Fyi: Crash FritzBox 7590 Automatical LED dimming grx-ambient-light

FWIW voor anderen met een 7590 die onverklaarbare reboot issues willen voorkomen.
Vandaag had ik opnieuw een vervelende herstart van mijn FB7590 dat hier dan doorgaans tot allerlei vervelende exra wzh leidt. Gelukkig ‘waren’ nu klaar & tijd om zaken na te gaan.

Onderzoek van o.a. de debug leert dat de herstart werd veroorzaakt door een crash in grx-ambient-light - AVM-Commands - BoxMatrix.

Te zot voor woorden dat een router/modem anno 2023 onderuit gaat door een systeemfout in detectie van lichniveaus.
Ik denk ook dat ik weet hoe dat komt omdat die router in de buurt staat van een felle-(koudlicht)ledlamp die te (on)pas andere dingen moet bijlichten. Zodra ik bv de kast open doe, gaat bv dat daglicht-lampje branden maar ook wanneer er een foto/opname wordt gedaan tbv andere detectiezaken.

Die spielerij natuurlijk uitgezet want leuk dat het kan, maar dit soort dingen mag niet veroorzaken dat dingen onderuit gaan. Zover ik begrepen heb hebben alleen de 7590 en afgeleide modellen en die “luxe” voorziening (om te kunnen crashen).

Wat ze ook doen, is een Crash in de DECT.
De Fritz!Box gaat er niet direct van onderuit, maar gaat steeds vaker herstellen.
DECT herstart op een schakelmoment en daardoor slaat hij taken over.
Mijn 5490 heeft daar sneller last van dan de 7590 die ik daarvoor had.
Ik denk dat het in mijn geval ook een geheugen dingetje is.
Aan mijn Fritz hangen ook 10 accessoires die DECT gebruiken.

Als je support pushmail aan zet, krijg je een mail met support data, als er iets niet lekker gaat.
Dit is met de telefoon aan en uit te zetten.

#991#   Aan
#990#   Uit

De mailtjes zijn voor mij een waarschuwing om even koud te herstarten op een geschikt moment.

@anon0224 Hmmmm :thinking: That’s not good…

Heb je dit ook al terug gemeld naar AVM zelf? Ik verwacht dat ze heel blij zullen zijn met een support file of iets in die trend.

Ik ga er persoonlijk ook even op letten wat er bij onze 7590’s gebeurt. De optie staat standaard aangevinkt, dus dit zou moeten betekenen dat dit bij alle 7590’s zou kunnen gebeuren.

Goed te weten. Met DECT lijk ik wat minder issues te hebben, hoewel één daarvan met de FB7590 idd ook soms de weg kwijtraakt en ik dan die (DECT powerplug) moet repluggen.

Inzake memory, (b)lijkt dat ook te maken te hebben met mijn crash.
Intern wil de ambilight routine 3x per seconde een “buffer” hebben en als die niet (snel) voorhanden is, crasht die routine onderuit en gaat de kernel zichzelf (agv WDT) herstarten.
Dat buffers niet voorhanden zijn, lijkt op te spelen met andere routines die na verloop van tijd (dagen/weken, afhankelijk van ‘druk/te’) de bufferruimte versplinteren waarna op enig moment geen aaneengesloten bufferruimte voorhanden is. Om daar (onder)uit te komen doet resulteert dit in een softwarematig reboot. Erg vervelend omdat andere processen daar dus structureel rekening moet moeten (gaan) houden.

Ik snap de suggestie en bekijk nog even of tijd en energie (wil) steken in iets dat ik tzt ga uitfaseren. Ik ben zelf wel “gebruiker” maar niet bepaald tevreden meer met die opgelegde (closed-source) spullen. In een verleden (b)leken ze - als concern - vrij weinig boodschap te hebben aan “techneuten” die zich wilden bemoeien met hun spulletjes. Kortom samenwerking verliep vooral in één richting waarvoor weinig/niets voor terugkwam.

Of het dus bij alle 7590’s zal gebeuren durf ik niet te stellen. Wel dat memory management er mee te maken heeft. Kan mogelijk net toeval zijn dat er een issue was ten tijde dat de amiblight actief werd. De log toont o.a.:

<3>[2403844.608953][1][cbm] { cbm_buffer_alloc_grx500 : 989 }Could not allocate new CBM standard buffer 355 times over 20 seconds.
.... ....
<3>[2403844.717673][1][kernel-breakpoint] pc=0x9561e678(0x9561e678 cbm_buffer_alloc_grx500+0x2f0/0x3a4) addr=0x9fc0f764 task=grx-ambient-lig pid=608 ra=0x9561e678(0x9561e678 cbm_buffer_alloc_grx500+0x2f0/0x3a4)
<3>[2403844.717994][1]Code(0x9561e670): 0x0d587803 0x00002025 <0x000c000d> 0x3c036000 0x00431021
<3>[2403844.718376][1]set_reboot_status: Soft-Reboot(KCRASH)  - KCRASH(1)SUM(1)UP(2403760)UTC(1678394566)FW(07.50)HW(226)HWS(6)BV(1.3258)BN(101716)FS(07.50)BT(1)BD(0)
<3>[2403844.720959][1]BUG() at function 'cbm_buffer_alloc_grx500' line: 991 file: /GU/KERNEL_grx5_build/src/main/linux/drivers/net/ethernet/lantiq/cqm/grx500/cbm.c

De grx500 is de SoC-LAN chip waarvan imo kennelijk een gpio-poort wordt gebruikt om de ambient-sensor mee uit te lezen.

Behalve als gebruikers (zoals ik) deze feest-artikel-mogelijkheden UIT zetten na installatie; ik wil een goed werkende Fritz-router en hoef geen lichtjes-kermis.

Ter info: hier het probleem nog niet gezien … …

Voor alle duidelijkheid, het bufferprobleem als dus fout ging in de routine die de lichtniveaus aftast, is niet reproduceerbaar en daarmee onvoorspelbaar.
Bij mij staat de FB in een donkere ruimte waarop gezette tijd (felle) lampen gaat branden. Ik heb dit inmiddels 2x meegemaakt. Van de eerste heb ik, buiten een korte notitie, geen bewijs meer.

Dit soort spielerei zou wmb sowieso niet de basisfunctie van een apparaat mogen en kunnen verstoren. Leuk dat leds ook kunnen worden geprogrammeerd en een bedrijf zou juist dit soort gimmicks dan niet standaard moeten willen activeren. In de FB zitten trouwens wel meer dingen waarvan ik denk, dat die standaard niet geactiveerd horen te zijn. Beter laten kiezen voor een opt-in dan voor een opt-out.

Nog iets waar alle Fritzboxen hekel aan hebben.
Dat is Torrent.
Dit is bekend bij AVM.
De oudjes worden er zieker van, dan de de nieuwe modellen.
Dan krijg je ook sneller bovenstaande verschijnselen.

1 like

Vraag:

Als een Fritz-router moeite heeft met Torrent,
gaat het dan ook snel fout met streamen ?

Dat zijn toch beide lange datastromen ?

Ik denk dat het de aantal verbindingen zijn.