Gasttoegang mogelijk op LAN poort fb 5530?

Een simpele vraag: is het mogelijk een LAN poort van een FB 5530 in te stellen voor gasttoegang ?
Gasttoegang via WLAN is mogelijk, dat kon ik vinden.
Reijer.

Volgens @bastiaan (werkzaam op Freedom helpdesk) kan je dit op een 5530 instellen voor LAN3: Beeld bevriest tijdens schakelen tussen zenders - 10 van bastiaan

Rare is alleen dat de 5530 op de AVM website niet vermeld staat bij deze functie: LAN-gasttoegang in FRITZ!Box configureren | FRITZ!Box 5590 Fiber | AVM Nederland

Maar wellicht kan je die info wel gebruiken om het proberen in te stellen op je 5530.

Dank voor je antwoord.
Ik heb nu nog ADSL met een FB 7590.
Ik heb m’n TV aangesloten op LAN4, met gasttoegang ingeschakeld.
Dat is makkelijk: de FB en de TV staan vlak bij elkaar.
Maar binnenkort wordt de glasvezel mijn huis ingeschoten. De bijbehorende FB 5530 komt dan in een andere hoek van de kamer te staan.
Vandaar dat ik nu al aan het nadenken ben: een kabel naar de TV aangesloten op een gasttoegang poort, of een powerline verbinding richting TV.
Het is een oude Samsung, zonder WiFi. Daar zijn adapters voor, dat weet ik.
Ik ben er nog niet uit.

Ik twijfel ook of het er wel in zit.
Als je deze link opent, kom je bij de uitleg.
Als je dan rechts boven klikt, krijg je alle modellen te zien.
5590 staat er wel bij, de 5530 niet.
Ook het intypen van het sleutelwoord gast in de database geeft geen resultaat bij de 5530.

Als je het 100% zeker wil weten, vraag AVM, ze spreken Nederlands.

2 likes

Indien mogelijk altijd een kabel gebruiken, powerline kan een boel problemen opleveren en TV is al niet het meest stabiele product van Freedom. Als er dan eens problemen zijn, zal er al snel naar je powerline gewezen worden (terecht of onterecht).

Ik had beter alle info meteen kunnen geven:
De Amino moet in de nieuwe situatie op z’n plaats blijven: daar moet in ieder geval een kabel naar toe.
De LAN 4 gasttoegang voor de TV wordt alleen voor Netflix gebruikt.
Ik heb voor een paar tientjes een USB WiFi TV network adapter aangeschaft. (PIX-LINK)
Het is me gelukt de TV via het WiFi gastnetwerk aan te sluiten. Netflix doet het op deze manier.
Maar ik gebruik liever een kabel, dat werkt makkelijker.
Ik vraag me wel af of hier risico’s aan zitten.
Kortom: ik ga in ieder geval een kabel achter de plinten wegwerken.
Als er plaats genoeg is drie kabels: de Amino, Netflix voor de TV en de verbinding naar de PC’s op de verdieping en de zolder.
Dank voor het meedenken.
(ik ben benieuwd wanneer de aansluiting gemaakt wordt).

Als je router gescheiden poorten aanbiedt, of V-LAN tagging doet, dan kun je ook een managed switch gebruiken. Je kan dan elk verkeer in een eigen V-LAN zetten en je bestaande bekabeling gebruiken. In het 1e geval heb je er 2 nodig (ingaand bij je router en uitgaand bij je gebruikers), in het 2e geval alleen uitgaand. Je kan dan per poort op de switch instellen welke V-LAN erop uitkomt. Voor goed en toch goedkoop kan ik de D-Link DGS-1100 Series aanbevelen.

V-LAN: dat gaat me eerlijk gezegd boven m’n pet.
Ik heb besloten met drie kabels de LAN-poorten van de 5530 naar de plek waar nu de 7590 staat te brengen. Dat is ook de plek waar de kabel naar de verdiepingen naar boven gaat.
Vandaag is de glasvezel vanaf de straat naar de gevel geschoten.
Iets anders: hier op het forum las ik dat de 5530 geen NAS heeft. Dat vind ik jammer: ik gebruik de NAS van de 7590 om dagelijks een backup van P1-monitor op te slaan. (in de meterkast draait een Raspberry-Pi met deze software. Aangesloten op de P1 poort van de digitale kWh meter).

De FB doet niet aan en heeft geen vlan-tagging.

