FritzNAS werkt niet meer na overgang op FritzOS 8.02

Met de overgang naar FritzOS 8.02 op een 7590 is een USB-attached harddisk plotseling niet meer gesupport. Onder 7.59 werkte deze nog uitstekend. Zowel USB 3.0 als USB 2.0 geprobeerd. Ook de VPN-verbinding komt niet meer bij. Overigens kan ik nog wel via de VPN-verbinding remote inloggen op de router-interface

tldr; mogelijk net te weinig stroom voor (welke?) harddisk.

Ik heb ooit een probleem gehad op een 7490 en “support” (fwiw) liet mij toen - na veel dralen/draaien - weten dat (fysiek draaiende)
USB harddisks formeel niet supported werden. Probleem leek dat na standby van de drive, die bij een volgende aanroep niet meer actief kwam.
In die AVM- term werden met ‘storage’ devices, geen (usb gepowerde) harddisks bedoeld. Los hiervan heeft een dikke disk met eigen voeding (ook) nooit gewerkt. Iets met beperkte drive/type support.
Ik had ook een 3G/stick aangesloten, waarmee in de “retoriek” dan te weinig stroom zou overblijven voor een harddisk.

Kan dus zijn dat met 8.02 & jouw “drive” dan onvoldoende “stroom” voorhanden is.

De USB-disk heeft een eigen netvoeding en heeft altijd goed gewerkt.

Kan zijn dat de support (usb device identifier) daarvoor niet meer aanwezig is (gemaakt).

Wat je zou kunnen proberen is een techreport draaien direct nadat je de USB in hebt geprikt. Mogelijk dat je in de logging daarvan ergens iets kan waarnemen mbt werking.

Heb je dit ook met andere harddisks.
Heb je er meerdere aan zitten.
Als je hem er aan prikt en dan direct support data maakt, zou de reden daar te zien zijn.
Is er iets fout gegaan, na het updaten.
Heb je het probleem nog als je even een backup maakt en dan op fabrieksinstellingen draait.

Zelf heb ik mijn disk, een usb stick op ext4 geformatteerd.
Dat gaf hier de beste resultaten.

Kom je er niet uit. dan maar een ticket aan maken bij avm.

Ik ga een ticket maken bij AVM. Ik krijg inderdaad een foutmelding dat de harddisk enclosure niet gesupport wordt. De schijf heeft overigens een NTFS en een EXT4 partitie.