning (binnen in het gebouw) te hangen.( in de algemene hal cq. gang) Met een ander slot op de deur van de meterkast is e.e.a. fysiek nog wel te beveiligen, maar qua wifi heeft iedere bewoner dan een probleem. Die wordt dan eigenlijk gedwongen om vanuit die meterkast een UTP kabel naar binnen te (laten) trekken en binnen een Accesspoint aan te (laten) leggen. En voorts de WIFI van de 5530 uit te schakelen.
(of de 5530 in bridge mode en via een UTP binnen een 2de router te hangen).
Zie ik hier iets over het hoofd? Met jullie reactie in de hand wil ik ook de medebewoners kunnen adviseren zodat ze makkelijker toestemming voor aanleg zullen geven.
Ik had zo gehoopt dat (zoals met XGS PON) dit eenvoudiger te realiseren zou zijn.
thnx, Frans

De glasvezel patchkabel in een langere versie inkopen.
En de 5530 gewoon in de woning zetten.

Ik zou de vezels dan wel UTP kabels waarop een gebruiker, het eigen modem mogen aansluiten in de woning en zo ja daartoe behorend, de eigen meterkast laten afmonteren van de appartementseigenaar.
Hoe en waarmee t.a.v. materialen is dan een VvE besluit die door aanpalende leveranciers wordt voorgeschreven.
Het ligt dan voor de hand dat de VvE zich niet gaan ophangen aan een “besloten” keuze door één leverancier.

Hoe vanuit daar verder de woning te ontsluiten is dan voor de gebruiker en aanbieders. Als VvE zou en wil je imo geen bemoeienis hebben met de inrichtingskeuze(n) omtrent apparatuur en laat staan wifi gedoe of zelfs dienstproviders zoals Freedom.
Als bestuurslid wil je imo ook geen verwijt krijgen van al of niet een eigen promotie van het technische hoe of waarom. Of je moet het leuk vinden tot in alle eeuwigheid een plekje te hebben in de technische commissie.

De glasvezel wordt dan in de gang afgemonteerd en daar wordt ook het modem op aangesloten als ik het goed lees en dan in de meterkast van iedere bewoner afzonderlijk.

De glasvezel is goed te verlengen en een UTP kabel van uit de 5530 is ook mogelijk naar een WiFi extender van AVM. Zelfs WiFi-WiFi is met een repeater/Mesh mogelijk en later een UTP kabel te leggen of gaan voor glasvezel naar binnen en daarna de 5530 ook.

Als de meterkasten afsluitbaar zijn dan is de WiFi sterk genoeg om binnen te gebruiken.

Dus er zijn verschillende opties en zou WiFi toch onvoldoende zijn of als de bewoner echt de 5530 achter de voordeur wil hebben.

Kijk een hier voor de repeaters: https://nl.avm.de/zo-goed-zo-ver/

En voor Mesh: https://nl.avm.de/mesh

En dan heb je ook nog eens powerline maar dan is het aantal verbinding wel hoog op de fases: https://nl.avm.de/producten/mesh-wi-fi/#c235512 en dit vervangt een UTP kabel en het signaal gaat dan via de stroomleidingen in de muur en elk stopcontact kan dan gebruikt worden voor WiFi.

Eigenlijk heb je meer keuzes dan je zou willen. :wink:

Powerline is een noodoplossing.
Zodra er meer in de buurt zijn, werkt het niet lekker meer.
En TV via de powerline is al helemaal een afrader.

Het is me ook niet duidelijk hoe je het bedoelt.
Let wel op de algemene voorwaarden. (art 12.7)

In het gebouw van een van mijn vorige appartementen was hetzelfde probleem bij de aanleg van glasvezel. De meterkasten zaten allemaal in het trappenhuis ipv in de woningen. Er is toen in overleg met ReggeFiber (al tijdje terug) besloten om de fibers via de buitengevel in de woonkamers af te monteren.

Dat was best een nette oplossing. De fibers waren beschermd door kabelgoten die van de grond tot de dakrand werden doorgetrokken, Ă©Ă©n per kolom. Op die manier leken ze bij het gebouw te horen. En het blijft dan ook onderhoudsvriendelijk. Vanaf de montagedoos naar buiten is het volledig de verantwoordelijkheid van de leverancier.