Dan is de oplossing er een managed switch tussen te zetten, dat is niet heel ingewikkeld om in te stellen in de modellen van die genoemde serie.

andere tip:
breng de aansluiting van LAN1-poort van de 7590 naar de 5530;
en
gebruik de FB-5530 als MediaConverter (ONT) en verbind de 5530-LAN2 door met LAN1-poort van de FB7590 (die je dan als WAN-poort configureert)

Dan kun je jouw gastnetwerk laten zoals het is 
 


@Drs_w:
Dat zou betekenen dat ik met twee FB’s moet werken, en dat wil ik niet: enrgieverbruik en aanschaf of huur van de 7590.
Als mijn glasaansluiting in bedrijf is, stuur ik de 7590 terug. (uiteraard alleen als Freedom daarom vraagt :grinning:).
Ik heb een set Fritz!Powerline 1220 aangeschaft en getest. Beide 1220’s van de update voorzien.
Met een lange kabel de LAN4 naar de eerste 1220 in een WCD (niet geaard) op de plaats waar straks de 5530 komt te staan. De TV aangesloten op de tweede 1220 in een geaarde WCD.
En een paar uur Netflix kijken ging zo prima.
Daarna heb ik de beide 1220’s weer verwijderd.
Vanmorgen om 9:08 viel de DSL synchronisatie weg. Twee minuten later was de internetverbinding weer hersteld.
En toen kwamen de meldingen “De DSL-transmissiesnelheid is aangepast” en meteen daarna “Het DSL-signaal wordt mogelijk gestoord door Powerline”
Dat verbaasde me uiteraard: de beide 1220’s lagen al minsten twaalf uur op m’n bureau.
Ik kijk uit naar de glasaansluiting: die DSL problemen komen mij te vaak voor.

:

Let Op:
een grote ‘provider’ ( ? ), die een goede provider heeft ‘weggewerkt’ hield niet bij welke Fritz-router bij wie stond.
Bij :spraydot: Freedom hebben ze dat van het begin af aan goed genoteerd;
met wéét daar (bij huur) precies welke jij in huis hebt (type en serienummer)

Huur is geen eigendom,
dus bij einde-huur zal Freedom vast vragen om het juiste apparaat terug te sturen.

De retour-Fritzen worden visueel gecontroleerd en teruggezet naar fabrieks-instellingen (waarschijnlijk ook meteen de nieuwste Fritz-OS er op) en opgeslagen.
Als de voorraad nieuwe Fritzen te laag wordt, dan wordt een refurbishd geval aan een huurder gezonden.
Kopers krijgen altijd een gloednieuwe Fritz geleverd.

(Bovenstaande is mijn conclusie uit diverse items hier; Moderator of Freedommer kan dat wel bevestigen - denk ik)

Het is nu half november: ik wacht nog op de glasaansluiting.
Even wat info: ik woon in een doorzonwoning van 50 jaar oud: de telefoon- en kabelaansluitngen zitten “dus” midden in de lange muur van de woonkamer. En er gaat een mantelpijp naar een slaapkamer boven. Daar loopt een ethernet kabel door naar een switch van het netwerk op de bovenverdiepingen.
Het glasaansluitpunt komt straks in een hoek van de woonkamer binnen, dat schreef ik hierboven al.
Ik was van plan Ă©Ă©n of meer ethernetkabels achter de plint te leggen naar de plek waar nu de 7590 staat.
Maar ik weet nu dat er langere glasvezelkabels to koop zijn om de nieuwe Fritz aan te sluiten.
Mijn vraag: is er iets op tegen als ik de 5530 straks met zo’n lange kabel aansluit. ? Hoe kwetsbaar is zo’n kabel, al dan niet met een mantelbuis?
Reijer.

Met glas en ethernetkabel met de lengte in een gemiddelde doorzonwoning, geen fluit uit. Ik zou er wel een buis/gooit leggen en geen scherpe bochten maken en er niet iemand overeen struikelt of het stuk trekt.

Terzijde, glasvezelkabel is vrij sterk, kan veel hebben en gaat hooguit kapot wanneer je het ongeveer dubbelvouwt (radius kleiner dan < 5cm). Met blote handen stuk trekken, zal iemand - net als bij ethernet cat5 - nog fiks moeite hebben.
Het krachtig trekken in/door pijpen zou ik wel proberen te vermijden. Probleem is vaak dat de connector er vaak niet goed doorheen past en het sws (daarom) beter is om afdek/gootjes te gebruiken.

Kortom met beleid en wanneer het niet makkelijk/soepel gaat, gaat het kapot.

Ik heb ook buizen liggen voor netwerk kabels.
Ik heb daarvoor 25mm Tyleenslang voor gebruikt.
Het type zonder de blauwe streep(drinkwater) is goedkoper.
Mantelbuis kende ik toen nog niet.
Daar kunnen met stekker, 3 ethernet kabels doorheen gedrukt worden.
Als je in zo’n buis goed verpakt een glasvezel kabel mee trekt, is dat geen probleem.
Wel alles in 1 keer, door de buis doen.

Eerst een touwtje er door, als je alleen een glasvezel trekt
Dan kan de vezel mee gaan aan het touwtje.

1 like

Dank voor de antwoorden.
Als het zover is, meld ik me weer om te vragen welk type kabel ik moet aanschaffen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.