Aangezien de bewoners als ze TV willen toch een kabel de woning in moeten voeren, zouden ze vanuit de meterkass altijd een kabel de woning in moeten voeren. Of dat nou fiber (patchpaneel naar 5530) of UTP (5530 naar TV) is. Als er een loze leiding vanuit de meterkast de woning in gaat kan je die gebruiken (anders evt een loze leiding laten aanleggen).

Buiten langs de gevel, zoals door @net voorgesteld, is een andere optie.

Als appartementbewoner heb ik hetzelfde: de glasvezel is afgemonteerd in de meterkast die zich op de gang (buiten de woning) begeeft. Ik heb een lange glasvezelkabel gebruikt in plaats van de standaard korte en deze naar de woning getrokken. De router bevindt zich zo in de woning en heb (behalve dan het trekken van de lange glasvezelkabel) geen speciale dingen hoeven doen.
In oudere appartementen kun je wellicht de CATV coax er uit trekken en die leiding gebruiken voor de glasvezelkabel; al zou ik dat aan de bewoners zelf laten.

in een nieuw gebouw van 3 lagen zijn de meterkasten beneden naast de ingang gezet; met een eigen sleutel; meteen bij de bouw is een lege buis vanaf daar naar de woonkamer aangelegd.

( vraag: is dat in uw gebouw ook gedaan ? )

Mijn kennis heeft beneden in de meterkast zijn FritzBox ( WiFi UIT ) en dan een CAT6-kabel naar de woonkamer; vanaf daar wordt de rest en de WiFi geregeld met een lokaal apparaat.

De (eerste) FritzBox zorgt voor filtering, poorten, enz.
Het huiskamer-apparaat zorgt voor de rest.

Misschien kan dit voor de meeste woon-situaties goed werkbaar worden gemaakt.

Bij mij is de meterkast ook buiten op de gang.
Met het uittrekken van de telefoonkabel hebben we een CAT5 draad in de telefoonbuis getrokken.
Waar in de huiskamer het telefoonaansluitpunt zat, zit nu een inbouw internet wandcontactdoos.
Vandaar gaat het naar de Fritzbox.


We zijn nu 2 dagen verder en @Phlamousse reageert niet.

Erik, hebt helemaal gelijk. Sinds ik met pensioen ben heb ik het drukker dan ooit. Het spijt me. Uit jullie antwoorden heb ik veel kunnen halen. Met name dat het bestuur meer aan de bewoners zelf moet overlaten. Probleem is dat in dit appartementencomplex erg veel 80 plussers wonen die hier gewoon niet in geinteresserd zijn. KPN viel er al over, dus die zijn gestopt met aanleg van hun XGSPON. (ze wilden dus uiteindelijk meer zieltjes kunnen winnen door meteen een internet abo te verkopen wat niet lukte).
Overigens jammer, want ODF gaat hier alleen GPON leveren, wat vlgs mij a-synchroon is.(klopt dat wel?) Verder begreep ik dat er dus langere (en veel langere) glasvezelkabels te krijgen zijn. Dat realiseerde ik mij niet.In mijn persoonlijke situatie zou dit een uitkomst zijn. Ik had mij er op voorbereid dat de 7590 er in zou komen te hangen, dan is een lange UTP kabel snel gerealiseerd dacht ik. Overigens ben ik zelf niet zo van de wifi extenders en wifi versterkers ook al hang er hier een
Fr!tz 1750E in de keuken die het prima doet. Powerline is een n-go iig.
Wat mij betreft kan er een slotje op. Thnx

Het is wel asynchroon (2.50/1.25Gb) maar in de praktijk merk je daar niets van. Up en down worden gelimiteerd op een gigabit, in de speedtests beiden 941Mb (zonder optimalisatie).

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.

TIP:
trek dan EN een CAT6-utp-kabel EN een extra dik touw door die buis heen.
Als je dan ooit nog een 2e kabel moet trekken, dan kun je het touw hiervoor gebruiken.

(bij een kennis moest dat later gebeuren; gelukkig was er het touw voor de 2e kabel)

2 likes

Ik zou minimaal voor CAT6a 100% koper kiezen.
Voor de extra kosten hoef je het niet te laten.